Eismas

2021.03.04 16:34

Viešasis transportas per karantiną: piko metu keleiviai lyg šprotai skardinėje

Marius Eidukonis, LRT.lt2021.03.04 16:34

Nors Vilniaus miesto savivaldybė informavo, kad į gatves išrieda daugiau autobusų ir troleibusų, tačiau keleiviams juose tenka susiburti gana glaudžiai, nors skelbiama, kad viešajame transporte ir toliau leidžiama užimti tik sėdimas vietas ne mažesniu kaip vieno metro atstumu. SĮ „Susisiekimo paslaugos“ skelbia, kad keleivių srautų situaciją stebi ir kontroliuoja, tačiau LRT.lt gautos nuotraukos šį faktą paneigia, o keleivių srautus skaičiuoti galinčios sistemos įrengtos tik kiek daugiau nei pusėje dabar keleivius vežančių transporto priemonių.

Neformalaus judėjimo „Už troleibusus Vilniuje“ koordinatorius Marius Markevičius socialiniuose tinkluose jau ne pirmą kartą pasidalijo nuotrauka, kurioje užfiksuoti keleivių pilni autobusai ar troleibusai Vilniuje. Keleiviai, vykstantys Vilniaus viešuoju transportu, informuojami, kad reikia laikytis saugaus atstumo, tačiau kad to nepavyksta padaryti, ypač rytinio ar vakarinio piko metu, patvirtina ne vienas keleivis.

„Puikus (deja, liūdnokas) pavyzdys, kuomet žodžiai (tiksliau, viešieji ryšiai) skiriasi nuo darbų. Savivaldybės įmonė, kuriai patikėta užduotis koordinuoti Vilniaus viešojo transporto darbą, nuolat trimituoja, kad jie reaguoja į keleivių srautus ir dėl to atitinkamai keičia viešojo transporto tvarkaraščius. Realybę atspindi nuotrauka, daryta šiandien (kovo 3 d. – LRT.lt), kuomet dalis žmonių į troleibusą tiesiog netilpo.

Taigi pamąstymui skaičiai, kurie nemeluoja. Tai, kas buvo 2020 m. rugsėjo mėnesį, ir tai, kas yra dabar, 2021 m. kovo mėnesį. Troleibusų (darbo dienomis) buvo 190, dabar – 116. Sumažėjimas – 39 proc. Autobusų (darbo dienomis) buvo 426, dabar – 338. Sumažėjimas – 21proc.“, – savo socialiniame tinkle rašo visuomenininkas.

Jis taip pat atkreipia dėmesį, kad viešojo transporto keleivių srautai skaičiuojami ne itin tiksliai, nes keleivių srautų skaičiavimo sistemos integruotos ne į visas transporto priemones, vežiojančias vilniečius, tad, pasak M. Markevičiaus, sudaroma netiksli nuomonė apie transporto priemonių poreikį.

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ atstovė Miglė Bielinytė LRT.lt. informavo, kad Vilniuje šiuo metu kiekvieną dieną išvažiuoja daugiau kaip 450 autobusų ir troleibusų, iš jų keleivių skaičiavimo sistemą turi virš 60 proc. visų transporto priemonių.

M. Markevičius tvirtina, kad taip suskaičiuoti viešojo transporto keleivių srautai itin netikslūs ir neatspindi tikrojo poreikio. „Kone pusėje troleibusų ir autobusų keleivių srautas nevertinamas, imamas kažkoks vidurkis“, – įsitikinęs M. Markevičius.

Atsiųstame atsakyme „Susisiekimo paslaugų“ atstovai teigia, kad viešojo transporto kursavimas planuojamas, vertinant realius judėjimo mieste duomenis. „Jei fiksuojame maršrutus ir stoteles, kuriose keleivių daugiau ir dėl to sudėtingiau laikytis atstumo, visada stengiamės operatyviai reaguoti – pritaikome tvarkaraščius, transporto priemonių talpą“, – teigiama atsiųstame atsakyme.

M. Markevičius, vertindamas maršrutuose naudojamus, pavyzdžiui, troleibusus, stebisi, kad į reisą išvažiuoja ne triašis „Solaris“ markės troleibusas, o kursuoja mažiau sėdimų vietų turinčios „Škodos“. „Tas labai puikiai matosi, pavyzdžiui, nuvykus į Antakalnio gale esantį viešojo transporto apsisukimo žiedą“, – sako viešojo transporto entuziastas.

M. Bielinytė sako, kad stotelėse, kuriose keleivių daugiausia, srautus pasikeisdami koordinuoja viešojo transporto keleivių kontrolieriai. Jie stebi autobusų ir troleibusų užpildymą, prireikus paprašo keleivių palaukti kitos transporto priemonės, taip pat primena apie kaukių dėvėjimą. „Pastebėję kaukių nedėvinčius keleivius vairuotojai gali jų neįleisti arba išlaipinti. Be to, apie kaukių nesutinkančius dėvėti keleivius viešojo transporto kontrolieriai, vairuotojai, o taip pat ir kiti keleiviai visada gali pranešti policijai“, – tvirtina M. Bielinytė.

„Susisiekimo paslaugų“ atstovų atsakyme cituojamos keleivių ir bagažo vežimo viešuoju transportu taisyklės, kuriose apibrėžiama, kad vairuotojas turi teisę nepriimti arba artimiausioje stotelėje išlaipinti neblaivius, apsvaigusius nuo psichiką veikiančių medžiagų (narkotikų, vaistų, kitų svaigiųjų medžiagų) keleivius, taip pat gali nepriimti keleivių su nešvariais drabužiais ar draudžiamu vežti bagažu, mandagiai ir pagarbiai paprašyti keleivių transporto priemonėje elgtis tinkamai, t. y. netriukšmauti, nevartoti alkoholinių gėrimų, nešiukšlinti (prišiukšlinus surinkti šiukšles ir jas išsinešti), neteplioti ir kitaip negadinti transporto priemonės paviršių bei laikytis kitų šiose taisyklėse ir kituose teisės aktuose nustatytų pareigų.

Tačiau taisyklėse neapibrėžiama, kad vairuotojas galėtų išlaipinti keleivį, turintį bilietą, tačiau važiuojantį be kaukės. „Autobusų ir troleibusų vairuotojams reguliariai primenama, kad jie turi teisę neįleisti nuo alkoholio ar kitų medžiagų apsvaigusių, nemalonų kvapą skleidžiančių keleivių. Jei viešajame transporte keleiviai nedėvi kaukių, tai pastebėję vairuotojai tokių keleivių į autobusą ir troleibusą gali neįleisti. Apie keleivius, kurie nedėvi kaukių ir nesutinka to daryti, tiek keleiviai, tiek viešojo transporto kontrolieriai ar vairuotojai gali pranešti policijai“, – rašoma LRT.lt atsiųstame atsakyme.