Eismas

2021.02.25 15:30

Kyla pykčio banga: nesulaukiantys egzamino „Regitroje“ grasina protestais, vairavimo mokyklos laukia racionalių valdžios paaiškinimų

Marius Eidukonis, LRT.lt2021.02.25 15:30

Praktikos egzamino VĮ „Regitra“ laukiančių asmenų eilė perkopė 10 tūkst. ribą ir panašu, kad skaičius tik didės. Laukiantieji egzamino jau grasina protestais, o vairavimo mokyklų atstovai esančiuosius valdžioje kviečia išgirsti jų argumentus apie pasiruošimą vykdyti veiklą ne blogiau nei grožio salonai ir ragina leisti mokyti vairavimo nelaukiant karantino pabaigos.

Po trečiadienį vykusio Vyriausybės posėdžio nuspręsta karantiną pratęsti iki kovo 31 dienos. Vairuotojų egzaminavimą vykdanti VĮ „Regitra“ išsyk paskelbė, kad praktikos egzaminai nevyks iki karantino galiojimo pabaigos, o tai reiškia, kad norinčiųjų išlaikyti vairavimo praktikos egzaminus eilė priartės prie 11 tūkst. asmenų.

„Regitra“ atnaujinti egzaminus jau seniai pasiruošusi

„Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas LRT televizijai tvirtino, kad eilės dar labiau išaugs, kai prie norinčiųjų laikyti praktikos egzaminus prisijungs ir motociklininkai. Esant tinkamoms eismo sąlygoms, jų egzaminavimas galėtų prasidėti jau nuo kovo pradžios. S. Šuminas, paklaustas, ar „Regitra“ sieks, kad bent jau motociklininkų praktikos egzaminai vyktų ir karantino metu, t. y. iki kovo 31 d., teigė, jog „VĮ „Regitra“ yra pasiruošusi vairavimo praktikos egzaminus atnaujinti nors ir rytoj.

„Visa technika paruošta ir pritaikyta dirbti maksimaliai laikantis įmanomų saugumo priemonių. Pykstantiems ant „Regitros“ dėl to, kad neteikiamos paslaugos, aš norėčiau pasakyti, kad mes laikomės tos tvarkos, kurią patvirtina Ekstremalių situacijų komisija. Ne kartą kreipėmės į atsakingas institucijas, pateikdami argumentus, kad galime vykdyti vairuotojų egzaminavimą, tačiau mūsų balsas buvo neišgirstas. Dabar artėja motociklizmo sezonas, tad mes vėl bandysime kreiptis, kad šiam, jau itin specifiniam, egzaminui būtų leista vykti“, – LRT.lt sakė S. Šuminas.

Per motociklo praktinio vairavimo egzaminą „Regitros“ egzaminuotojas važiuoja automobiliu, egzaminuojamasis motociklu, bendravimas vyksta per nuotolį – radijo ryšiu. Taigi kontaktas tarp dviejų asmenų būna visiškai minimalus ir didžiausia laiko dalį jis vyksta lauke, kur, remiantis vasario 24 d. Vyriausybės sprendimu, kaukių dėvėjimas neprivalomas, kai išlaikomas dviejų metrų atstumas.

„Nematau, kodėl „Regitra“, esant tinkamai kelio dangai, negalėtų pradėti motociklų praktinio vairavimo egzaminavimo, o kartu ir vairavimo mokyklos negalėtų pradėti mokyti motociklų valdymo, kai užsiėmimai vyksta lauke“, – LRT.lt kalbėjo „ARV–Auto“ vairavimo mokyklos vadovas Valdas Šlepikas.

