Eismas

2020.07.04 09:46

Po karantino dalis vairavimo mokyklų – ant išnykimo slenksčio: nuomos kaina tapo nepakeliama, o konkurencija didžiulė

Kristina Jurkšaitytė, LRT.lt2020.07.04 09:46

Nors tris mėnesius trukęs karantinas baigėsi, Lietuvos vairavimo mokyklų problemos niekur nedingo. Valstybinė parama padėjo, tačiau kai kurioms mokykloms situacijos neišgelbėjo. Kol vienos įmonės planuoja plėsti savo veiklą, kitoms teko nutraukti patalpų nuomos sutartis. Daliai teko persikelti į mažesnes patalpas, skaičiuojami milžiniški nuostoliai. 

UAB „Rigveda“ direktorius Rimvydas Krocas teigia, kad prasidėjus karantinui buvo vykdomi nuotoliniai mokymai, tačiau pavyko sugeneruoti tik 5 proc. įprastos apyvartos.

„Be abejo, nuostoliai milžiniški. Labai džiaugiamės, kad klientai aktyviai registravosi nuotoliniams mokymams ir karantino metu. Tačiau pavyko sugeneruoti tik apie 5 procentus įprastos apyvartos, todėl buvo sudėtinga sudėlioti įmonės finansus taip, kad pavyktų įvykdyti visus įsipareigojimus“, – pasakoja pašnekovas.

Jis sako, kad sustabdžius veiklą iškart kilo chaosas, o sklandžiai nutraukti mokymus buvo labai sunku.

„Kaip ir visi, nebuvome su tuo susidūrę, todėl kilo chaosas, kadangi sklandžiai sustabdyti veiklą yra ganėtinai sudėtinga. Darbuotojus informavome greitai, tačiau visuose 26 filialuose mokosi daugybė būsimų vairuotojų. Taigi ilgiausiai užtrukome visiems aiškindami, kad veiklą sustabdėme ne savo noru, o susiklosčius neeilinei situacijai visoje šalyje“, – prisimena įmonės direktorius.

Tuo metu Vilniaus vairavimo mokyklos „Vairavimo ABC“ direktorius Arūnas Batulevičius teigia, kad karantino metu atnaujinus darbą, mokyklos situacija pasikeitė iš esmės.

„Savo veiklą pradėjome 2006 metais. Žinoma, yra buvę įvairiai. Prasidėjus 2008 metų krizei, vairavimo mokykloms taip pat buvo nelengva. Tačiau tuo metu „Vairavimo ABC“ veikla dar nebuvo įsivažiavusi, todėl ryškių permainų nepajutome. Dabar viskas kitaip. Dėl koronaviruso ženkliai sumažėjo klientų, o vairavimo mokyklų konkurencija tokia didelė, kad atsilaikyti tikrai sunku“, – pasakoja jis.

Valstybės parama padėjo, tačiau situacijos neišgelbėjo

„Vairavimo ABC“ direktorius sako, kad prasidėjus karantinui nusprendė pasinaudoti valstybės siūloma finansine parama. Tačiau išlaikyti iki tol buvusių patalpų nepavyko.

„Kadangi situacija tapo labai sunki, nusprendėme nieko nelaukti – parašėme prašymą gauti finansinę valstybės paramą. Valdžia sutiko pagelbėti. Atsižvelgdama į darbuotojų skaičių, mūsų vairavimo mokyklai skyrė 1000 eurų. Žinoma, esame už tai dėkingi, tačiau tokia suma padėties neišgelbėjo. Nuomojamų patalpų šeimininkas kainos nenuleido, todėl teko iš jų išsikelti. Nuoma tapo nepakeliama. Dabar tęsiame savo veiklą mažesnėse patalpose, kurios nereikalauja tiek išlaidų“, – teigia A. Batulevičius.

Tuo tarpu UAB „Rigveda“ direktorius pasakoja, kad taip pat pasinaudojo valstybės parama, todėl pavyko išlaikyti visas darbo vietas.

„Pasinaudojome valstybės parama nuo COVID-19 nukentėjusioms įmonėms. Mūsų veikla pateko į didžiausią procentinę dalį paramą gaunančių įmonių sąrašą, todėl visiems darbuotojams mokėjome už prastovas ir išlaikėme visas darbo vietas. Kitaip tariant, karantino metu neatleidome nė vieno darbuotojo. Apie 65 proc. atvejų pavyko susitarti su nuomotojais dėl nuomos mokesčio atidėjimo ar sumažinimo veiklos nevykdymo laikotarpiu“, – sako R. Krocas.

