Eismas

2020.07.13 18:59

Po atliktos analizės visoje šalyje leista pakabinti apie 80 žalių rodyklių, tačiau ar jos grįš – neaišku

Gabrielius Grubinskas, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2020.07.13 18:59

Žaliosios rodyklės prie šviesoforų tampa retenybe. Transporto kompetencijų agentūra, vertinanti jų būtinumą, jau išnagrinėjo daugumą užklausų, o lenteles su rodyklėmis leido palikti mažiau nei šimte Lietuvos sankryžų. Tačiau kas prižiūri, ar savivaldybės vykdo nurodymus, neaišku.

Metų pradžioje panaikinus žaliąsias rodykles, kilo nemažas pasipiktinimas. Didžiųjų miestų savivaldybės skundėsi, kad dėl naujos tvarkos išaugo spūstys. Tuomet Susisiekimo ministerija leido laikinai grąžinti žaliąsias rodykles, o jų būtinumą kiekvienoje sankryžoje įvertinti pavedė Transporto kompetencijų agentūrai (TKA).


TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas teigia, kad procedūra gali trukti iki trijų mėnesių, jei savivaldybės iš karto nepateikia visų būtinų dokumentų. Pasak jo, TKA gavo užklausų dėl 260 rodyklių. Daugiau nei pusės jų savivaldybėms pasilikti neleista.

„Savivaldybės turi savarankiškai įsivertinti, kokius toliau sprendimus naudos. Jos gali nieko nedaryti ir toliau eksploatuoti sankryžą be lentelės. Kitu atveju savivaldybės gali sankryžas rekonstruoti, jei tai numatyta planuose, ar tiesiog palikti nežymius pakeitimus ir įrengti papildomą sekciją – posūkį į dešinę“, – sako TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas E. Morkūnas.

Daugiausia aistrų dėl žaliųjų rodyklių kėlė sostinės savivaldybė. Ji TKA pateikė prašymą įvertinti net 24 sankryžas. Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktorė Modesta Gusarovienė tikina, kad 17-oje jų palikti lentelių neleista, todėl vyksta pertvarkos, kurias planuojama baigti rugsėjo viduryje.

Anot M. Gusarovienės, sprendimo savivaldybės įmonė laukė net tris mėnesius, o pagrindinė neigiamų atsakymų priežastis buvo neužtikrinamas eismo dalyvių saugumas. Jos teigimu, kai kuriose sankryžose pakeitimai buvo smulkūs. „Pirmoje vietoje yra eismo saugumas, matomumas, infrastruktūriniai dalykai, – sako ji. – Visi surašyti argumentai yra aiškūs. Kai kur tikrai buvo pokyčių, kad štai, pavyzdžiui, trukdo koks reklaminis stendas. Tokios kliūtys buvo pašalintos ir įrengta žalia lentelė.“

„Susisiekimo paslaugų“ direktorė tikina, kad visos TKA pastabos buvo išgirstos ir išspręstos. Anot jos, į kai kurias sankryžas grąžintos ir žaliosios lentelės. „Sutvarkius TKA vėl iš naujo vertino ir tada jau priėmė teigiamus sprendimus“, – sako Vilniaus sankryžas prižiūrinčios įmonės vadovė M. Gusarovienė.

Besikeičiančias sostinės sankryžas pastebi ir vilniečiai. Visgi jie žaliąsias rodykles prisimena su nostalgija. TKA teigia neprižiūrinti, kaip miesto savivaldybės laikosi priimtų sprendimų. E. Morkūno teigimu, tą turėtų daryti kitos institucijos.

„Viena institucija negali būti atsakinga už visą procesą ir dar užsiimti kažkokiais papildomais darbais. Šiuo atveju mes turime aiškiai apibrėžtas funkcijas. Mūsų funkcijos yra vertinimo, o visos kitos teisinio reguliavimo funkcijos yra kitų institucijų žinioje. Jos ir turėtų vykdyti tą veiklą“, – tvirtina TKA Transporto paslaugų skyriaus vadovas E. Morkūnas.

Susisiekimo ministro įsakymo įgyvendinimo savivaldybėse pati ministerija taip pat neprižiūri. Apie tai plačiau pakomentuoti ministerija atsisakė. Jos pateiktame atsakyme raštu teigiama, kad šią funkciją atlieka Vyriausybės atstovai apskrityse. Tačiau atstovų įstaigos laikinoji vadovė Daiva Kerekeš teigia, kad prašymo patikrinti, ar žaliosios rodyklės naudojamos tik tose vietose, kur leidžiama, nėra gavusi.

„Vyriausybės atstovas nevykdo tokio patikrinimo, kad eitų, prižiūrėtų ir registruotų sankryžas, ar šios yra gavusios leidimus, ar ne, – teigia D. Kerekeš. – Tokio patikrinimo mes nevykdome. Mes vykdome administracijos direktoriaus priimtus įsakymus. Dėl to, kas susiję su kelių eismo saugumu, tai čia ir policija dalyvauja, o ir ta pati TKA.“

Dėl žaliųjų rodyklių likimo į TKA iš viso kreipėsi 18 savivaldybių. Daugiausia žaliųjų rodyklių – net 21 – liko Šiauliuose.

LRT RADIJAS informuoja, kad iš 260 konkrečių lentelių atvejų TKA išnagrinėjo 226. Dėl likusių TKA laukia patikslintų duomenų iš savivaldybių – pavyzdžiui, buvo paprašyta perskaičiuoti eismo srautus. Iš 226 lentelių leista palikti 93 jų.

Apie žaliųjų rodyklių situacija miestuose klausykitės ir radijo įraše


Parengė Vismantas Žuklevičius