Eismas

2021.02.06 16:30

Visureigių entuziastas: viena gudrybė gali padėti išvengti sunkumų snieguotame kelyje

Marius Eidukonis, LRT2021.02.06 16:30

Dauguma šalies vairuotojų jau buvo pamiršę tokias eismo sąlygas, kokias turime dabar – slidūs ir su provėžomis keliai, sniego pusnys kelkraščiuose, mažiau naudojami keliai apskritai dar ne visi nuvalyti, tad ne vienas vairuojantysis pasvarsto, kad tokiomis eismo sąlygomis geriausia rinktis visureigį. Visgi nebe vieną dešimtmetį visureigius vairuojantis ir mokymus jų vairuotojams rengiantis Audrius Sutkus įsitikinęs, kad negalvojančiam vairuotojui nepadės ir itin geras visureigis.

Visureigis ar ne?

„Juokaujame, kad kuo didesnis visureigis, tuo toliau reikia ieškoti traktoriaus“, – tarp visureigininkų populiariu posakiu pokalbį pradeda A. Sutkus. Vyro teigimu, nors ir juokingas priežodis, jame slypi daug tiesos, nes neretas visureigio vairuotojas klaidingai mano, kad visų varančiųjų ratų sistemos pakaks automobiliu pravažiuoti bet kokiu keliu ar net ten, kur nėra kelio.

„Apskritai reikėtų suprasti, kad suskaičiuoti tikriems visureigiams, kuriuos dabar gamina automobilių pramonė, pakaktų vienos rankos pirštų. Dabar gamintojai kuria daugiau didesnio pravažumo automobilių, kurie su liaudyje vadinamais džipais panašūs dažniausiai tik tuo, kad turi aukštesnę prošvaisą už įprastą lengvąjį automobilį“, – tvirtina pašnekovas.

Dėl to padidinto pravažumo automobilių (SUV) vairuotojams reikėtų suprasti, kad ilgai važiuoti, pavyzdžiui, per pusnis su miesto visureigiu, net ir turinčiu 4WD sistemą, reikėtų labai trumpai, nes variklio galią į ratus perduodantys mechanizmai nėra pritaikyti tokioms apkrovoms.

„Miesto visureigiai didžiąją dalį laiko važiuoja naudodami vieną varančiąją ašį – priekinius arba galinius ratus, ir tik tuomet, kai automobilio elektronika fiksuoja, kad vienos iš ašių ratai prasisuka ar praranda sukibimą, į pagalbą pasitelkiami kitos ašies ratai, kad automobilio sukibimas vėl taptų tinkamas. Arba visų ratų pavara įjungiama tuomet, kai mieste reikia „šturmuoti“ šaligatvio bordiūrą, įvažiuoti į apsnigtą stovėjimo vietą.

Tai momentinė vienos automobilio ašies pagalba kitai. Tuomet, kai mes ilgą laiką važiuojame tokiu būdu, kai varomi visi automobilio ratai, turėtume susitaikyti, kad toks pasivažinėjimas gali brangiai kainuoti“, – tvirtina A.Sutkus.

Net ir džipui reikia gerų padangų

Visureigių entuziastas teigia, kad net ir pats tvirčiausias visureigis bus nieko vertas, jeigu jam bus sumontuotos prastos padangos.

„Taisyklė paprasta – žiemą automobilis turi būti su geromis žieminėmis padangomis. Jeigu jūsų visureigio padangos prastos, tai prastesniame kelyje pagalbos greičiau prireiks jums, o ne pro šalį važiuojančio lengvojo automobilio vairuotojui, kuris nepagailėjo papildomų eurų geroms padangoms“, – sako pašnekovas.

Kai kurie visureigininkai nusipirkę MT (ang. „mud terrain“) padangas, skirtas važinėti per purvus mano, kad jos tinkamos naudoti ištisus metus, tačiau tai yra didelė klaida, nes jos pritaikytos važiuoti pažliugusiu keliu, per purvo sankaupas, bet tikrai ne tuomet, kai ant kelio yra sniego ar juo labiau, kai jis pašalęs.

„Minkšto mišinio žieminės padangos yra pats tinkamiausias pasirinkimas tokioms eismo sąlygoms, kokias turime dabar“, – sako pašnekovas.

Mažmožis, gelbstintis ir eilinį vairuotoją, ir profesionalą

Dar vienas, pats svarbiausias dalykas, kurio verta nepamiršti visiems automobilių vairuotojams, kai eismo sąlygos sudėtingesnės – įvertinti savo ir automobilio galimybes važiuoti tam tikru keliu.

„Jeigu pamačius sudėtingesnį kelio ruožą kyla klausimas, ar sugebėsiu čia pravažiuoti, geriau tiesiog nevažiuoti ir paieškoti kito kelio. Čia verta prisiminti dar vieną patarlę: tiesiai – trumpiau, aplinkui – greičiau“, – sako A.Sutkus.

Visureigių vairavimo ekspertas teigia, kad viena gudrybė, kuri tuomet, kai reikia pervažiuoti per didesnes pusnis, pravers ir visureigininkams, ir lengvųjų automobilių vairuotojams – padangų slėgio kontrolė.

„Atkreipkite dėmesį, kaip dykumoje elgiasi Dakaro pilotai. Vos privažiavę kopas, kuriose jiems tenka važiuoti per smėlį, jei sumažina oro slėgį padangose – taip prasiplečia padangos, besiliečiančios su kelio paviršiumi plotas – jūsų automobilio ratai turi didesnį sukibimą su kelio danga. Žinoma, išvažiavus iš tokio kelio ruožo, slėgį padangose vėl reikėtų grąžinti į buvusį lygį. Tad žiemą bagažinėje gali praversti ne tik kastuvas, bet ir pompa“, – šypteli pašnekovas.

Visureigių vairuotojams, kurie nusprendžia važiuoti per nevalytą kelio ruožą, visų varančiųjų ratų sistemą reikėtų aktyvuoti prieš tai, o ne tuomet, kai automobilis įstringa pusnyje.

„Pagrindinė taisyklė, kuri tinka ne tik vairuojant, tačiau ir kitose situacijose gyvenime – prieš ką nors darant, reikia įvertinti, ar tikrai planą pavyks įgyvendinti be nuostolių“, – sako A.Sutkus.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt