Eismas

2020.05.13 10:57

150 mln. eurų dalybos keliams – skirtos penkios dienos paraiškoms ir aiškus nugalėtojas

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.05.13 10:57

Vyriausybei skyrus papildomus 150 mln. Eur kelių asfaltavimui savivaldybėms ir Kelių direkcijai buvo skirtos vos 5 dienos techninių projektų pateikimui. Per šį laikotarpį buvo prašoma pateikti techninius projektus, ekspertizės aktus, statybų leidimus ir savivaldybės sprendimus dėl finansavimo gavimo. Nors daliai savivaldybių šis terminas galėjo pasirodyti labai trumpas, Kelių direkcija jau nusitaikė į du trečdalius šių lėšų.

„Vyriausybei skyrus papildomai 150 mln. Eur kelių infrastruktūros projektams, pagal Vyriausybės patvirtintą aprašą, tiek savivaldybės, tiek Kelių direkcija turėjo pateikti Susisiekimo ministerijai prašymus skirti lėšas per 5 d. d. Kelių direkcija siekdama gauti papildomai lėšų valstybinės reikšmės keliams pateikė prašymų virš 100 mln. eurų sumai per Susisiekimo ministerijos nustatytą terminą“, – LRT.lt raštu komentavo Lietuvos automobilių kelių direkcijos atstovė Aušra Ramoškaitė.

Buvęs Susisiekimo ministras ir premjeras Algirdas Butkevičius mano, kad savivaldybėms 5 dienų dokumentų pateikimui turėjo pakakti, tačiau pabrėžia, kad ir Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) šiuo atveju galėjo pasielgti kitaip.

„Paprastai savivaldybės projektų turi parengusios daugiau nei yra lėšų jiems įgyvendinti. Jei projektų nėra, tai tam neužteks nei 5 dienų, nei mėnesio – projekto parengimas paprastai užtrunka 3-6 mėnesius. Galbūt, LAKD galėjo lėšas išskaidyti ir projektus priiminėti etapais, tačiau, kadangi tikslas yra kuo greičiau įlieti lėšas į ekonomiką, galiu suprasti tokį skubotumą – Vyriausybė ir taip sulaukia daug kritikos dėl lėtų apsukų gelbėjant verslą“, – LRT.lt komentavo A. Butkevičius.

Kad 5 dienų laikotarpio projektų, kurie jau yra paruošti pateikimui turėtų pakakti, mano ir Susisiekimo ministerija.

„Atsižvelgiant į tai, finansavimą tikslinga skirti tik jau pakankamai gerai parengtiems projektams. Todėl savivaldybėms, turinčioms parengtų projektų ir su rangovais pasirašiusioms darbų atlikimo sutartis, nustatytas 5 dienų terminas turėtų būti pakankamas“, – LRT.lt komentavo Susisiekimo ministerijos atstovė Dalia Perednienė.

Projektų teikimo tvarkos dokumente rašoma, jog vadovaudamosis Susisiekimo ministro įsakymu ir aprašo 11 punkto reikalavimais, Lietuvos automobilių kelių direkcija ir savivaldybių institucijos per 5 darbo dienas pasirašo lėšų naudojimo savivaldybių institucijų kelių objektams finansuoti sutartis. Finansavimo sutartys pasirašomos tik dėl tų kelių objektų, kurių viešųjų pirkimų procedūros darbams įsigyti yra baigtos.

Susisiekimo ministerija pažymi, kad savivaldybės paraiškas pateikė laiku ir problemų nekilo.

Butkevičius: blogiausia situacija buvo prieš porą metų

Susisiekimo ministerija ir jai pavaldžios įstaigos ne kartą šmėžavo korupcijos skandaluose, todėl kai kurie sprendimai, projektai arba sprendimai visuomenėje priimami įtariai. Buvęs susisiekimo ministras A. Butkevičius sako, kad situacija susijusi su Lietuvos keliais ir už juos atsakingomis institucijomis dabar išgyvena ne pačius lengviausius laikus, tačiau anot jo – disžiausi sunkumai jau praeityje.

„Mano manymu, ne dabar yra blogiausia situacija kelių sektoriuje (jei eliminuosime pandemijos įtaką). Kur kas sudėtingiau buvo 2017-2018 metais, pasikeitus vyriausybei, kuomet naujasis susisiekimo ministras sustabdė visus projektus, ėmė juos iš naujo vertinti. Tuomet kelininkų įmonės nebeturėjo darbo, buvo atleista tūkstančiai žmonių, neva tai nustatyta daugybė nekokybiškai sutvarkytų kelių. Deja, iš to išėjo tik šnipštas. Norėta maksimalaus skaidrumo, o gavosi maksimalus neveiklumas“, – pasakojo A. Butkevičius.

Anot politiko, dabar situacija taisosi, kelių tvarkymo darbai pajudėjo. A. Butkevičius mano, kad užtruks, kol vėl bus atstatytas pasitikėjimas tarp valdžios ir verslo.

„Sutinku, kad daug kas gali vykti greičiau, galbūt, kai kurie sprendimai yra padiktuojami politiškai, tačiau dėl visko kaltinti V. Andrejevą būtų neteisinga“, – teigė politikas.