Eismas

2020.11.30 20:55

Pandemijai skirti automobiliai – europiečiai graibsto senas mašinas, kad išvengtų viešojo transporto

EurActiv, LRT.lt2020.11.30 20:55

Verčiau po miestą važinėtumėte pigiu dėvėtu automobiliu, kad tik išvengtumėte būtinybės naudotis viešuoju transportu, kur tyko COVID-19 pavojai? Pandeminė transporto priemonė yra būtent tai, ko jums reikia, rašo EURACTIV. 

Ši publikacija yra LRT.lt portalo partnerio „EurActiv“ originalus kūrinys.

Visoje Europoje desperatiškai autobusų ir traukinių vengiantys, tačiau neaiškiais ekonominiais laikais investuoti į naują automobilį bijantys žmonės graibsto senus automobilius.

„Viešasis transportas čia nuostabus, tačiau dėl COVID-19 pandemijos ir panašių dalykų geriau jo vengti“, – sako neseniai iš Argentinos į Ispanijos sostinę Madridą persikėlęs Robertas Perezas.

Ieškodamas darbo 33 metų automobilių inžinierius R. Perezas už 2 tūkst. eurų įsigijo raudoną 2001 metų laidos „Seat Toledo“. Pirko jį iš Ispanijos naudotų automobilių bendrovės „OcasionPlus“, kuri dėl augančios naudotų automobilių paklausos nuo karantino pradžios atidarė net keturias naujas atstovybes.

Tyrimų bendrovės „IHS Markit“ ir internetinės automobilių rinkos „AutoScout24“ „Reuters“ pateikti duomenys rodo, kad visoje Europoje pastebimai išaugo senesnių automobilių registracija, taip pat augo nenaujų transporto priemonių paieška internete.

Susidomėjimas naudotais automobiliais nėra gera žinia nei su sunkumais susiduriančiam viešajam transportui, nei aplinkos apsaugai, nes taršūs seni automobiliai šiuo metu yra paklausesni nei nauji elektromobiliai.

Ilgainiui tikimasi, kad pandemijos metu perėjimas nuo viešojo transporto prie „individualaus judumo“ padės automobilių gamintojams atsigauti po net 27 proc. smukusių naujų automobilių pardavimų Europoje per pirmuosius dešimt 2020 mėnesių.

Perpildytos „Nawaie Motoring“ naudotų transporto priemonių aikštelės Vakarų Londone generalinis direktorius Ameenas Sultani atkreipia dėmesį į tai, kad paklausiausi yra mažiau nei 3 tūkst. svarų kainuojantys senesni automobiliai.

Anot jo, automobilių, dažniausiai senesnių nei dešimties metų, kainos šoktelėjo 25 proc., kai anksčiau traukiniais ir autobusais keliavę pirkėjai ėmė ieškoti alternatyvos už prieinamą kainą.

„Bet kokie automobiliai, kurių kaina nesiekia 3 tūkst. svarų, parduodami labai greitai, o pasiūlą papildyti labai sunku, nes visi ieško tokių pačių transporto priemonių, – „Reuters“ sakė A. Sultani. – Dauguma jų buvo nupirkti dėl to, kad žmonės nori išvengti viešojo transporto.“

Pigūs automobiliai

Didesnė nei tikėtasi naujų automobilių paklausa Jungtinėse Valstijose, Europoje ir ypač Kinijoje pastaraisiais mėnesiais padėjo pagrindiniams automobilių gamintojams šiek tiek atsigauti po pavasarį dėl karantino patirto finansinio smūgio.

Tačiau „Reuters“ užsakymu „IHS Markit“ atlikta automobilių registracijos duomenų Prancūzijoje, Vokietijoje, Italijoje, Ispanijoje, Šveicarijoje ir Jungtinėje Karalystėje analizė taip pat rodo reikšmingą poslinkį link senesnių, naudotų transporto priemonių.

Pavyzdžiui, Prancūzijoje IHS analizė parodė, kad naudotų automobilių registracija trečiąjį ketvirtį išaugo beveik 16 proc., o naujų transporto priemonių pardavimai smuko daugiau nei 5 proc. Ji taip pat atskleidė, kad iki šiol 2020 m. senesnės nei 15 metų transporto priemonės sudarė didesnę naudotų automobilių registracijos dalį nei 2019 m.

„Nesuklysime pasakę, kad koronaviruso pandemijos metu registruojamų senesnių nei 15 metų amžiaus transporto priemonių skaičius išaugo, lyginant su ankstesniais metais“, – sako IHS asocijuotasis produkto vystymo direktorius Bjoernas Huetteris.

Dar didesnis šuolis įvyko Ispanijoje, kur, remiantis IHS analize, naudotų automobilių registracija išaugo beveik 25 proc.