Remiantis vasario 10 d. Vyriausybės nutarimu tokia veikla galėtų būti prilyginta individualiam (vienam paslaugos gavėjui teikiamam) fizinio aktyvumo užsiėmimui lauke, kurį teikia fizinio aktyvumo ar sporto specialistas, instruktorius ar fizinio aktyvumo ar sporto specialistas. „Užtikrinti reikiamą saugumą šioje situacijoje būtų itin paprasta. Dauguma mokinių, norinčių įgyti teisę vairuoti motociklą, turi savo aprangą – šalmus, pirštines, paslauga teikiama tik lauke, o atstumas tarp motociklu aikštelėje važiuojančio mokinio ir instruktoriaus didžiąją laiko dalį siekia daugiau kaip du metrus. Neleisti teikti šios paslaugos būtų tiesiog nelogiška“, – sako motociklų vairavimo instruktorius Edvardas Vanagas.

S. Šuminas taip pat teigia, kad dėl draudimo laikyti visų kategorijų vairavimo praktikos egzaminus kenčia ir tie asmenys, kuriems vairavimas yra darbo dalis. „Iš tų skundų lavinos, kuri dabar plūsta į „Regitrą“, mes matome, kokios žmonių istorijos: vieni negali pradėti dirbti, kiti po prasižengimo negali perlaikyti egzamino ir grįžti į darbus. Situacija tikrai kaista ir žmonės pikti“, – tvirtina VĮ „Regitra“ generalinio direktoriaus pavaduotojas.

Kviečia protestuoti

B kategorijos (lengvojo automobilio) vairavimo praktikos egzamino laukiančiųjų kantrybės taurė, panašu, netrukus bus perpildyta – socialiniuose tinkluose žmonės savo nepasitenkinimą reiškia siūlydami net imtis protesto akcijų, nes ne vienam iš jų draudimas laikyti vairavimo praktikos egzaminą griauna darbo planus ir apsunkina kasdienybę. Vienoje socialinio tinklo grupėje net dėliojamas protesto akcijos planas. Prie pasipiktinimo akcijos prisidėti ketinama kviesti ir vairavimo mokyklų atstovus su automobiliais.

Daug pykčio laukiantiems vairavimo praktikos egzamino kelia, kad buvo leistos kai kurios kitos kontaktinės paslaugos, pavyzdžiui, atidaryti grožio salonai, kuriuose tarp paslaugos teikėjo ir paslaugos gavėjo gali būti palaikomas ilgas ir artimas kontaktas. Jau anksčiau minėtame Vyriausybės nutarime šios tvarkos teikimo taisyklės apibrėžiamos taip: „Jei patalpos plotas, kurioje teikiama paslauga konkrečiam paslaugos gavėjui, yra mažesnis nei 20 kv. m, vienu metu aptarnaujamas ne daugiau kaip vienas paslaugos gavėjas ir užtikrinamos kitos valstybės lygio ekstremaliosios situacijos operacijų vadovo nustatytos asmenų srautų valdymo, saugaus atstumo laikymosi, būtinos visuomenės sveikatos saugos, higienos, asmenų aprūpinimo būtinosiomis asmeninėmis apsaugos priemonėmis sąlygos.“

Automobilis ne patalpa, tačiau V. Šlepikas atkreipia dėmesį ir į dar vieną Vyriausybės nutarimo punktą, kalbantį apie paslaugų, leistinų karantino metu, trunkančių daugiau kaip 15 minučių, išimtis.

„Medicininės reabilitacijos paslaugoms, psichologinės pagalbos ir psichoterapijos paslaugoms, keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą ir lengvaisiais automobiliais taksi paslaugoms. Kodėl taksi ar pavežėjo automobilis, kuris gali būti be jokių apsaugos priemonių – pertvarų tarp vairuotojo ir keleivio, gali vežti žmones, o vairavimo mokykla negali mokyti, kai mes po kiekvieno mokinio galime išvėdinti automobilį, dezinfekciniu skysčiu nuvalyti paviršius?“ – klausimą kelia vairavimo mokyklos vadovas.

