Eismas

2021.01.23 16:44

Po „Brexito“ bus sudėtingiau nubausti britų vairuotojus ES šalyse, baudų už greičio viršijimą jie gali ir nesulaukti

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2021.01.23 16:44

Jungtinei Karalystei (JK) pasitraukus iš Direktyvos dėl sklandesnio tarpvalstybinio kelių eismo saugumo užtikrinimo, Europos Sąjungos (ES) valstybės nebegalės išrašyti baudų už greičio viršijimą britų vairuotojams, rašo britų „The Times“.

Rašoma, kad vairuotojams iš Jungtinės Karalystės, Europos Sąjungoje užfiksuotiems greičio matuoklių, atrodo, nebereikės nervingai kasdien peržiūrinėti gautos korespondencijos, ieškant pranešimo apie skirtą baudą. „Brexitas“ reiškia, kad Jungtinė Karalystė pasitraukia iš Direktyvos dėl sklandesnio tarpvalstybinio kelių eismo saugumo užtikrinimo, kuri leidžia skirti baudas už kelių eismo taisyklių (KET) pažeidimus kitose ES valstybėse registruotų transporto priemonių vairuotojams.

Paprasčiau tariant, Jungtinėje Karalystėje registruotų transporto priemonių savininkams baudos nebebus siunčiamos. „The Times“ rašo, kad pastaraisiais metais šimtai tūkstančių britų buvo nubausti piniginėmis baudomis, o baudos Prancūzijoje, populiariausioje Europos šalyje tarp Jungtinės Karalystės vairuotojų, svyruoja nuo 135 iki 1 500 eurų. Taip pat Jungtinės Karalystės policija negalės išsiųsti baudų Europos vairuotojams, kuriuos užfiksavo greičio matavimo kameros ar kurie padarė kitokį pažeidimą.

Dar prieš keletą metų „This Is Money“ rašė, kad Jungtinės Karalystės institucijoms sunku išieškoti baudas už KET pažeidimus kitose ES šalyse, nes daugumoje jų atsakingu už eismo įvykį laikomas automobilio savininkas, o ne jį vairavęs asmuo, kaip kad numatyta JK įstatymuose.

Tad Jungtinės Karalystės pasitraukimas iš ES ir minėtos direktyvos neturės jokios įtakos pareigūnų skiriamoms baudoms už KET pažeidimus. Be to, jei greičio matuoklis jus nufotografuos važiuojantį išsinuomotu automobiliu, papildomai teks sumokėti nuomos bendrovės numatytą administracinį mokestį.

Gali būti, kad ši situacija yra laikina, nes, pavyzdžiui, Jungtinė Karalystė ir Prancūzija jau derasi dėl susitarimo, numatančio galimybę bausti taisykles pažeidusius vairuotojus tiek vienoje, tiek kitoje šalyje; panašūs mechanizmai gali būti taikomi ir kitose valstybėse. Tačiau, kaip ir daugelis Jungtinės Karalystės ir ES derybų po „Brexito“, šios gali užtrukti.

Lietuvos policija LRT.lt pateiktame komentare rašo, kad 2020 metų pabaigoje buvo gauta informacija, kad, remiantis 2015 metų kovo 11 dienos Europos Parlamento ir Tarybos direktyva, kuria sudaromos palankesnės sąlygos keistis informacija tarpvalstybiniu lygmeniu apie kelių eismo saugumo taisyklių pažeidimus, informacinėje sistemoje EUCARIS Jungtinė Karalystė automatinėmis priemonėmis informacijos apie šioje šalyje registruotas transporto priemones nebeteiks.

Savo ruožtu Vidaus reikalų ministerija teigia, kad nelabai ką gali kol kas pasakyti, nes automatiškai duomenų nebus galima gauti, o tai reiškia, kad pažeidimas bus tiriamas taip, kaip pažeidimas padarytas su trečiosiose šalyse registruotomis transporto priemonėmis.

Tai reiškia, kad Administracinio nusižengimo protokolo ir administracinio nurodymo surašymo pagrindai, kai nusižengimas užfiksuotas ne asmens, įtariamo administracinio nusižengimo padarymu, akivaizdoje, numatyti Administracinių nusižengimų kodekso 611 straipsnyje.

Policija pateiktame komentare akcentuoja, kad visais atvejais KET pažeidimai, užfiksuoti teisės pažeidimų fiksavimo sistemomis, yra registruojami Administracinių nusižengimų registre.

Tais atvejais, kai nėra gaunami duomenys apie transporto priemonės savininką (valdytoją), surašyti administracinio nusižengimo protokolą ar pranešimą nėra galimybės.

Tačiau policijos pareigūnas, vykdydamas eismo kontrolę ar tirdamas administracinį nusižengimą ir dalyvaujant asmeniui surašydamas protokolą, taip pat dalyvaujant asmeniui priimdamas nutarimą administracinių nusižengimų bylose, privalo patikrinti transporto priemonės, kuria padarytas administracinis nusižengimas, valstybinį registracijos numerį Administracinių nusižengimų registre. Nustatęs, kad tikrinama transporto priemone padarytas pažeidimas ir dėl jo nesurašytas protokolas (pranešimas ar šaukimas), pareigūnas papildomai apklausia asmenį ir išsiaiškina nusižengimo padarymo aplinkybes. Nustatęs, kad nusižengimą padarė vairavęs asmuo, surašo administracinio nusižengimo protokolą.

Papildomai sustabdyti transporto priemonę gali ne vien policijos pareigūnai, bet ir Valstybės sienos apsaugos tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos pareigūnai, tikrindami asmenis, kertančius Lietuvos Respublikos sieną.

„Trumpai tariant, kaip buvo iki išstojimo (iš Europos Sąjungos – LRT.lt), taip nebus. Gauti duomenų iš Jungtinės Karalystės apie transporto priemonės savininką automatiškai negalėsime, reikės arba kreiptis į Jungtinės Karalystės duomenų tvarkytoją, arba surašyti protokolą vairuotojui dar esant Lietuvoje“, – apibendrino Vilniaus apskrities VPK atstovė Julija Samorokovskaja.