Kol vieni planuoja plėsti veiklą, kitiems išsilaikyti sunkiau

A. Batulevičius teigia, kad nors paslaugų kainos nesikeitė, tačiau naujų klientų beveik nebeliko.

„Klientų trūkumas yra pagrindinė priežastis, dėl kurios teko persikelti į mažesnes patalpas. Tiesa, beveik visi mokiniai, kurie vairavimo kursus pradėjo prieš karantiną, dabar juos tęsia toliau. Tuo džiaugiuosi, tačiau šypsotis sunku. Naujų klientų beveik neturime. Kol kas mokytis vairuoti pradėjo tik penki žmonės. Tai įsivaizduokite, kokia yra mūsų situacija“, – su liūdesiu pasakoja „Vairavimo ABC“ direktorius.

Tačiau R. Krocas sako, kad nors ir sunkiai, tačiau atsigauti pavyko. Todėl įmonė planuoja plėsti mokymų veiklą.

„Pasibaigus karantinui, klientų srautai tapo tokie, kokie būdavo tą mėnesį įprastai. Šiuo metu „Rigveda“ yra geroje finansinėje padėtyje ir per artimiausią ketvirtį planuojame tik plėtrą, o ne uždarymą. Įmonė neturi finansinių įsipareigojimų bankams. Tikimės, kad per artimiausią šimtą metų tokia situacija nebepasikartos, o jei, neduok Dieve, pasikartotų – jau šiandien dienai būtume jai geriau pasiruošę“, – pasakoja vairavimo mokyklos direktorius.

Vairavimo instruktoriai buvo išsiųsti į prastovas, kreipėsi dėl valstybės subsidijų

Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentė Jurgita Kuliešienė sako, kad karantino laikotarpiu vairavimo mokyklos turėjo visiškai sustabdyti veiklą, todėl, kaip ir kiti ūkio subjektai, patyrė nemažų finansinių sunkumų.

„Kol kas niekas iš mūsų narių nėra pranešę apie sustabdytą ar nutrauktą veiklą. Pavienių darbuotojų atleidimų, be abejonės, būta, bet šiai dienai neturime informacijos apie masinius darbuotojų atleidimus. Daugelis mūsų narių, siekdami išlaikyti kvalifikuotus darbuotojus, siuntė juos į prastovas ir kreipėsi dėl valstybės subsidijų“, – pasakoja LVMA prezidentė.

Vis dėlto ji priduria, kad šiuo metu jai būtų sudėtinga daryti apibendrinimus dėl atskirų mokyklų finansinės būklės karantino laikotarpiu ir iškart po jo, neturint konkrečių finansinių duomenų.

„Žinoma, prireiks laiko, kol veiklos apimtys pasieks buvusį lygį. Nemažą dalį klientų sudaro abiturientai, kurie šiuo metu intensyviai rengiasi egzaminams, kiti mokiniai vis dar privengia ateiti į mokyklas dėl bendros situacijos šalyje ir visuomenės sveikatos specialistų rekomendacijų“, – teigia J. Kuliešienė.

Vairavimo mokyklos gali pasinaudoti valstybės parama

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos teigimu, Lietuvos vairavimo mokyklos, kaip ir kiti verslo subjektai, gali pasinaudoti visomis Ekonomikos ir inovacijų ministerijos administruojamomis finansinėmis paramos verslo priemonėmis.

„Pavyzdžiui, lengvatinėmis paskolomis, nuomos mokesčio kompensacija, palūkanų kompensavimu, valstybės garantijomis, apmokėtinų sąskaitų paskolomis ir kt. Vairavimo mokykloms taikomi tokie patys kriterijai, kaip ir kitiems verslo subjektams“, – sako Europos Sąjungos investicijų koordinavimo departamento direktorė Rita Armonienė.

Tačiau ji priduria, kad negali tiksliai nurodyti, kiek vairavimo mokyklų gavo finansinę paramą, nes, ją skirstant, įmonės nėra klasifikuojamos pagal veiklos pobūdį.

Nuo gegužės 11 d. Lietuvos vairavimo mokykloms leista atnaujinti savo veiklą.