34 metų Cristianas Lopezas yra dar vienas ispanas, pasirinkęs pigesnį naudotą automobilį iš dalies dėl to, kad per griežtą šalyje galiojusį karantiną sutaupė šiek tiek pinigų.

„To pakako, kad galėčiau iš karto įsigyti pigų automobilį“, – sako C. Lopezas.

Išleistas į prastovas iš darbo maitinimo įmonėje, vyras grįžo mokytis turizmo vadybos. Šį mėnesį jis už 3,6 tūkst. eurų įsigijo pilką 2005 m. laidos „Renault Clio“, kad galėtų važinėti iš savo namų Madrido priemiestyje į mokslus.

Ispanijos žiniasklaidos bendrovei „Vocento SA“ priklausantis automobilių pardavimo portalas „Sumauto“ „Reuters“ sakė, kad nuo birželio iki spalio senesnių nei 20 metų automobilių pardavimas Ispanijoje šoktelėjo 25 proc., o senesnių nei 15 metų – 16 proc.

„Individualus mobilumas“

Internetinė automobilių rinka „AutoScout24“, aptarnaujanti Austriją, Belgiją, Vokietiją, Italiją ir Nyderlandus, „Reuters“ užsakymu atliko analizę ir nustatė, kad senesnių automobilių paieška internete nuo vasaros ženkliai šoktelėjo.

Duomenys parodė, kad, pavyzdžiui, liepos – rugsėjo mėn. senesnių nei 20 metų transporto priemonių paieška internete Prancūzijoje išaugo 80 proc., Nyderlanduose – 77 proc., o Belgijoje – 59 proc.

„AutoScout24“ vadovas Edgaras Bergeris teigė, kad nors dėl pandemijos „individualus mobilumas“ vartotojams šiose rinkose tapo svarbesnis, jie taip pat tapo atsargesni neužtikrintoje ekonominėje situacijoje.

Tačiau, remiantis naudotų automobilių pardavėjo „OcasionPlus“ duomenimis, pirkėjai vis dar vengia naudotų elektrinių transporto priemonių. Iš 2,8 tūkst. šiuo metu parduodamų transporto priemonių tik šešios yra elektrinės.

„Žmonės atsargiai vertina ilgalaikes baterijų galimybes ir nenoriai investuoja į naudotų automobilių įkrovimo laidus“, – sako minėtos įmonės rinkodaros vadovas Fernando Rodriguezas.

Be galimo ambicingų Europos tikslų sumažinti anglies dvideginio emisijas apsunkinimo gali būti ir kitų ilgalaikių pasekmių, susijusių su ilgesniu labai senų automobilių eksploatavimu.

Draudikų teigimu, senesnės transporto priemonės, kuriose yra mažiau saugos funkcijų, gali sukelti daugiau nelaimingų atsitikimų ir lemti didesnes įmokas, nors šiek tiek užtruks, kol šie skaičiai atsispindės statistikoje.

O štai viešasis transportas jau pajuto, kad dauguma keleivių persėdo į nuosavus automobilius.

Žmonių, besinaudojančių viešuoju transportu, skaičius Ispanijoje balandžio mėnesį sumažėjo 92 proc., lyginant su tuo pačiu laikotarpiu 2019 m., o rugsėjį, praėjus keliems mėnesiams po to, kai buvo sušvelnintas nacionalinis karantinas, vis dar išliko 44 proc. žemesni nei praėjusiais metais.

Didžiojoje Britanijoje, prieš lapkričio pradžioje prasidedant naujausiam karantinui, naudojimasis geležinkeliu siekė maždaug trečdalį 2019 m. lygio, o štai susisiekimas asmeniniais automobiliais išaugo beveik iki 90 proc.

Rugsėjį, besinaudojančių viešuoju transportu skaičiui ir toliau mažėjant, Londono meras Sadiqas Khanas pareikalavo 5,7 mlrd. svarų vertės pagalbos paketo miesto transporto operatoriui.

Vokietija ir Prancūzija taip pat parėmė savo valstybinius geležinkelius.

„Greenpeace“ politinės kampanijos dalyvis Samas Chetanas-Welshas teigė, kad perėjimas nuo viešojo transporto kelia didesnį susirūpinimą aplinkos apsaugos požiūriu nei senesnių transporto priemonių pagausėjimas keliuose, nes sumažėjus naujų, didesnių sportinių automobilių pardavimams, transporto priemonių išmetamų teršalų kiekis beveik nekito.

„Vyriausybės turi padaryti viską, kad sumažintų eismo dalyvių skaičių keliuose, – sako S. Chetanas-Welshas. – Įskaitant ir saugaus grįžimo į viešąjį transportą užtikrinimą.“

Populiariausi