Eismas

2020.05.10 12:38

Dizaineris su karinės pramonės rangovais sukūrė galimai saugiausią kūdikio kėdutę

LRT.lt2020.05.10 12:38

Kai superautomobilių dizaineris ir karinės pramonės rangovas iš naujo permąsto kūdikių automobilinės kėdutės koncepciją, gauname „Kūdikio arką“. Kaip rašo caranddriver.com, šį nepigų įrenginį galima bus įsigyti jau kitais metais.

Nė vienas įtakingiausių ir žymiausių automobilių dizainerių sąrašas neapsieina be Franko Stephensono pavardės. Jis sukūrė pirmąjį BMW krosoverį, pasitelkęs šiuolaikines formas, atnaujino senąjį „Mini“ ir „Fiat 500“ ir nubraižė daugiau superautomobilių eskizų, nei galėtume suskaičiuoti. Tačiau prieš trejus metus F. Stephensonas atsisakė „McLaren“ dizaino direktoriaus pareigų ir įkūrė savo konsultacinę bendrovę. Šiuo metu jis suvienijo jėgas su Izraelio gynybos pajėgų rangovais – ne tam, kad perbraižytų kovose užgrūdinto šarvuočio „Merkava“ dizainą, o tam, kad sukurtų naują automobilinės kėdutės koncepciją.

„Kūdikio arka“ pavadinta kėdutė greičiausiai bus ne tik stilingiausias tokio pobūdžio įrenginys rinkoje, bet ir kur kas saugesnis už savo pirmtakus.

Sėdynė įkomponuota į lenktą anglies pluošto rėmą, aptrauktą permatoma dažyta polikarbonato danga. F. Stephensonas pasitelkė biomimikrijos (gamtos atkartojimo) technikas ir, remdamasis Fibonacci spirale, sukūrė draugiško marsiečio kiaušinį primenančią kėdutę.

„Kiaušinio forma nėra atsitiktinė, – sakė F. Stephensonas. – Gamta sukūrė tobuliausią dar negimusį mažylį apsaugančią formą. Dėl tos pačios priežasties ir kūdikio kėdutė įgauna kiaušinio formą, kad struktūriniai smūgio taškai suveiktų tose vietose, kur jie turi suveikti.“

Akivaizdu, kad F. Stephensonas pasinaudojo ir nemenka patirtimi superautomobilių kūrimo srityje, kur jo rankos potėpiams priskiriami tokie įspūdingi agregatai kaip „Ferrari F430“, „Maserati MC12“ ar „McLaren P1“.

„Kuriant superautomobilį, viskas aišku – jo širdis yra variklis. Daugeliu atveju, kai variklis montuojamas priešais galinę ašį, yra noras jį demonstruoti, panaudojant stiklo ar polikarbonato plokštę, leidžiančią pažvelgti į automobilio širdį ir sielą, – aiškina dizaineris. – Tačiau ši kėdutė skirta vaikams, ji turi būti patraukti. Tad man teko sukurti tokią formą, kuri ne tik leistų pamatyti technologiją, bet ir gražiai, patraukliai atrodytų, sudarytų saugumo įspūdį.“

Kėdutė (nukreipta į priekį arba atgal) tvirtinama ant anglies pluošto pagrindo, kuriame sumontuoti elektroniniai jutikliai, užtikrinantys teisingą tvirtinimą ir leidžiantys sekti kėdutės būklę, informuojantys vairuotoją, kad jaunasis keleivis užmigo arba buvo paliktas automobilyje.

Kūdikio saugumą užtikrina patentuota smūgį sugerianti spiralė, kurią tankų ir šarvuotų transporterių įgulų apsaugai nuo smūgių sukūrė „Mobius Protection Systems“. Inžinieriai netruko suprasti, kad tai, kas gali apsaugoti kariškius šarvuočiuose, gali apsaugoti ir kūdikius įprastuose automobiliuose.

„Kūdikių kėdutės vystymosi ir tobulėjimo aklavietę pasiekė maždaug amžių sandūroje. Nuo to laiko jokių inovacijų šiame segmente nėra stebima,“ – aiškina F. Stephensonas. – Todėl jei šiandien pagaminate 2000 m. saugumo reikalavimus atitinkančią kėdutę, ramiai galite ją pristatyti rinkai. Blogiausia tai, kad jos yra laikomos saugiomis, nes atitinka tų metų reikalavimus. Tačiau naujoji „Mobius“ pasiūlyta technologija iškelia saugumo standartus į tokį lygį, kad tiesiog būtų juokinga, jei tuoj pat neužsimanytumėte tokios kėdutės brangiausiam, ką turite gyvenime – savo kūdikiui.“

Kaip teigiama, su „Kūdikio arkos“ prototipu jau buvo atlikti pirminiai bandymai Nyderlanduose įsikūrusiame nepriklausomame saugumo bandymų centre „TASS International“. Bendrovė tvirtina, kad prototipo bandymų rezultatai parodė, jog kėdutė yra 57 proc. saugesnė kūdikio kaklui ir 65 proc. saugesnė jo galvai, lyginant su saugiausiomis šiuo metu rinkoje esančiomis kėdutėmis.

Pirminis produktas yra skirtas vaikams nuo 0 iki 4 metų, tačiau šiuo metu jau kuriama kėdutė naujagimiams, o netrukus ateis eilė ir vyresniems vaikams skirtam įrenginiui. Įsigyti šiuos gaminius bus galima tik tiesiogiai iš gamintojo. Ir nors kaina šiuo metu dar derinama, panašu, kad tai bus vienas brangiausių tokio pobūdžio gaminių rinkoje.

Startuolis taip pat planuoja pasiūlyti savo klientams vadinamąją prenumeratą, kuomet vieno dydžio kėdutę, vaikui augant, bus galima pasikeisti į didesniems vaikams skirtą įrenginį. Grąžintas naudotas kėdutės gamintojas planuoja nuodugniai patikrinti, kosmetiškai paremontuoti, pakeisti nusidėvėjusias detales ir pasiūlyti kitam vaikui.

„Pasinaudojau šia proga dėl to, kad įžvelgiau joje galimybę padaryti kažką tokio, kas turėtų teigiamą atgarsį visame pasaulyje. Tai nėra vien tik naujo laikrodžio ar panašaus niekučio sukūrimas, – sako F. Stephensonas. – Sukūrėme tai, kas, mano nuomone, pakeis rinką į gerąją pusę.“

Parengė Paulius Vaitekėnas