Eismas

2020.10.04 15:05

Kitąmet turėtų pasirodyti naujos kartos posūkio signalai, kurių vairuotojui bus sunku nepamatyti

LRT.lt2020.10.04 15:05

Viena bendrovė mano radusi būdą, kaip padaryti, kad kelkraštyje stovinčių sugedusių automobilių avariniai žibintai būtų labiau pastebimi, rašo „Car and Driver“.

Viena vertus, viskas atrodo taip paprasta. Taisyklėse numatyta, kad automobilyje turi būti specialus mygtukas, kurį nuspaudus, įsižiebia avariniai žibintai. Kita vertus, ten, kur įsikiša biurokratija, niekas nebūna paprasta – taisyklės numato ir galimybes, ir kliūtis naujų oranžinių žibintų ateities automobiliuose naudojimui.

Kelių eismo taisyklėse parašyta, kad avarinė šviesos signalizacija turi pagerinti transporto priemonės matomumą viešuosiuose keliuose, kad kiti vairuotojai ją pastebėtų ir šviesos signalą teisingai suprastų tiek dienos metu, tiek sutemus, tiek ir kitomis prasto matomumo sąlygomis.

Blogiausia tai, kad, anot bendrovės „Emergency Safety Solutions“ (ESS) direktoriaus Stepheno Powerso, avarinių žibintų veikimo principas per pastarąjį pusšimtį metų mažai keitėsi. „Šiuo metu naudojama avarinė šviesos signalizacija buvo sugalvota 1951 m. ir nuo to laiko nebuvo atnaujinama, – aiškino jis leidiniui „Car and Driver“. – Tuo metu visos lemputės buvo kaitrinės, įjungiamos mechaniniais relių jungikliais ir pan. Šiandien visa tai veikia labai panašiai kaip tuomet.“

Šiais laikais LED lemputės suteikia kur kas daugiau galimybių ir lankstumo nei šeštajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje naudoti žibintai, todėl ESS pavyko sukurti naujoviškus avarinius žibintus, kurie įjungiami sustojus kelkraštyje. Trumai tariant, jie mirksi kur kas intensyviau.

Yra rimta priežastis – tiesą sakant, net ne viena – kodėl ESS nori pereiti per visą biurokratinį reguliavimo aparatą ir išsiaiškinti, kaip įvesti naujuosius avarinius žibintus į rinką. Bendrovė glaudžiai bendradarbiauja su NFL žaidėju Chrisu Smithu, atstovaujančiu Las Vegaso „Raiders“ klubui. 2019 m. rugsėjį jis neteko sužadėtinės Petaros Cordero, kai jiedviem kartu su dviejų mėnesių dukrele važiuojant Ch. Smithui priklausančiu „Lamborghini“, sprogo padanga ir automobilis ėmė suktis kelyje, kol galų gale sustojo skiriamojoje juostoje. Nė vienas iš važiavusiųjų automobiliu nenukentėjo, tačiau po akimirkos į „Lamborghini“ trenkėsi avarinių šviesos signalų nepastebėjęs kitas automobilis. P. Cordero žuvo. Ch. Smithas siekia populiarinti ESS suskurtą technologiją ne tik dėl to, kad tokiu būdų įprasmintų savo sužadėtinės žūtį, bet ir norėdamas užkirsti kelią kitiems panašiems eismo įvykiams. ESS teigimu, panašūs eismo įvykiai JAV keliuose įvyksta maždaug kas 7 minutės, o tyrimai rodo, kad pastaruoju metu jų tik daugėja. Praėjusių metų lapkritį ESS federalinei Vyriausybei pateikė naują saugumo aprašą, kuriame teigiama, kad dėl šios priežasties kasdien JAV keliuose žūva nuo 2 iki 4 asmenų.

Kaip veiks naujieji avariniai žibintai

ESS atnaujinta avarinės šviesos signalizacijos sistema bus aktyvuojama dviem būdais. Pirmas būdas: kaip jau daugelį metų yra įprasta, vairuotojas nuspaudžia prietaisų skydelyje esantį specialų mygtuką ir avariniai žibintai įsijungia. Spustelėjus du kartus, jie ima mirksėti greičiau. Antras būdas: sistema suveikia automatiškai, kai automobilis pajunta, kad įvyko susidūrimas, pavyzdžiui, išsiskleidžia oro pagalvės.

Svarbiausias skirtumas nuo šiuo metu naudojamos sistemos (neskaitant automatinio įsijungimo) yra kur kas greičiau mirksintys avarinės signalizacijos žibintai, dėl ko kiti vairuotojai tiesiog negalės jų nepastebėti. „Kai raudona ar oranžinė šviesa mirksi greičiau nei 4 Hz dažniu, arba daugiau nei keturis kartus per sekundę, žmonės ją užfiksuoja periferiniu regėjimu, – sako S. Powersas. – Mes ją tiesiog pastebime. Toks žmogaus instinktas.“ Tai leis lengviau pastebėti sustojusius automobilius ir net tais atvejais, kai susidūrimo išvengti neįmanoma, papildomos pusės sekundės gali pakakti stipriau nuspausti stabdžius, kad susidūrimo metu automobilis judėtų ne tokiu dideliu greičiu.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt