Eismas

2020.04.18 16:51

Pandemijos metu žmonėms padedantys autonominiai automobiliai pasibaigus grėsmei gali atimti darbus

LRT.lt2020.04.18 16:51

Autonomine transporto priemone pristatomas maistas šiais laikais būtų savaime suprantamas dalykas. Pandemijos metu išaugęs autonominių automobilių vaidmuo gali tęstis ir atslūgus koronaviruso pavojui, rašo „Car and Driver“.

Kai Uhanas ir jo apylinkės Kinijoje buvo paskelbtos karantino zona, pasirodė žinių apie maistą, o vėliau ir medicinos reikmenis pristatančius robotus. Tuo tarpu Jungtinėse Valstijose, Floridoje, prancūzų bendrovė NAVYA sukonfigūravo savo autonominius keleivinius mikroautobusus, kad šie transportuotų COVID-19 mėginius iš mobilių patikros punktų į „Mayo“ kliniką. Nurodymų ir rekomendacijų likti namuose savaitėms išsitęsiant iki mėnesių, prekių pristatymo robotai, kuriuos iki šiol daugelis laikė pokštu ar keista užgaida, jau rado būdų užsitarnauti visuomenės palankumą kaip svarbi kovos su koronavirusu priemonė. Lieka tik vienas klausimas – ar jie išliks tokie pat naudingi ir pasibaigus karantinui?

Tokia naujovė kaip prekes pristatantis robotas buvo plačiai išbandoma pastaruosius keletą metų. Vien dėl pramogos žmonės ko nors užsisakydavo, kad prekes į biurą ar namus jiems atvežtų robotas. Bet iš esmės dažniausiai maistą ar siuntinius mus vis dar pristato žmonės. Priežastis paprasta – žmogus ateina iki pat kliento durų, o atvykus robotui, tenka pačiam išeiti į lauką ir pasiimti siuntą.

Taip pat nerimaujama dėl to, kad šios mielos mašinytės, prifarširuotos sumuštinių, atima darbo vietas iš žmonių. Jei jas bus imta taikyti plačiau, panašu, kad darbo vietų iš tiesų mažės. Visgi šios autonominės mašinos nėra jau tokios autonominės, kokios gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio.

„Phantom Auto“ verslo pagrindas yra užtikrinti, kad savaeiges sistemas nuotoliniu būdu kontroliuotų žmogus, pasiruošęs įsikišti į procesą, jei atsirastų kokių nors trikdžių. Visa bendrovės teleoperacijų sistema kontroliuoja automobilius, vilkikus, šakinius keltuvus ir net prekes pristatančius robotus. Šiuo metu, bendradarbiaujant su „Postmates“, stengiamasi užtikrinti, kad visos pristatymui naudojamos transporto priemonės nuvyktų ten, kur turi nuvykti.

„Mes kuriame programinę įrangą, leidžiančią prekes pristatančius robotus gaminančioms bendrovėms nuotoliniu būdu, gal net esant už kelių tūkstančių kilometrų, stebėti, reguliuoti ar valdyti savo pristatymo robotų parką,“ – sakė vienas iš „Phantom Auto“ įkūrėjų Elliotas Katzas. Bendrovė kartu su partneriais dirba šia linkme, tačiau daugiau detalių atskleisti nepanoro.

Šioje sistemoje žmogus prižiūri pristatymą, o kartais, kai robotai susiduria su situacija, kurios negali išspręsti, net ir perima transporto priemonių valdymą. Nuotoliniai valdytojai gali vienu metu kontroliuoti keletą robotų, stebėti, kaip jiems sekasi ir, prireikus, įsikišti. E. Katzo teigimu, tai panašu į „Zoom“, tik reikalauja fizinio darbo.

Šiuo metu, kai daugelis mūsų dirbame iš namų, kurjeriai to daryti negali. Tačiau jei jiems reikėtų nuotoliniu būdu kontroliuoti keletą robotų, su darbu susijusi rizika būtų kur kas mažesnė. Šiandien tokia idėja atrodo patraukli ne tik vairuotojams, bet ir bendrovėms, bandančioms prisitaikyti prie susidariusios situacijos.

O „Phantom Auto“ tai reiškia išaugusį susidomėjimą jos produkcija. „Tiekimo grandinės technologijose, o mes būtent jas ir kuriame, pasibaigus koronaviruso protrūkiui daug kas keisis,“ – sako E. Katzas.

