Eismas

2021.01.19 20:08

Mokslininkai ištyrė, kaip atidaryti automobilio langai gali sumažinti tikimybę užsikrėsti koronavirusu

LRT.lt2021.01.19 20:08

Tyrimais nustatyta, kad reikia atidaryti visus keturis langus arba du priešingose automobilio pusėse, tačiau ne prie vairuotojo, rašo „Car and Driver“. 

Muzikos griaudėjimas pro atvirus automobilio langus žiemą nėra labai įprastas reiškinys, tačiau šiais metas tai galėtų būti visai logiškas sprendimas, naudojantis „Uber“ ar „Bolt“ pavežėjų paslaugomis. Nors muzika nėra privaloma, yra rimtų medicininių priežasčių, dėl kurių vertėtų apie tai pasikalbėti su vairuotoju. Kalbant apie galimybę užsikrėsti COVID-19, dabar mokslininkai pateikia įrodymų, kad padidinus oro srautą automobilyje, tikimybė užsikrėsti sumažėja.

Masačiusetse įsikūrusio Amhersto ir Browno universiteto mokslininkai, atlikę šį mėnesį žurnale „Science Advances“ paskelbtą tyrimą, išanalizavo „sudėtingus oro srauto modelius, susidarančius automobilio salone“, ir kokią įtaką jie turi galimam viruso perdavimui tarp vairuotojo ir keleivio. Tyrimo autoriai pažymi, kad net ir trumpų, vos 15 minučių trunkančių kelionių metu, transporto priemonės viduje gali susidaryti nemažas viruso krūvis (koncentracija), išliekantis net iki 3 valandų.

Tyrimo autoriai išnagrinėjo tik vieną pagrindinę salono konfigūraciją: vienas vairuotojas, sėdintis kairėje pusėje ir vienas keleivis, sėdintis dešinėje pusėje gale įprastame penkių durų keleiviniame automobilyje. Kaip transporto priemonės išorinės geometrijos modelį jie panaudojo įsivaizduojamą „Toyota Prius“, judantį 80 km/val. greičiu. Užfiksavę šiuos nustatymus, tyrėjai imitavo oro srautą transporto priemonėje, esant šešioms skirtingoms langų konfigūracijoms.

Visi langai atviri: saugiausias variantas

Saugiausias variantas – čia apibrėžiamas kaip situacija, kai oro pokytis per valandą (ACH) arba oro srautas automobilio salone, išpučiantis virusus, yra didžiausias – kai visi langai atdari. Viską suprantame, šokiruojantis atradimas, bet mokslininkai teigia, kad atidarius visus langus, „automobilio salone susiformuoja du skirtingi oro srautai, padedantys izoliuoti kairę ir dešinę puses ir maksimaliai padidinantys ACH keleivio vietoje“. Apskaičiuota, kad tokiu atveju keleivį pasiekia vidutiniškai 0,2–2 proc. vairuotojo iškvepiamų aerozolių. Kai visi langai uždaryti, šis skaičius siekia maždaug 8–10 proc. Taip pat nebloga konfigūracija yra trys atviri langai – uždarytas tas, kuris šalia keleivio.

Du atviri langai (ne prie žmonių): antras pagal saugumą variantas

Stebina tai, kad atidarius du arčiausiai žmonių esančius langus ACH nėra ženkliai geresnis nei važiuojant su uždarytais langais. Atidarius tik šiuos du langus „viruso dalelių kiekis reikiamai neatsiskiedžia ir... keleivis iš vairuotojo gauna pakankamai didelę jo apkrovą“, teigiama tyrimo išvadose. Pasirodo, saugiau laikyti atvirus priešingus (tai yra priekyje keleivio ir gale vairuotojo pusės) langus, kad būtų sukurta tam tikra „oro užuolaida“ tarp dviejų žmonių transporto priemonėje. Autorių teigimu, kaukių dėvėjimas ar fizinių pertvarų įrengimas automobilyje taip pat gali būti veiksmingos priemonės.

Ateityje mokslininkai planuoja ištirti, kokią įtaką transporto priemonės greitis turi oro srautui salone ir kiek reikia praverti langus, kad padidintumėte ar sumažintumėte tikimybę užsikrėsti COVID-19. Galbūt šių tyrimų rezultatų sulauksime dar iki vasaros.