Eismas

2020.11.02 08:54

Vairuotojai raginami suskubti: nors servisuose jau driekiasi eilės, padangų keitimo termino nepratęs

Žygintas Abromaitis, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.11.02 08:54

Susisiekimo ministerija ragina gyventojus nedelsti ir suskubti keisti padangas. Kai kuriuose servisuose driekiasi eilės, o situaciją apsunkina karantinas savivaldybėse ir reikalavimai užtikrinti saugumą. Dėl to gyventojams rekomenduojama registruotis iš anksto. Susisiekimo ministerija teigia, kad pratęsti padangų keitimo termino, kaip tai buvo padaryta pavasarį, neketina.

Servisuose – eilės

Viename sostinės servisų sutiktas Dmitrijus pasakojo, kad pasikeisti padangas sugalvojo prieš porą savaičių. Nieko nedelsęs registravosi iš anksto – žino, kad prieš lapkričio 10 d. kai jau reikia važinėti su žieminėmis padangomis, nusidriekia eilės. Dmitrijus sako, suskubti paskatino ir tai, kad Vilniuje įvestas karantinas. Dmitrijus, kaip ir kiti klientai, laukti turi lauke – šitaip saugosi nuo koronaviruso.

„Kiekvieną dieną po naujieną, sunku kažką planuoti. Bet jei yra galimybė anksčiau kažką pasidaryti, tai tikrai esu tik tai už tai“, – pasakoja vilnietis.

Vieno Vilniuje esančio „Egzotikos“ serviso vadovas pasakoja, kad pirmųjų skambučių sulaukė dar prieš mėnesį. Nemažai klientų nori rezervuoti laiką iš anksto – taip galima išvengti eilių, o ir situacijos, į kurią vairuotojai pakliuvo pavasarį.

Per pirmąją koronaviruso bangą vairuotojai dėl karantino negalėjo nei atlikti techninės automobilių apžiūros, nei pasikeisti padangų. Tada Vyriausybė leido vairuotojų nebausti ir davė laiko po karantino. Dabar dalyje Lietuvos skelbiant lokalius karantinus, nuolaidžiauti Vyriausybė nebeketina, todėl vairuotojai bando apsisukti kaip įmanoma greičiau. Pasak serviso vadovo Andžejaus Machnevičiaus, karantinas ir tai, kad lietuviai priversti padangas pasikeisti dar lapkritį situaciją apsunkina. Pavyzdžiui, estai ar latviai padangas turi pasikeisti iki gruodžio.

„Užsienietis, nors nenusižengia savo šalies įstatymui, įvažiuodamas į Lietuvos teritoriją jau turėtų būti su žieminėmis padangomis. Vėlgi, yra labai įdomių kalbų, ar čia draudikų lobizmas. Reikėtų labiau vertinti pačias oro sąlygas. Manau protingas terminas būtų iki gruodžio 1 d. Netgi motociklas gali važiuoti iki gruodžio 1 d. su vasarinėmis padangomis“, – sako „Egzotikos“ padalinio vadovas A. Machnevičius.

Susisiekimo ministerija vertina sitauciją

Susiekimo ministerija sako stebinti tiek situaciją servisuose, tiek dėl koronaviruso. Gyventojai raginami nedelsti ir automobilius paruošti žiemai kaip įmanoma anksčiau. Esą laiko rasti tikrai įmanoma – dalis gyventojų dirba per nuotolį, todėl apsilankyti servise galima ir tada, kai įprastai dirbant nepavyktų.

Tačiau net ir popietę teko įsitikinti, kad gyvoje eilėje prie servisų vairuotojai laukia valandą ar daugiau. Luktelėti šiek tiek turi ir tie, kurie registravosi. Pasak susisiekimo viceministro, kol kas neplanuojama pratęsti padangų keitimo termino, kaip tai buvo padaryta pavasarį. Priežastys – servisai susitvarko su koronavirusu, o važinėtis su vasarinėmis padangomis šaltuoju periodu gerokai pavojingiau, nei su žieminėmis šiltuoju.

„Natūralu, kad tas karantinas yra dėl saugumo, dėl sveikatos, bet tas pats ir su padangomis. Ne šiaip sau keičiamos, o keičiamos, kad būtų galima saugiai važiuoti. Tai – iš tos pačios srities, galima sakyti. Gerai, kad orai dar leidžia, matysim. Matysim, kokia situacija bus lapkričio 10 d“, – sako susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius.

Visgi, ministerija neatmeta, kad priemonių gali tekti imtis, jeigu koronavirusas įsisuks į servisus ir jų darbas ims strigti.

Vairuotojai raginami pasirinkti padangas teisingai

Lietuvos transporto saugos administracija rekomenduoja gyventojams atidžiai rinktis padangas. Nemažai vairuotojų visus metus važinėja su universaliomis. Šitaip gyventojai esą ne tik sutaupo, bet ir išvengia būtinybės dukart per metus vykti į servisą. Ekspertai sako, kad rizikuojama.

„Universalios padangos yra ne visą laiką geras variantas pasirinkti visam metų periodui važinėtis. Universalios padangos yra universalios – jos netarnauja taip gerai, kaip konkrečiai tam tikslui sukurtos žieminės padangos.“ – sako Laurynas Jovaišas, Lietuvos transporto saugos administracijos specialistas.

Ekspertai sako, kad universalios padangos toli gražu neužtikrina pačių geriausių sukibimo ir stabilumo savybių esant nepalankioms sąlygoms arba ekstremalioms situacijoms.

Tie vairuotojai, kurie dabar svarsto keisti padangas privalo prieš kiekvieną sezoną įvertinti protektoriaus rašto gylį. Lietuvoje lengvųjų automobilių žieminio tipo padangoms galioja 3,0 mm minimalaus protektoriaus rašto gylio reikalavimai, bet tai yra riba, kurios nepaisant važiavimas sudėtingesnėmis sąlygomis arba ekstremalioje situacijoje jau būtų pavojingas.

Kitas labai svarbus aspektas – slėgis. Ir dėl per aukšto, ir dėl per žemo slėgio sumažėja padangos sukibimo savybės. Rekomenduojamas slėgis įprastai nurodytas ant automobilio vairuotojo durų statramsčio, ant degalų pripylimo dangtelio arba automobilio vartotojo instrukcijoje.

O tie, kurie planuoja įsigyti žiemines padangas turi atkreipti dėmesį į kelis parametrus, kuriais tokios padangos skiriasi nuo universalių. Žieminio tipo padangos pirmiausia išsiskiria gumos mišinio savybėmis bei protektoriaus raštu. Šių padangų gumos mišinys būna vidutinio minkštumo arba minkštasis ir yra pritaikytas užtikrinti pakankamas kontaktines savybes oro temperatūrai nukritus žemiau 0 laipsnių. Protektoriaus raštas dažnai siūlomas kryptinio tipo, kadangi taip užtikrinamas efektyvesnis šlapio sniego – purvo išstūmimas iš padangos kontakto su keliu zonos. Žieminių padangų protektoriaus rašto gylis taip pat yra kiek didesnis. Be to, jeigu nusprendžiama keisti tik dvi padangas, geriau keisti ne priekines, o galines – šitaip užtikrinamas geresnis sukibimas su danga.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.