Eismas

2020.09.15 13:28

Marius Eidukonis. Leisti turintiesiems B kategoriją vairuoti galingesnius motociklus? Tam dar nepribrendome

Marius Eidukonis, LRT radijo žurnalistas2020.09.15 13:28

Galimybė vairuoti A1 kategorijos motociklą su ne didesniu kaip 125 cm² varikliu atrodo patraukli. Peticijos, kuri ir buvo noro sukurti šį įstatymo projektą priežastis, autoriai tą padarė siekdami ne tik pagausinti vairuojančiųjų lengvuosius motociklus būrį, tačiau ir pagerinti motociklų su varikliu iki 125 cm² pardavimą.

Noras uždirbti ir pagerinti pardavimus – nieko blogo, tačiau galimybės vairuoti lengvąjį motociklą suteikimas turėtų būti labiau apgalvotas.

Dar nesubrendome

Pirmiausia dėl to, kad ne visi esame tam pribrendę. Apsilankę socialinių tinklų grupėse, jungiančiose motociklininkus, kone kasdien rasite įrašų, skelbiančių apie tai, kad ieškoma motociklų, tinkančių A2 kategorijai, tačiau galingesnių, nei įstatymu apibrėžtas galingumas (ne daugiau kaip 35 kW). Arba tokie variantai parduodami. Tad galime įsivaizduoti ir jau prognozuoti, kokie įrašai atsiras socialiniuose tinkluose, įsigaliojus tokiam įstatymo pakeitimui. Ieškau 125 cm2, kurio galia būtų padidinta nuo tradiciškai esančių 10–12 kW iki 20 kW? Arba ieškau 125 cm2, be dokumentuose įrašytos galios?

Eismo saugumui ir motociklininkų bendruomenei tai nieko gero nežada, nes kiekvienas eismo įvykis bus įtraukiamas į statistines kreives, o valdžios institucijose apie eismo saugumą diskutuojantys asmenys greitai prieis prie išvadų, kad motociklininkus reikia pažaboti, nes jie per daug dažnai tikrina kūno sukibimą su asfaltu. Jau dabar motociklininkai yra pamaloninti gresiančiomis griežtesnėmis nuobaudomis už greičio viršijimą ar promiles kraujyje. Tad minimu atveju tik laiko klausimas, kada būtų sugalvotas dar koks papildomas apynasris.

Šalmas gerai, bet per mažai

Dar kita tema – važiuojančiųjų saugumas ir supratimas apie saugumą. Vien tik šalmas, paprasti džinsai, švarkelis ir inkariukai nėra pakankama apsauga dalyvaujant eisme. Čia, žinoma, ir aprangos reglamentavimas KET palieka per daug interpretacijų. Štai kaip skamba 204 KET punkto dalis: „Važiuodami mopedu, motociklu, triračiu, visų rūšių keturračiais, vairuotojas ir keleiviai privalo naudoti motociklininkų apsaugas (motociklininkų šalmus, akių apsaugos nuo sužeidimo priemones)“. Faktiškai pakanka apsirengti kaip suvirintojui.

Kiekvienas kritęs pasakys, kad tai labai minimalus reikalavimas, ypač kalbant apie transporto priemones, kurios gali važiuoti didesniu nei 50 km/val. greičiu. Taigi, gal pirmiausia reikia KET apibrėžti, kas yra saugi motociklininko apranga ir ką dar, be šalmo, reikia naudoti, kad minimalizuotume sužalojimus, nutikus eismo įvykiui. Kad ir važiuojama dviem ratais, tačiau tai ne dviratis.

Kas važiuos?

Visos mintys apie tai, kad važiavimas lengvuoju motociklu, turinčiu ne didesnį kaip 125 cm2 variklį, atkimš miestus (matyt, labiausiai Vilnių), yra tik pastelinis impresionizmas. Paskaičiuokime, kas galėtų rinktis tokią susisiekimo priemonę. Jaunimas. Remiantis įstatymo projektu, išsilaikius B kategorijos vairuotojo pažymėjimą tą bus galima daryti tik po dvejų metų ir ne jaunesniam nei 24 metų. Jei esate vyresni nei 24-erių, išlaikę B kategorijos egzaminus galite išlaikyti egzaminą A vairavimo kategorijai gauti ir vairuoti tokį motociklą, kokio užsigeisite. Brandūs vairuotojai.