Vienas iš „Refraction.ai“ įkūrėjų ir generalinis direktorius Matt Johnsonas-Robersonas mąsto, kaip padėti restoranams, kuriems praktiškai per vieną naktį teko pakeisti verslo modelį. „Esu didelis restoranų mėgėjas, – sako jis. – Todėl labai norėčiau, kad po krizės visi mano mėgstamiausi restoranai vis dar veiktų.“

Vienas iš būdų, kaip prekes pristatantys robotai galėtų pasitarnauti restoranams, būtų perpus sumažėjusios pristatymo išlaidos. Daugelis pagrindinių tarnybų („UberEats“, „GrubHub“, „Seamless“) ima net iki 30 proc. mokestį. „Refraction“ pasitenkina 15 proc. Tačiau matydamas, kad autonominis pristatymas pasiteisino sveikatos priežiūros srityje, M. Johnsonas-Robertsonas teigia, kad taip pat bandys pritaikyti savo mašinas dirbti naujoje realybėje.

Neseniai bendrovė savo transporto priemonėse įdiegė UV šviesas ir perėjo prie bekontakčio režimo. Kai atvyksta robotas, klientui pasiunčiama žinutė. Į ją atsakius, durelės automatiškai atsidaro ir jokių kodų įvedinėti nebereikia.

„Refraction.ai“ taip pat išbando maisto prekių pristatymą, organizuodama pristatymus pensionatams. Maisto prekių pristatymo paklausa šiuo metu itin išaugusi, nes daugelis žmonių yra linkę likti namuose, o ne vaikščioti po parduotuves. Vyresniems ir lėtinėmis ligomis sergantiems žmonėms tai yra vienintelis būdas gauti maisto, nerizikuojant sveikata. Tačiau daugelis tokias paslaugas teikiančių tarnybų, kaip antai „Amazon Whole Foods“, susiduria su milžiniškais užsakymų kiekiais ir streikuojančių, geresnių apsaugos priemonių bei didesnių atlyginimų reikalaujančių darbuotojų problema.

Kaip ir su „Phantom Auto“ bendradarbiaujančios bendrovės, „Refraction.ai“ taip pat yra įdiegusi transporto priemonių priežiūros sistemą, užtikrinančią, kad robotų darbą nuolat stebi žmogus. Bendrovė išdalino modemus, kad vairuotojai galėtų dirbti iš namų, o gamyklos darbuotojams, užtikrinantiems, kad robotų pasiūla atitiktų paklausą, sugriežtino apsaugos priemones.

„Skirtingi robotų surinkimo etapai vyksta skirtinguose pastato aukštuose, todėl visi darbuotojai laikosi tik savo aukšte ir naudojasi tik savo aukšto tualetu,“ – aiškina M. Johnsonas-Robertsonas.

Floridoje autonominės NAVYA transporto priemonės važinėja iš anksto suplanuotais maršrutais, nesimaišydamos kitiems eismo dalyviams. Jos buvo sukurtos žmonėms pervežti. Bandomieji važiavimai, kuomet žmonės, it fantastiniame filme apie ateitį, buvo lėtai vežiojami po miestą, vykdyti Las Vegase, Nevada, ir An Arbore, Mičiganas.

Panašu, kad realybė artėja prie vis platesnio tokio pobūdžio transporto priemonių panaudojimo pristatant prekes ir maisto produktus tais atvejais, kai žmonėms tai daryti yra nesaugu. Vis augant į gatves išriedančių pristatymo robotų skaičiui, mūsų akis netrukus pripras prie šio kol kas neįprasto vaizdo.

Esame linkę šaipytis ar baimintis naujovių. Išmaniuosius telefonus ir kompiuterius iš pradžių irgi turėjo tik turtingieji ir moksliukai. O dabar visi neatsitraukiame nuo telefono ar kompiuterio. Per naktį juk netapome turtingais moksliukais, tiesiog įpratome juos matyti visur ir visada, kol galiausiai jie atsidūrė ir mūsų kišenėse ar ant darbo stalo. Ir prekes pristatančių robotų laukia panašus kelias, tik dėl pandemijos nueitas jis greičiausiai bus kur kas greičiau.

Šiuo metu jie tampa būtinybe, o ateityje galbūt taps įprastu vaizdeliu.

Parengė Paulius Vaitekėnas

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.