Eismas

2020.09.30 19:15

14-mečio paspirtukininko žūties vietoje policija surengė reidą – įkliuvo mažamečiai pažeidėjai, teko ieškoti jų tėvų

Radvilė Rumšienė, LRT.lt2020.09.30 19:15

Policijos pareigūnai stiprina paspirtukininkų ir dviratininkų kontrolę. Neseniai Klaipėdos pašonėje įvykusi skaudi nelaimė, kurios metu užgeso nepilnamečio paspirtukininko gyvybė, atkreipė į šią eismo dalyvių grupę daugiau dėmesio. Pareigūnų patirtis rodo, kad važiuojantieji elektriniais paspirtukais kartais kelia grėsmę tiek sau, tiek aplinkiniams.

Užfiksavo pažeidimų

Po neseniai Klaipėdos rajone nutikusio eismo įvykio vis daugiau dėmesio skiriama paspirtukininkų ir dviratininkų kontrolei.

Trečiadienį policijos pareigūnai būtent Slengiuose ir šios gyvenvietės apylinkėse kontroliavo, ar dviračių ir greitai populiarėjančių paspirtukų vairuotojai laikosi kelių eismo taisyklių.

„Norime atkreipti pačių gyventojų dėmesį, norime kuo daugiau sutikti vaikučių, kurie važinėja elektriniais paspirtukais ar dviračiais, ir juos sudrausminti“, – teigė Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnybos viršininkas Mindaugas Džermeika.

Už taisyklių nepaisymą šešiolikmečių ir vyresnių asmenų laukia administracinių teisės nusižengimų protokolai, o už jaunesnių eismo dalyvių nuodėmes atsako jų tėvai ar globėjai.

Antradienį reido metu, Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato duomenimis, pareigūnai sustabdė du 7 metų vaikus, kurie važiavo keliu be tėvų priežiūros ir nedėvėjo šalmų bei šviesą atspindinčių liemenių, viena moteris taip pat važiavo be ryškiaspalvės liemenės, o ant jos dviračio nebuvo žibintų.

Du vyrai vairavo netvarkingus dviračius: ant jų ratų nebuvo atšvaitų ir skambučio, dar vienam dviratininkui pareigūnai nustatė 0,26 promilės girtumą.

Atsakyti už vairavimą išgėrus teks ir vienam automobilio vairuotojui. Per porą valandų mobiliuoju greičio matuokliu, vadinamuoju trikoju, Slengiuose užfiksuota 15 greičio viršijimo atvejų.

Rizikuoja savo ir kitų saugumu

Jau ir anksčiau vykdyti tokie policijos reidai atskleidė, kad anaiptol ne visi paspirtukininkai ir dviratininkai laikosi kelių eismo taisyklių.

M. Džermeikos teigimu, neretai nustatoma, kad paspirtukų ar dviračių vairuotojai nevilki liemenių, nepasirenka važiavimui tinkamo tako – rieda pėsčiųjų takais. Nors, anot pareigūno, ir sudėtinga nustatyti paspirtukininkų ar dviratininkų važiavimo greitį, policijai tenka sustabdyti ir įspėti pėsčiųjų takais akivaizdžiai per greitai važiuojančius ir tarp žmonių nardančius minėtų transporto priemonių vairuotojus.

Policijai, kaip ir šį trečiadienį, įkliūva ir neblaivių paspirtukininkų.

M. Džermeika pastebėjo, kad elektriniai paspirtukai pasiekia gana nemažą greitį – 25 km/val. ir daugiau.

„Paspirtukininkas dažniausiai eisme dalyvauja su pėsčiaisiais, dviratininkais. Jeigu važiuoja važiuojamąja dalimi, nedėvi šalmo, o greitis gana didelis“, – akcentavo pareigūnas.

Pasitaiko atvejų, kai automobiliai ir paspirtukai susiduria, pastarojo vairuotojui netikėtai nusprendus atlikti kairįjį posūkį, o automobilio vairuotojas to numatyti negali.