Jam antrina ir vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova, ji sako, kad būtų galima važiuoti pravertais langais ar daryti kelių minučių pertraukas, kai mokoma praktinio vairavimo. „Matyt, nesuklysiu sakydama, kad vairavimo instruktorių bendruomenė jaučiasi nepelnytai skriaudžiama, kai jų veikla yra draudžiama, nors užtikrinti visą būtinąjį saugumą jie galėtų ne blogiau nei kirpyklos ar parduotuvės“, – situaciją komentavo ji.

Po pirmo karantino atnaujinus vairavimo mokymo paslaugos teikimą ji pasakoja laikiusis itin griežtos tvarkos – mokiniai automobilyje būdavo tik su veidą dengiančiomis kaukėmis, vairuodavo su vienkartinėmis pirštinėmis, o po pamokos O. Židovlenkova dezinfekuodavo visus automobilio paviršius. Vairavimo instruktorė atkreipė dėmesį, kad jeigu ir toliau tęsis tokie karantino suvaržymai, kai kurios vairavimo mokyklos pasibaigus karantinui nebeatsidarys arba ims paslaugas teikti nelegaliai bent jau iki tol, kol bus leista oficialiai atnaujinti veiklą. „Žinau bent kelias vairavimo mokyklas, kurios parduoda savo automobilius, kai kurios mokyklos pradeda išsipardavinėti baldus. Visiems reikia kažkaip išgyventi“, – sako vairavimo instruktorė.

Laikomasi išėjimo iš karantino plano

Vidaus reikalų ministerija, LRT.lt atsiųstame atsakyme teigia, kad yra patvirtintas karantino režimo ribojimų keitimo planas, kuriame veiklų atnaujinimas susietas su epidemiologiniais kriterijais. „Praktinių egzaminų atnaujinimas „Regitroje“ numatytas kai
Lietuva įžengs į C scenarijų. Esama epidemiologinės situacijos dinamika veiklų atnaujinimo klausimą padaro labai sudėtingą, tačiau vairavimo egzaminų atnaujinimo klausimo sprendimą matome, kaip prioritetinį. Suprantame, kad žmonės, dėl įvairių priežasčių, tarp kurių yra ir labai rimtų, susirūpinimą keliančių problemų, nori kuo greičiau laikyti praktikos egzaminus, todėl
ieškome galimų sprendimų ir teikiame siūlymus Vyriausybei. VESK buvo pateikęs tokį pasiūlymą svarstyti Vyriausybei, tačiau pakilus susirgimų skaičiui, šitas atlaisvinimas negalėjo būti priimtas“, – teigiama atsiųstame atsakyme.

Vyriausybės parengtame Laipsniško karantino režimo ribojimų keitimo plane nurodoma, kad praktinis vairavimo mokymas ir vairavimo egzaminai atnaujinami tuomet, kai naujų atvejų skaičius, tenkantis 100 tūkst. gyventojų per 14 dienų, pasieks 200 atvejų. Vasario 25 dienos duomenimis, 100 tūkst. gyventojų per dvi savaites dabar tenka beveik 245 atvejai.

„Viena iš problemų, kodėl vis dar negalime atnaujinti praktinio vairavimo mokymo, yra tai, kad jis priskiriamas ne prie paslaugų teikimo, o prie neformaliojo švietimo. Neformaliuoju švietimu Lietuvoje rūpinasi Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, tačiau vairavimo mokykloms, priskirtoms prie neformaliojo švietimo, darbo sąlygas diktuoja Susisiekimo ministerija ir jai pavaldi Lietuvos transporto saugos administracija. Tad, jeigu mumis rūpinasi Susisiekimo ministerija, gal visgi mes esame paslaugos teikėjai? Taip pat išskirtinai paslauga aš vadinčiau ir prasižengusiųjų vairuotojų mokymą, tačiau tokių mūsų argumentų ministerijų atstovai niekaip neišgirsta“, – tikina V. Šlepikas.