Eismas

2021.01.24 13:38

Riboto leidimo „Toyota Yaris GR“ iš arti – legalus gatvių bolidas, kurį įkvėpė ralis

apžvalga
Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2021.01.24 13:38

Pasaulio ralio čempionatų įkvėptas ir lenktynių dvasios nestokojantis „Toyota Yaris GR“ atvyko į Lietuvą. Ir nors „Yaris“ nėra retas svečias mūsų keliuose, sportinis „Yaris GR“ gali tapti išskirtine transporto priemone daugelyje šalių, mat „Toyota“ tokių pagamins tik 25 tūkstančius vienetų.

Automobilis atrodo tarsi lenktyninis bolidas, gale neturintis milžiniško aptako (angl. spoiler), tačiau sukurtas važinėti įprastomis gatvėmis. Paprasčiau tariant, kam važiuoti į lenktynes, jei lenktynės pačios gali pas tave atvažiuoti.

Trumpinį GR jau esame girdėję, ypač Dakaro ralyje. GR – tai Japonijos sportinių automobilių gamintojo „Gazoo Racing“ trumpinys. Šis gamintojas svariai prisidėjo prie to, kad miesto „Yaris“ taptų kelio kulka.

Sportiškas dizainas

Raumenų užsiauginęs „Yaris GR“, nors ir turi dalį įprastam „Yaris“ būdingų interjero ir eksterjero elementų, yra gerokai pranašesnis. Prie to prisideda ir apdailos elementai, ne tik sukuriantys sportiškumo įvaizdį, bet ir padedantys neprarasti automobilio kontrolės.

Automobilio stogo galinė dalis šiek tiek nuleista. Visa tai – dėl geresnės aerodinamikos. Klausiate, kaip ant užpakalinės sėdynės įsitaisys vaikai? Neįsitaisys, nes „Yaris GR“ pats kaip vaikas – aikštingas, garsus ir padūkęs.

Žinoma, iš įprasto „Yaris“ sportiškasis brolis paveldėjo ne viską ir tai galima pastebėti važiuojant viešaisiais keliais, ypač kai lauke drėgna ir niūru. Nors tai mažas hečbekas, dėl žemesnio stogo kiek sumažėjo ir galinis langas, kuris, beje, neturi valytuvo. Taigi, pro galinį stiklą stebėti, kas vyksta už nugaros, yra ne itin patogu, tačiau automobilis toks staigus, kad būsite beveik garantuotas, jog jūsų niekas nelenkia.

Apie paskiras automobilio detales galima parašyti dvidešimties tomų seriją. Ratlankiai, stabdžių kaladėlės, priekinis ir galinis bamperiai... Viskas sukomplektuota taip, kaip pridera, o raudonos stabdžių kaladėlės šviečia iš toli. Taigi, šiuo klausimu nesiplėtosime.

Į saloną grįžo paprastumas

Vis dėlto interjerą palyginti su įprasto „Yaris“ galime. Išdėstymas salone panašus, tik sportiškasis brolis kai kuriais aspektais yra paprastesnis. Ar tai gerai? Jei norite pajusti vairavimo malonumą, jūs neturite spaudinėti galybės mygtukų, turite prieš akis matyti tai, ko reikia, ir „Yaris GR“ tai suteikia. Vairuotojui prieš akis yra įprastas spidometras ir tachometras, o tarp jų sumontuotas ekranas, kuriame galima stebėti ne tik reikalingiausią kelionės informaciją, bet ir kaip dirba variklis. Viskas paprasta ir suprantama.

Ant vairo nemažai mygtukų, kuriais galima reguliuoti ne tik vairuotojo kompiuterio funkcijas, bet ir dalį centrinio jutiklinio ekrano funkcijų, pavyzdžiui, valdyti muzikos pasirinktis ar naudotis laisvųjų rankų įranga. Ką tai reiškia? Nors automobilis sukurtas smagiems nutrūktgalviškiems pasivažinėjimams, pasistengta, kad sėdintieji priekyje jaustųsi patogiai. Ir džiaugtųsi šildomosiomis sėdynėmis, be abejo.

