Eismas

2020.05.12 17:54

Per perėjas norintiems judėti dviratininkams – ministerijos barjeras: kitos šalys gali, o Lietuvai neleidžiama

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.05.12 17:54

Peticijų komisijai išnagrinėjus prašymą dviratininkams leisti važiuoti pėsčiųjų perėjomis nenulipant nuo dviračio, siūlymas pasiekė Seimą. Nors klausimas trečiadienį turėtų būti svarstomas Teisės ir teisėtvarkos komitete, peticijos autoriui nerimą kelia esą priešiškai nusiteikusi Susisiekimo ministerija, jos argumentai primena žaliųjų rodyklių nuėmimo istoriją. Tačiau Susisiekimo ministerija atkerta – eismo dalyvių srautus reikia atskirti, o ne sugrūsti į vieną vietą.

Vienas peticijos autorių Marius Kučinskas teigia, kad, dviračių sezonui įsibėgėjus, pastebima, jog dauguma dviratininkų važiuoja per pėsčiųjų perėjas. Dviratininkams reikalavimas ties kiekviena perėja nulipti nuo dviračio sukelia gausybę nepatogumų ir akivaizdu, kad beveik niekas jo nesilaiko. O vairuotojus erzina per perėjas lekiantys dviratininkai.

Grupė Seimo narių, įsiklausę į dviratininkų ir ekspertų pastebėjimus, parengė įstatymo projektą, jame siūlo įvesti kompromisinį variantą, kuris esą tenkintų abi puses. Pasibaigus neatidėliotinam įstatymų priėmimui dėl karantino, trečiadienį Komitete turėtų būti svarstoma, ar leisti dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėjas. Dviratininkai turėtų būti įpareigojami prieš nereguliuojamas perėjas – „zebrus“ – sustoti, praleisti automobilius ir tik tada galėtų saugiai pervažiuoti.

Siūlomas pakeitimas nesuteiks dviratininkui pirmumo teisės – jei dviratininkas nereguliuojamoje perėjoje nepraleistų automobilio, dviratininkas liktų kaltas.

Susisiekimo ministerija nepritaria

Nors gegužės 5 d. Seimas pritarė, kad būtų pateiktas Saugaus eismo įstatymo pakeitimo projektas, pagal kurį dviratininkams būtų leidžiama važiuoti per pėsčiųjų perėjas, tačiau Ministerija nemano, kad toks pakeitimas būtų saugus.

„Susisiekimo ministerija nepritaria projektu siūlomiems pakeitimams, nes jais norima leisti pėstiesiems skirtu eismo organizavimo elementu – pėsčiųjų perėja – naudotis dviratininkams, nors teisės aktuose yra numatytas analogiškas ir išskirtinai dviratininkams skirtas ir pasaulyje plačiai naudojamas eismo organizavimo elementas – dviračių pervaža“, – LRT.lt raštu komentarą pateikė Susisiekimo ministerija.

Ministerija spėja, kad leidus dviratininkams važiuoti pėsčiųjų perėjomis nebūtų užtikrinti tokių pėsčiųjų grupių, kaip senjorų, vaikų, neįgaliųjų, ar pėsčiųjų su vaikiškais vežimėliais ir kt., saugumo interesai, nes santykinai nedideliame plote minėtos pėsčiųjų grupės turėtų išsitekti ir saugiai prasilenkti su greta važiuojančiomis dviratėmis transporto priemonėmis.

„Susisiekimo ministerijai nesuprantama, kodėl tam tikros dviratininkus vienijančios asociacijos, įstatymo pakeitimo projekto iniciatoriai, rengėjai ir šio projekto šalininkai vietoj to, kad siektų eismo dalyvių srautų atskyrimo ir dviračių eismo sąlygų pagerinimo (siūlant savivaldybėms dažniau naudoti dviračių pervažas, aktyviau plėsti dviračių takų, juostų tinklą), nori skirtingas eismo dalyvių rūšis, kertančias važiuojamąją dalį, sutalpinti pėsčiųjų perėjoje, kas akivaizdžiai sukurs konfliktines situacijas tarp eismo dalyvių ir nepagerins eismo saugos“, – rašoma Ministerijos komentare.

Dviratininkams – žaliųjų rodyklių scenarijus?

Anot vieno iš pataisos autorių M. Kučinsko, projektui besipriešinanti Susisiekimo ministerija, esą, elgiasi panašiai, kaip ir sprendžiant žaliųjų rodyklių klausimą. M. Kučinsko teigimu, Ministerija ginasi Vienos konvencijos pavyzdžiu ir jos argumentai yra iš piršto laužti.

„Pagrindinis Susisiekimo ministerijos argumentas buvo, kad esą siūlymas prieštarauja Vienos konvencijai. Tačiau paaiškėjo, kad tai netiesa. Susisiekimo ministerija rašo, kad negalima, nes, anot jų, neva tai prieštarauja Vienos konvencijai. Bet Vienos konvenciją pasirašiusios šalys – Vokietija, Jungtinė Karalystė, Latvija, Estija – sau jau seniai įteisinusios važiavimą dviračiu per perėjas. Akivaizdžiai matosi, kad kažkas ne taip“, – teigė M. Kučinskas.

Savo ruožtu Ministerija tikina, kad ji laikosi Konvencijos nuostatų ir įsipareigojo užtikrinti, kad nacionalinių teisės aktų (pavyzdžiui, Įstatymo, KET) nuostatos atitiktų abiejų konvencijų nuostatas.

„Atkreipiame dėmesį, kad nei Kelių eismo konvencija, nei Kelio ženklų ir signalų konvencija nenurodo, kad pėsčiųjų perėja gali būti naudojama dviračių eismui, skirtingai nuo kitų nuostatų, kuriose numatyta tam tikra laisvė valstybėms pasirinkti jiems priimtiną eismo organizavimo būdą. Pavyzdžiui, Kelių eismo konvencijoje numatyta, kad dviračių takais galima leisti mopedų eismą ir pan. Pažymėtina ir tai, kad nurodytose konvencijose įtvirtinta įpareigojančioji teisės norma naudoti pėsčiųjų perėją pėsčiųjų, o ne dviračių eismui. Todėl nėra poreikio konvencijose nustatinėti atskirą draudimą važiuoti dviračiu per pėsčiųjų perėją“, – išdėstyta Ministerijos komentare LRT.lt.