Eismas

2020.11.12 22:00

Sukūrus COVID-19 vakciną kyla iššūkių dėl jos transportavimo – nėra tiek lėktuvų, kiek reikėtų

Sam Morgan, EurActiv, LRT.lt2020.11.12 22:00

Perspektyvios COVID-19 vakcinos paieškos tęsiasi visame pasaulyje, tačiau kovos su virusu priešakyje jau pradeda ryškėti dar viena aktuali problema – kaip reikės pergabenti milijardus vakcinos dozių iš gamyklų į ligonines ir klinikas, kai ji galų gale bus paruošta, svarsto EurActiv.

Ši publikacija yra LRT.lt portalo partnerio „EurActiv“ originalus kūrinys.

Mokslininkai sparčiai žengia pirmyn, kurdami efektyvią priemonę kovoje su koronavirusu ir, nors viena vakciną kurianti bendrovė buvo priversta stabdyti bandymus su žmonėmis, vaistų gamintojai vis dar nepraranda vilties kitų metų pradžioje pristatyti naudojimui paruoštą vakciną.

Europos Sąjunga, taip pat Jungtinės Valstijos, Jungtinė Karalystė, Kinija ir kitos šalys jau yra sudariusios išankstinius susitarimus su didžiausiomis pasaulio farmacijos bendrovėmis, kad užsitikrintų pakankamą vakcinos kiekį, vos tik ji bus paruošta.

Rugsėjo 9 d. Europos Komisija baigė derybas su „BioNTech-Pfizer“ dėl maždaug 300 mln. dozių ir tai jau šeštas iš didžiųjų vakcinų gamintojų, kurį ES įtraukė į galimų tiekėjų sąrašą.

„Turime puikią galimybę sukurti ir Europos bei viso pasaulio žmonėms pasiūlyti saugią bei veiksmingą vakciną. Norėdami bet kur nugalėti koronavirusą, turime jį nugalėti visur“, – sakė Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen.

Nors Europa pasižymi dideliais vakcinų gamybos pajėgumais, o naujoji bloko vakcinų strategija įpareigoja bendroves gaminti medicinines priemones ES, tinkamai nepasirengus, bloką gali ištikti logistinis košmaras.

Siekiant užtikrinti kokybę, vakcinos turi būti gabenamos laikantis griežtų taisyklių, kruopščiai kontroliuojant temperatūrą, o kad išliktų veiksmingos, privalo būti pristatytos į paskirties vietą per tam tikrą laiko tarpą.

Pagrindinės aviacijos prekybos grupės – Tarptautinės oro transporto asociacijos (IATA) – vadovui būsimos užduoties mastas yra aiškus.

„Saugus vakcinų nuo COVID-19 pristatymas bus šimtmečio misija pasaulinei krovinių gabenimo oro transportu pramonei. Tačiau ji niekaip nepavyks be kruopštaus išankstinio planavimo. O tai pradėti daryti reikia jau dabar“, – sako grupės generalinis direktorius Alexandre'as de Juniacas.

Dėl pandemijos neigiamo poveikio kelionių oro transportu paklausai, visos oro linijos šiuo metu dirba gerokai mažesniais pajėgumais nei galėtų. Tai turėjo įtakos krovinių pervežimui oru, mat didesnė jų dalis buvo gabenama keleivinių lėktuvų krovinių skyriuose.

Pasak IATA, paskaičiuota, kad skyrus vos vieną vakcinos dozę apytiksliai 7,8 milijardams planetos gyventojų, jomis būtų užpildyti 8 tūkst. „Boeing 747“ tipo krovinių orlaivių. Šiuo metu eksploatacijoje yra vos 400 tokių orlaivių ir jų skaičius nuolat mažėja dėl to, kad pasenę lėktuvai išimami iš eksploatacijos.

„Siekiant užtikrinti sėkmingą milijardų vakcinos dozių pristatymą į įvairias pasaulio šalis teks įveikti ne vieną itin sudėtingą logistinę ar programinę kliūtį, kuri gali atsirasti bet kurioje tiekimo grandinės vietoje“, – aiškina „Gavi, the Vaccine Alliance“ generalinis direktorius Dr. Sethas Berkley.

Šis sektorius suvaidino lemiamą vaidmenį užtikrinant pakankamą kiekį asmeninės apsaugos priemonių pirmaisiais pandemijos mėnesiais, nors ir kilo nemažai problemų dėl brokuotų veido kaukių ar nepakankamai tikslių COVID testų.

Be iššūkių, kuriuos kelia neįprastos situacijos valdymas ir problemos dėl pajėgumų, kyla ir saugumo klausimas. Vakcina, kuri bus itin didelės vertės prekė, turės būti pristatyta į kiekvieną planetos kampelį, todėl IATA įspėja, kad gali kilti problemų dėl galimo klastojimo ir vagysčių.

„Yra procesai, užtikrinantys krovinių gabenimo saugumą, tačiau, siekiant užtikrinti reikiamas apimtis, galimą vakcinos siuntų kiekį reikės iš anksto kruopščiai suplanuoti“, – rašoma IATA pranešime.

Kelių transportas taip pat bus itin svarbus paskirstymo mechanizmo krumpliaratis, tačiau Tarptautinė kelių transporto sąjunga ir Europos transporto darbuotojų federacija jau ne pirmą kartą įspėja, kad Europoje trūksta saugių sunkvežimių stovėjimo vietų, o tai gali sukelti pavojų saugiam vakcinos gabenimui.

IATA pripažįsta, kad oro transportas bus tik viena tiekimo grandinės dalis ir kad kitos transporto rūšys vaidins ne mažiau svarbų vaidmenį, gabenant vakciną nuo durų iki durų, ypač besivystančiose šalyse.

Jei artimiausioje ateityje niekas nesikeis, šiuo metu taikoma valstybių politika labai apribotų vakcinos platinimo galimybes, kai tam ateis laikas, nes daugelyje šalių galioja pasienio patikros ir karantino priemonės pagrindiniams darbuotojams, tokiems kaip aptarnaujantis personalas, vilkikų vairuotojai ir jūrininkai.

Europos Komisija paragino ES valstybes nares pasirašyti bendrą pasienio priemonių strategiją, kuria siekiama suderinti bloko požiūrį į karantiną ir keliavimo kriterijus.

Padėtis dar labiau pasunkėjo pastarosiomis savaitėmis, kai ES pasienyje ir už jos ribų buvo sugriežtintos patikros ar sienos perėjimas apskritai užblokuotas.

Prasidėjus protrūkiui Europoje, ties anksčiau atvirais sienos perėjimo punktais nusidriekė kilometrinės automobilių eilės, krovininiai automobiliai turėjo problemų, kirsdami sienas, vėlavo kroviniai.