Centrinis jutiklinis ekranas nėra labai didelis, o valdomas taip pat, kaip ir įprasto „Yaris“. Ekranas liečiamasis, tačiau jo šonuose yra mygtukai, žymintys atitinkamas funkcijas. Sėdynės leidžia įsitaisyti gana stabiliai, todėl net įvažiuodami staigiai į posūkį neturėtumėte baimintis, kad prisiplosite prie durelių.

Užpakalinės sėdynės nepatogumai

Kadangi automobilis neturi galinių durelių, patekti ant užpakalinės sėdynės per atlenktas priekines sėdynes – ne itin patogu. O dėl automobilio dydžio nevertėtų tikėtis, kad į bagažinę tilps daug daiktų. Kitaip tariant, galinė automobilio dalis nepritaikyta šeimos kelionėms.

Jeigu grįžtume prie salono interjero, bene svarbiausi elementai yra prie pavarų perjungimo svirties. Taip, tai važiavimo režimų valdymo mygtukas ir slydimo sistemos išjungimo mygtukas. Patikėkite, įsėdus į tokį automobilį uždaroje aikštelėje pirmasis dalykas, apie kurį sukasi mintys, – šis mygtukas.

Trys važiavimo režimai

Galima pasirinkti kelis skirtingus važiavimo režimus: sportinį, trasos (angl. track), o prastoms kelionėms tinkamiausias yra normalus (angl. normal). Tiesa, jei jums per mažai galios ir norite staigiau tuštinti degalų baką, galite neišjungti sportinio režimo. Šie režimai tik pakeičia galios perdavimo santykį. O kaip teigia pats gamintojas, tai grynakraujis ralio automobilis, kuris turi mechaninį rankinį stabdį, kurį truktelėjus galima automobilį pakreipti šonu neatleidžiant greičio pedalo. Ką tai reiškia? Labiausiai tiktų žodis „smagu“, o tuo įsitikinti reikia patiems.

Iš tiesų automobilis turi gana sunkų vairą – jį sukiojant prireiks daugiau jėgų nei vairuojant paprastą hečbeką. Taigi, nusprendus pašėlti su „Yaris GR“, vairas padės palaikyti stabilumą atliekant posūkius, tačiau važiuojant mieste (juk iki uždaros aikštelės kaip nors nuvažiuoti reikia) gali kiek varginti. Varginti gali ir matomumas pro priekinį stiklą, nes norint įsitikinti, kad nėra kliūties iš dešinės pusės, veikiausiai teks palenkti galvą. Tačiau prie to priprantama, o ir sėdynės aukštį galima pakoreguoti.

Verta pažymėti, kad dar smagesnį pasivažinėjimą padeda sukurti 4 varančiųjų ratų sistema, kurią „Toyota“ pagamino išskirtinai šiam modeliui. Ši sistema kartu su važiavimo režimais paskirsto galią į ašis ir tik pasirinkus trasos režimą galios santykis bus 50 prie 50, kitais režimais priekiniai ratai gaus mažiau galios.

Specialiai šiam automobiliui sukurtas variklis

Po bandytojo „Yaris GR“ kapotu slepiasi trijų cilindrų 1,6 litro benzininis variklis su turbina. Nors automobilis nėra didelis, po kapotu įsitaisę net 261 arkliukas, kuriuos vieną po kito išlaisvinti padeda 6 laipsnių mechaninė pavarų dėžė ir akseleratoriaus paspaudimai. Gamintojas teigia, kad iki 100 km/val. automobilis įsibėgėja per 5,2 sekundės. Tenka pripažinti, kad nepalankūs orai neleido tuo įsitikinti, bet paspaudus greičio pedalą abejonių kyla mažai.

Tačiau ne paslaptis, kad net ir didelis džiaugsmas turi savo kainą. Šiuo atveju tą džiaugsmą galime matuoti litrais. Važiuojant paprastai plentu, pavyko pasiekti santykinai nedideles 8 litrų 100 km degalų sąnaudas. O savęs nevaržant galima pasiekti 14 litrų ir dar daugiau. Bet vien pažiūrėjus į „Yaris GR“ kyla noras leistis pramogauti, o ne taupiai nuvežti šeimą į parduotuvę.

Tai ne kelionių į sodą automobilis, bet emocijų derlius gali pateisinti lūkesčius.