Eismas

2020.03.02 18:06

Draudikai nenori, kad žieminių padangų sezonas trumpėtų: kentės saugumas ir bus daug neapibrėžtumo

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.03.02 18:06

Pasigirdus diskusijoms, kad esą būtų galima trumpinti žieminių padangų sezono trukmę, tiek vairavimo ekspertai, tiek draudikai į tai žiūri skeptiškai. Ekspertai tikina, kad toks pokytis yra įmanomas, tačiau tam prireiktų aiškaus reglamento, tuo tarpu draudikai teigia, jog pokyčiai gali pabloginti saugumo situaciją.

Dar praėjusią savaitę Susisiekimo ministerija pranešė ketinanti svarstyti, ar trumpinti žieminių padangų naudojimo terminą.

„Ketinama įvertinti žieminių padangų naudojimo termino trumpinimo poreikį bei galimas to pasekmes ir grėsmes“, – buvo rašoma pranešime.

Jame taip pat teigiama, kad ministro Jaroslavo Narkevičiaus iniciatyva klausimas bus įtrauktas į artimiausio Eismo saugumo tarybos posėdžio darbotvarkę.

Pastaruosius dvejus metus žiemos Lietuvoje šiltos, ypač pastaroji žiema. Dienomis temperatūra neretai būna su pliuso ženklu, o naktimis retai kada pašąla daugiau nei iki -10 laipsnių.

Trumpinti žieminių padangų sezoną svarstė ir anksčiau

Vis dėlto Susisiekimo ministerija vertina ne tik vairuotojų nuogąstavimus, kad šiltomis žiemomis labiau dyla padangos, bet ir padangų gamintojų rekomendacijas, kuriose teigiama, kad vasarinės padangos nėra tinkamos naudoti, kai temperatūra nukrenta žemiau +7 laipsnių.

„Susisiekimo ministerija, išnagrinėjusi galiojantį kaimyninių šalių reglamentavimą, planuoja žieminių padangų naudojimo terminų klausimą aptarti artimiausiame Eismo saugumo tarybos, konsultuojančios Valstybinę eismo saugumo komisiją eismo saugumo klausimais, posėdyje. Ketinama įvertinti žieminių padangų naudojimo termino trumpinimo poreikį bei galimas to pasekmes ir grėsmes“, – portalui LRT.lt raštu komentavo Susisiekimo ministerija.

Ministerija primena, kad siūlymas trumpinti žieminių padangų sezoną buvo svarstomas dar 2015-ųjų spalį, o 2016-aisias Vyriausybė svarstė Kelių eismo taisyklių (KET) 230 punkto pakeitimus, kuriais buvo lanksčiau reglamentuotas mopedų, motociklų, triračių, visų rūšių keturračių vasarinių padangų naudojimas kovo ir lapkričio mėn.

Po šių svarstymų automobiliams paliktos tos pačios taisyklės, o motociklams pritaikytos lankstesnės sąlygos, galiojančios lapkričio ir kovo mėnesiais. Tai reiškia, kad pirmąjį ir paskutinįjį žieminių padangų sezono mėnesį, patys motociklų vairuotojai įsivertina, kokiomis padangomis važinėti.

Draudikai: tai turėtų neigiamos įtakos saugumui

Tačiau galimą žieminių padangų sezono trumpinimo scenarijų skeptiškai vertina draudikai. Jie yra susipažinę su statistika ir įvertinę avarijų priežastis bei rizikas. Draudikų teigimu, nemažai skaudžių eismo įvykių nutinka būtent dėl netinkamų padangų. Netinkamų ne tik sezonui, bet ir nusidevėjusių.

„Vertindami turimus duomenis, manome, jog siūlymas leisti vairuotojui pačiam nuspręsti, žiemines ar vasarines padangas naudoti kovo mėnesį, turėtų ypatingai neigiamos įtakos eismo saugumui. Todėl šiuo klausimu negali būti skubotų ir nepasvertų greitų sprendimų, o būtinas visapusiškas poveikio vertinimas bei aiški argumentacija.

Galiausiai, dabar galiojantis reguliavimas nesukelia jokių apsunkinimų vairuotojui, nes prievolė naudoti žiemines padangas išlieka, tačiau siūlomi pakeitimai, priešingai, sukurs daug neapibrėžtumo ir suardys nusitovėjusią tvarką eismo reguliavimo srityje“, – LRT.lt raštu komentavo Draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis.

Tačiau A. Romanovskis pripažįsta, kad jei visgi žieminių padangų naudojimo terminas bus sutrumpintas arba vairuotojams bus leista lanksčiau pasirinkti padangas, įvykus eismo įvykiui draudimo kompanijos atlygintų žalą pagal valstybės nustatytą reguliavimą.

„Diskusijose dėl žieminių padangų naudojimo svarbiausias dalykas yra eismo saugumas. Institucijos pirmiausiai turėtų labai atsakingai įvertinti ir atsakyti, ar sprendimas leisti vairuotojui pačiam spręsti, kokias padangas naudoti kovo mėnesį, pagerintų situaciją keliuose ir prisidėtų prie eismo saugumo didinimo“, – teigė Draudikų asociacijos direktorius.

Spręsti turėtų pats vairuotojas

Eismo ekspertas Valdas Vilūnas, vertindamas Susisiekimo ministerijos svarstymus trumpinti žieminių padangų naudojimo terminą, sakė, kad iš vienos pusės žieminės padangos gali apsaugoti net ir esant menkam slidumui, tačiau pastebi, jog pastaruoju metu sezoniškumas išnyko.

„Brūžinti asfaltą ir kelti triukšmą nelabai logiška“, – akcentavo jis.

Anot praėjusią savaitę LRT RADIJUJE kalbėjusio eksperto, vienas iš variantų būtų leisti vairuotojams patiems nuspręsti, kokias padangas rinktis, tačiau eismo įvykio metu gali kilti problemų dėl žalos atlyginimo.

„Yra visokių patirties dalykų, kuriuos sunku suderinti „neįvilkus“ į taisykles, tačiau visi mato, kad antra žiema yra skysta ir žieminių padangų nereikia“, – pažymėjo V. Viliūnas.