„Kiekvienas elektrinis paspirtukas pagal savo konstrukciją gali pakliūti po automobilio ratais ar sužaloti pėsčiąjį“, – dėstė pareigūnas.

Dvidešimtmetė paspirtukininkė Ernesta pripažino, kad kai kurie šių transporto priemonių vairuotojai iš tiesų važiuoja ypač greitai, tačiau tvirtino pati važinėjanti lėtai.

Gatvėse – ypač jauni eismo dalyviai

Skaudžios keturiolikmečio žūties vis dar nepamirštančiuose Slengiuose neseniai vykdyto reido metu pastebėta tendencija, kad neretai tėvai į kelią vienus paleidžia net ir visai nedidelius vaikus – aštuonerių metų ar jaunesnius.

„Visais atvejais jie buvo sustabdyti ir pareikalauta iškviesti tėvelius. Su pačių vaikučių pagalba nustatėme, kur jie gyvena, – patys parodė. Tėvelių buvo paprašyta prieiti ir išaiškinta situacija, kad tėvams dabar gresia atsakomybė“, – pasakojo pareigūnas.

Vadovaujantis kelių eismo taisyklėmis, savarankiškai į kelią gali išvažiuoti ne jaunesnis nei 14 metų amžiaus paspirtukininkas ar dviratininkas, neįskaitant dvylikamečių, turinčių tam tikrą atestatą, patvirtinantį jų žinias. Amžiaus cenzas, anot M. Džermeikos, galioja ir tais atvejais, kai vaikas važiuoja kartu su tėvais.

Tiesa, amžiaus cenzo, savarankiškumo išvažiuojant į kelius taisyklė negalioja ženklu „Gyvenamoji zona“ pažymėtose teritorijose. Tai reiškia, kad, pavyzdžiui, užmiestyje besikuriančių uždarų kvartalų gatvelėse, kurios pažymėtos minėtu ženklu, laisvai riedėti gali ir aštuonmetis dviratininkas ar paspirtukininkas.

Kelių eismo taisyklės numato ir tai, kad visi asmenys iki 18 metų, kurie išrieda į gatves, privalo dėvėti šalmus.

„Ši taisyklė tik rekomendacinio pobūdžio liktų tik suaugusiems asmenims. Vadinasi, jeigu suaugęs asmuo važiuoja dviračiu ar elektriniu paspirtuku, savo nuožiūra renkasi kelio struktūrą, sudėtingumą“, – aiškino M. Džermeika.

Reikėtų tobulinti infrastruktūrą

Po tragiškos praėjusią savaitę Slengiuose įvykusios avarijos nemažai kalbėta ir apie nepakankamai išplėtotą infrastruktūrą užmiestyje sparčiai besiplečiančiose gyvenvietėse. Trūkumų įžvelgiantys pripažįsta ir policijos pareigūnai.

„Mes taip pat kreipėmės į Automobilių kelių direkciją atskiru raštu, išaiškinome, kaip mes vertiname būtent šią teritoriją. Matome, kad ši teritorija susikūrė pakankamai greitai – iš, regis, 5 tūkst. gyventojų atsirado jau 12 tūkst. Augimo tempai yra dideli ir matome, kad jau trūksta gatvių apšvietimo, įrengtų pėsčiųjų takų, kai kur trūksta ir pėsčiųjų perėjų, kalnelių ir pan.“, – aiškino pareigūnas.

Dviratininkas Andrejus teigė, kad keliauti dviračiais Slengiuose ir šios gyvenvietės apylinkėse nėra ypač patogu ir saugu, nes trūkinėja dviračių takai, yra kur tobulėti ir kalbant apie pėsčiųjų perėjas. Kai kuriuose keliuose, anot dviratininko, baugina ir smarkiai per didelis pravažiuojančių automobilių greitis.

„Kartais pagalvoji, ar verta leisti vaiką į mokyklą pėsčiomis“, – neslėpė gyventojas.