Čia tie, kuriems maždaug nuo 30 iki 50 metų. Čia tie, kurie turi du vaikus, kurių vienas lanko darželį Antakalnyje, kitas mokyklą Naujininkuose, o pats dirba Fabijoniškėse. Gyvena, tiesa, Kalnėnuose. Suprantate, kur suku. Koks motociklas jam tiktų? Čia ne Pietryčių Azija, kur keturių asmenų šeima ir šuo su katinu bei bananų keke gali per miestą važiuoti su savo motocikliuku. (Beje, pagal KET motociklu gali būti vežamas tik asmuo, turintis daugiau kaip 12 metų. Čia situaciją galėtų gelbėti kai kurių Pietų Europos šalių praktika, kai motociklu tėvai ar globėjai gali gabenti vyresnį nei 7 metų vaiką, tačiau jam turėtų būti pritaikyta speciali sėdynė.)

Tie, kuriems daugiau nei 40 metų ir nori pasibalnoti plieninį žirgą, dažniausiai ieško kažko apie litrą. GS serijos BMW, „KTM Adventure“ ar „Harley-Davidson“ tokių su 125 cm2 varikliu negamina.

Praktinis klausimas

Dar vienas akivaizdus dalykas – motociklo laikymo sąlygos. Visus metus po langais jis nestovės, tad savininkui teks ieškotis pastogės, kur jis galės žiemoti ar leisti laiką, kai pabos. Vilniuje drastiškai mažėjant metalinių garažų, kuriuos buvo galima išsinuomoti, susimetus keliems entuziastams, tai gali tapti ne tokia menka problema. Motociklo į balkoną nepastatysi, į rūsį neįsistumsi. Tai ir dar vienas klausimas nekilnojamojo turto plėtotojams. Jeigu jau atsiranda rakinamos patalpos dviračiams, gal šalia naujų NT objektų sumąstytumėte ir stoginę tiems, kas į darbą ar namo atrieda motociklu.

Miesto planuotojai gi turėtų nusimatyti ir statymo vietas motociklams. Dabar, matyt, ant pirštų galėtume suskaičiuoti stovėjimo vietas, paženklintas ženklu „Stovėjimo vieta motociklui“.

Jeigu jau taip, kaip įstatymą siūlantieji įsivaizduoja, išaugs norinčiųjų važinėti lengvaisiais motociklais skaičiai, tai jų bus priskersuota mieste kaip elektrinių paspirtukų. Elektriniai paspirtukai ir dalies jų vairuotojų elgsena kelyje taip pat turėtų būti įspėjamuoju signalu svarstantiesiems, kad reikia leisti vairuoti lengvąjį motociklą vos su B kategorijos vairuotojo pažymėjimu.

Geroji praktika

Dažnai minimi pavyzdžiai, kad su B kategorijos vairuotojo pažymėjimu galima motociklus vairuoti ne vienoje Europos šalyje, turėtų būti pasakyti iki galo. Neretai tokia taisyklė galioja tik vietiniams, o visiems ji dažniausiai taikoma pietinėse Europos valstybėse, kur motociklizmo kultūra daug labiau įsišaknijusi ir Lietuvoje taip nebus niekada.

Visgi Lietuvai labiausiai tiktų Didžiosios Britanijos taikomas modelis, kur panorusiesiems važinėtis lengvuoju motociklu, turintiems tik B kategorijos vairuotojo pažymėjimą, reikia baigti papildomus kursus, jie trunka mažiausiai porą valandų. Jų metu instruktorius vertina, ar asmuo sugeba tinkamai valdyti motociklą ir ar nekelia pavojaus dalyvaudamas eisme. Instruktorius gali būti tas, kuris pasakys, kad su motociklu eisme jūs esate kaip dramblys porceliano parduotuvėje, ir jums nesuteiks papildomo kodo, leidžiančio vairuoti motociklą.

Tik B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintis asmuo, vairuojantis motociklą, turi jį būti paženklinęs „L“ raide – tai atitinka „M“ raidę Lietuvoje, simbolizuojančią, kad važiuoja vairuoti besimokantis asmuo. Tokiam vairuotojui draudžiama vežti keleivį ir su motociklu išvažiuoti į greitkelius. Be to, po dvejų metų, jeigu nebuvo įgyta motociklą leidžianti vairuoti kategorija, vairavimo praktikos kursus reikia vėl lankyti ir gauti instruktoriaus įvertinimą. Tokių reguliarių pasivažinėjimų kas dvejus metus kaina – 120 svarų.

Taigi tokia praktika, kai B kategorijos vairuotojo pažymėjimą turintiems asmenims suteikiama galimybė važiuoti motociklu iki 125 cm2, yra daugiau kabliukas susižavėti motociklizmu ir siekti įgyti A kategorijos vairuotojo pažymėjimą, o ne visam gyvenimui įgyjama privilegija.

Tekste yra išsakyta autoriaus nuomonė, tai nėra oficiali portalo LRT.lt pozicija.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt