Eismas

2020.11.26 13:17

Elektromobiliai Lietuvoje: po 5 metų kainos turėtų susilyginti su įprastų automobilių, pasirinkimas augs kone dešimt kartų

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.11.26 13:17

Vos ne kas mėnesį gamintojai pristato po naują elektromobilį, tačiau Lietuvos keliuose jų vis dar negausu. Dažnas pirkėjas nesusivilioja elektromobiliu dėl kainos, tačiau specialistai tikina, kad po 5 metų kainos turėtų susilyginti su kitais varikliais varomų automobilių kainomis, o rinktis bus galima iš daugiau nei pusės tūkstančių modelių.

Automobiliai Europoje yra kalti dėl 12 proc. viso CO2 ir tai esą nėra taršiausi pasaulio įrenginiai, pažymėjo ekspertai per SEB banko konferenciją. Gamyklos, didžiosios pasaulio transporto priemonės į orą išmeta kur kas daugiau taršos, tačiau modernizuoti automobilių variklius, anot ekspertų, yra paprasčiau.

Naujų elektromobilių sparčiai daugėja, o „Bloomberg“ prognozuoja, kad iki 2022 metų skirtingų elektromobilių modelių bus apie 500.

Remiantis naujausiais „Regitros“ duomenimis, Lietuvoje elektromobiliai sudaro tik 0,15 proc. visų registruotų transporto priemonių. Elektromobilių registruota apie 2000 vienetų, o per metus jų įregistruojama vos keli šimtai. SEB banko konferencijos metu specialistai dalijosi pastebėjimais, kaip vystosi elektromobilių rinka Lietuvoje ir kada elektromobilis taps ne tik ekologiško transporto simboliu, bet ir kasdieniška, įperkama transporto priemone.

„Ignitis“ e. mobilumo produkto vadovas Andrius Šeršniovas teigė, kad jau pirmojo karantino metu buvo pastebima, kaip pasikeitė pasaulio padangė, kai gatvėse sumažėjo automobilių.

„Problema yra ne tik tarša, bet ir šylantis oras. Judant tokiu tempu, žiemines padangas keisime ne lapkritį, o gruodį, o 2030-aisiais žieminės padangos iš viso liks tik rekomendacija“, – šilumos problemą įvardijo A. Šeršniovas.

Elektromobiliai išstūmė dyzelinius automobilius

SEB banko atlikta gyventojų apklausa atskleidė, kad per dvejus metus 5 proc. padaugėjo norinčiųjų įsigyti hibridinius automobilius, elektromobilius rinktųsi 26 proc. žmonių, o dyzelinių automobilių poreikis sumažėjo ir siekia 25 proc. Iš viso apklausoje dalyvavo 1000 respondentų.

„Elektromobilių labai daugėja, nes kiekvienas gamintojas vos ne kas mėnesį pristato po naują modelį. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ kitąmet planuoja pristatyti apie 20 naujų elektrinių automobilių“, – tikino automobilistas Vitoldas Milius.

Automobilių ekspertas tikina, kad Lietuva vis dar yra naudotų automobilių kraštas. V. Milius pabrėžia, kad paskutiniai duomenys rodo, jog 62 proc. Lietuvoje įregistruotų automobilių yra dyzeliniai, o tai liudija, kad norai ir elgsena skiriasi.

Pirkėjų nevilioja kainos ir kompensacijos

Anot V. Miliaus, vienas iš esminių reikalavimų automobilių gamintojams yra kvotos, neįvykdę ES nuostatų, jie turėtų mokėti dideles baudas. Pardavėjai dabar verčiami parduoti netradicinių variklių automobilius, kad išvengtų baudų.

Didžiausia dalis apklaustų vairuotojų elektromobilių šiuo metu nesirinktų dėl didelės kainos, nepakankamo įveikiamo atstumo, per mažos papildomos naudos savininkams.

„Lietuvoje tos skatinimo programos nėra pačios patraukliausios. Pirkėjas gali gauti 4 arba 2 tūkst. eurų kompensaciją, tačiau tai nėra kertinės priežastys. Džiugu, kad dabar tokią paramą gali gauti ir verslas“, – tikino V. Milius.

Tačiau A. Šeršniovas teigia, kad, daugėjant elektromobilių modelių, greitu metu elektromobilių kaina gali būti labiau įkandama pirkėjams.

„Panašu, kad per 5 metus turėsime kainų paritetą, todėl tai turėtų paskatinti dažniau rinktis elektromobilį“, – tikino A. Šerniovas.

V. Milius juokavo, kad greičiausiai ne elektromobiliai pinga, o benzininiai ir dyzeliniai modeliai brangsta.

Lietuva lenkia kaimynes

Jis taip pat pažymi, kad dar viena iš problemų yra įkrovimo stotelių tinklas, jis nėra tolygiai išvystytas ne tik Lietuvoje, bet ir kitur pasaulyje. Anot automobilisto, dėl to žmonės sunkiai gali išsiruošti į ilgesnes keliones, tačiau A. Šeršniovas tikina, kad Lietuva kai kuriais aspektais lenkia kaimynes.

„Vilnius su visomis 80 įkrovimo stotelių yra superžvaigždė. Pavyzdžiui, Talinas turi 30 tokių stotelių. Taigi, Lietuvoje įkrovimo stotelių tinklas tikrai yra geras. Greitai turėtų atsirasti ir „Tesla“ greitojo įkrovimo stotelių“, – pasakojo „Ignitis“ e. mobilumo produkto vadovas.

Specialistai tikina, kad elektra automobiliuose bus ilgalaikis projektas. V. Milius tikina, kad nors yra kuriami ir vandenilio varikliai, tačiau su jais per 16 metų pasistūmėta netoli.

„Tikrai bus sukurta naujų dalykų, tačiau jie neatsiras labai greitai. Reikia ne tik sukurti variklį, bet ir užtikrinti infrastruktūrą. O jei kalbėtume apie vidaus degimo variklius, aš nemanau, kad jie iš karto išnyks, jie dar kurį laiką pasiliks“, – tikino automobilių ekspertas.