Eismas

2020.11.17 20:50

Du skirtingi karantinai sostinėje: kaip pasikeitė žmonių judėjimas pavasarį ir rudenį įvedus apribojimų

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.11.17 20:50

Per 2020-uosius – jau du visuotiniai karantinai, tačiau keliaujančiųjų įpročius tai paveikė nevienodai: viešojo transporto keleivių sumažėjimas panašus, o automobilių skaičiai sostinės gatvėse skiriasi.

Pirmas visuotinis karantinas, prasidėjęs kovo viduryje ir trukęs tris mėnesius, gerokai pakeitė gyventojų keliavimo įpročius, palyginti su 2019-aisiais. Tačiau skirtumų matyti ir tarp dviejų šių metų karantinų: pirmo karantino metu pirmosiomis savaitėmis gatvės buvo stipriai ištuštėjusios, o lapkričio 7-ąją įvedus trijų savaičių visuotinį karantiną sostinė, regis, taip stipriai neištuštėjo.

„Susisiekimo paslaugų“ komunikacijos vadovė Miglė Bielinytė raštu pateiktame komentare įvardijo, kad vidutinis viešojo transporto keleivių srautas šiuo metu maždaug 54 proc. mažesnis nei tokiu pačiu laikotarpiu pernai. Vos prasidėjus karantinui skaičius buvo procentu mažesnis. Pavasarį įvedus karantiną mažiausiai intensyvią savaitę keleivių srautas buvo sumažėjęs apie 78 proc., palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai.

Antrasis visuotinis karantinas Lietuvoje dar tik įsibėgėjo, todėl M. Bielinytė sako, kad realų skirtumą bus galima pamatyti jam pasibaigus, kai bus aišku, kurios savaitės buvo mažiausiai intensyvios.

Verta pabrėžti, kad prieš visuotinį karantiną Vilniaus mieste ir dar keliose dešimtyse Lietuvos savivaldybių buvo paskelbtas lokalus karantinas. Įvedus lokalų karantiną sostinėje, keleivių srautas buvo sumažėjęs iki 45 proc.

Piko meto trukmė sumažėjo 34 min.

Antrojo karantino metu automobilių gatvėse sumažėjo kone ketvirtadaliu, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Tiesa, 24 proc. automobilių sumažėjo rytinio piko metu, o vakarinio – 10 proc.

„Palyginimui – pavasarinio karantino metu mažiausiai intensyvią savaitę skaičiavome apie 53 proc. mažesnius srautus nei tuo pačiu laikotarpiu pernai“, – eismo skirtumus apžvelgė M. Bielinytė.

Anot jos, šiuo metu vidutinė piko trukmė per dieną sumažėjo maždaug 34 minutėmis.

M. Bielinytė pabrėžė, kad vertinant abu karantinus derėtų atsižvelgti ir į ugdymo įstaigų darbo organizavimą, nuotolinį darbą, kitus kriterijus. Kai buvo paskelbtas pirmas karantinas, ugdymo procesas vyko daugiausia nuotoliniu būdu, o rudenį situacija kiek kitokia.

Įvedus karantiną – griežtesnė tvarka viešajame transporte

Pagal naująją tvarką viešuoju transportu keleiviai gali vykti tik įsitaisę sėdimosiose vietose, privaloma laikytis minimalaus vieno metro atstumo. Lokalaus karantino metu viešajame transporte buvo rekomenduojama tik laikytis atstumo, nebuvo nurodoma, kad keleiviai turi užimti sėdimąsias vietas. Įvedus visuotinį karantiną, sugriežtėjo ir ši tvarka.

„Siekiant keleiviams užtikrinti patogią, saugią kelionę viešuoju transportu, užimant tik sėdimąsias vietas, bus aktyviai stebimi keleivių srautai ir sėdimųjų vietų poreikis transporte“, – raštu LRT.lt pateiktame komentare spalio pabaigoje teigė „Vilniaus viešojo transporto“ atstovė Patricija Elžbieta Zarankaitė.

Ji pridūrė, kad situaciją stebės tiek vairuotojai, tiek savivaldybės įmonė „Susisiekimo paslaugos“: „Keleiviams primenama, kad į viešąjį transportą gali lipti tik dėvėdami apsauginę veido kaukę ir matydami, kad yra vieta atsisėsti. Pastebėjęs, kad transporto priemonėje visos sėdimosios vietos užimtos ar kad keleivis į transportą ruošiasi lipti be apsauginės veido kaukės, vairuotojas turės teisę tokio keleivio neįleisti. Taip pat pagal poreikį vairuotojai keleiviams primins apie viešajame transporte galiojančią tvarką, ragins elgtis atsakingai, saugoti save ir kitus.“

„Susisiekimo paslaugos“ dar prieš įvedant visuotinį karantiną žadėjo, kad bus griežčiau žiūrima į apsauginių veido priemonių dėvėjimą viešajame transporte.

„Jei keleiviai nedėvi kaukių, tai pastebėję viešojo transporto vairuotojai tokių keleivių į autobusą ar troleibusą gali neįleisti. Dėvint kaukę svarbu, kad ji dengtų nosį, burną. Apie keleivius, kurie nedėvi kaukių ir nesutinka to daryti, tiek keleiviai, tiek viešojo transporto kontrolieriai ar vairuotojai gali pranešti policijai“, – rašoma LRT.lt raštu pateiktame komentare.

Keliauti nedraudžia, bet nerekomenduoja

Dabar jau laikinai vidaus reikalų ministro pareigas einančios Ritos Tamašunienės atstovė Božena Zaborovska-Zdanovič LRT.lt pateiktame komentare akcentavo, kad kelionės tarp miestų nebus ribojamos, policija specialių patikrinimų, siekiant išsiaiškinti žmonių kelionės tikslą, miestų prieigose neorganizuos, tačiau pabrėžė – rekomenduojama susilaikyti nuo kelionių, jei nėra svarios priežasties.

Kaip svari priežastis įvardijama kelionė į darbą, mokymo įstaigą, vaistinę, gydymo įstaigą, maisto prekių parduotuvę.

„Ribojimų vykstant iš vieno miestą į kitą nėra, tačiau kelionės nerekomenduojamos.

Pareigūnai nuolat dirba sustiprintos parengties režimu ir užtikrina visuomenės saugumą, vykdo įprastą kontrolę keliuose“, – teigė ministrės atstovė.