Po portalo LRT.lt publikacijos apie nulio promilių įstatymą vairuotojams, kurį buvo žadėję valdantieji, Seimo kadencijos pabaigoje vėl užvirė diskusijos. Nors „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis ne kartą yra išreiškęs palaikymą nulio promilių idėjai, dabar nei policija, nei Vidaus reikalų ministerija (VRM), nei tie patys Seimo valdantieji realių pokyčių bent jau artimiausiu metu nenumato.
Jie tvirtina, kad tam, jog nulio promilių klausimas būtų svarstomas, reikalingi statistiniai duomenys ir specialistų vertinimai.
„Prasidėjus diskusijoms dėl 0 promilių tolerancijos ribų išplėtimo yra būtina žinoti, kiek efektyvūs anksčiau priimti sprendimai ir kokių rezultatų galime tikėtis. Dėl to yra būtini statistiniai duomenys, kuriuos ir paprašėme pateikti. (...) Gavę duomenis, vertinsime ir šitos priemonės efektyvumą“, – praėjusią savaitę teigė LVŽS frakcijos seniūnas Ramūnas Karbauskis.

Blaivinti vairuotojus nuspręsta dar prieš „valstiečiams“ ateinant į valdžią. Vidaus reikalų ministerija dar 2015-aisiais pateikė siūlymą mažinti leistiną alkoholio kiekį kraujyje iki 0 promilių.
„Vidaus reikalų ministerijos iniciatyva nustatyti 0 promilių leistiną alkoholio koncentraciją visų rūšių transporto priemonių vairuotojams buvo pateikta suinteresuotoms institucijoms dar 2015 m. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento teigimu, šiuo metu leidžiama 0,4 promilių alkoholio koncentracija netiesiogiai skatina vairavimą išgėrus, tačiau siūloma 0 promilių alkoholio koncentracija, skirtingai nuo bet kokios kitos leistinos alkoholio koncentracijos, būtų aiškus draudimas visiems vairuotojams vairuoti transporto priemones pavartojus alkoholio. Pasaulio Sveikatos Organizacijos duomenimis, net ir mažas suvartoto alkoholio kiekis daro įtaką vairuotojo smegenims, o didėjant alkoholio koncentracijai kraujyje blogėja vairuotojo reakcija“, – portalui LRT.lt raštu komentavo Vidaus reikalų ministerijos atstovai.

Tačiau tuo metu siūlymui nepritarė Susisiekimo ministerija, kurie teigė, kad didžiausią pavojų sukelia tie vairuotojai, kurių kraujyje yra daugiau nei 1,5 prom.
„Siūlomiems pakeitimams tuomet nepritarė Susisiekimo ministerija, kurios teigimu, didžiausią pavojų kelia vairuotojai, kuriems nustatomas vidutinis (nuo 1,51 iki 2,5 promilės) arba sunkus (nuo 2,51 promilės ir daugiau) neblaivumo laipsnis. Susisiekimo ministerijos nuomone, keisti šiuo metu nustatytą teisinį reguliavimą dėl leistinos alkoholio koncentracijos vairuotojų biologinėse organizmo terpėse netikslinga“, – komentavo VRM atstovai.
Europos Komisija leistų ir didesnę promilių kartelę
Vis dėlto alkoholio kiekio kraujyje riba galėtų būti ne tik sumažinta, bet ir padidinta. Pagal Europos Komisijos pateiktas rekomendacijas, ne tik stažą turintys, bet ir pradedantieji vairuotojai galėtų „pripūsti“ daugiau.
„Europos komisija rekomenduoja (2001/115/EB) maksimalią leistiną motorinių transporto priemonių vairuotojų alkoholio kiekio kraujyje ribą nustatyti ne daugiau kaip 0,5 promilės, o kitoms eismo dalyvių grupėms (nepatyrusiems vairuotojams, dviračių motorinių transporto priemonių vairuotojams, didelių gabaritų transporto priemonių ir vežančių pavojinguosius krovinius vairuotojams) sumažinti iki 0,2 promilės ar mažiau“, – komentavo ministerija.

Būtent 0,5 prom. pataisą 2017-aisiais buvo pasiūlęs liberalas Gintaras Vaičekauskas. Politikas yra siūlęs ir mažinti alkoholio kiekio kraujyje ribą iki 0,3 prom., tačiau abu siūlymus atsiemė ir vadinamasis nulio promilių įstatymas iki Seimo kadencijos pabaigos liko užmaršty.
Tačiau dabar R. Karbauskis ragina plačiau diskutuoti, nesidairyti į užsienio praktiką ir remtis atsakingų Lietuvos institucijų išvadomis. Anot jo, valdantieji patys neinicijuos nulio promilių įstatymo, kol to padaryti nesiūlys VRM ar policija.
„Toks siūlymas gali sulaukti nemažo Seimo narių palaikymo, tačiau inicijuoti tai turėtų ne Seimo nariai, o atitinkamų institucijų pareigūnai“, – kiek anksčiau portalui LRT.lt sakė „valstiečių“ lyderis.
Pradžioje siūlo tobulinti baudų sistemą
Vairavimo mokytoja Olga Židovlenkova tikina, jog nulio promilių įstatymas galėtų būti įvestas, o kaip pavyzdį pateikė Čekijos respubliką. Mat šalyje, kuri plačiai žinoma dėl alaus daryklų, galioja nulio promilių įstatymas visiems vairuotojams.

Instruktorė LRT.lt sakė, kad toks įstatymas galėtų būti priimtas jei tik tai galėtų padėti išgelbėti gyvybes.
„Jeigu tu žinai, kad tau reikės sėsti prie vairo, tai koks dar alaus bokalas? Esmė ta, kad žmonės jaučiasi nebaudžiami, nes mūsų baudų sistema yra skylėta. Pavyzdžiui neblaivus asmuo atsisėda prie savo „tranto“ vairo, įkliūna policijai, kuri išrašo jam baudą. Vairuotojas pasako, kad niekur nedirba, turto neturi ir nieko iš jo neatims. Jei policija konfiskuoja jo automobilį, jis kitą dieną nusiperka kitą už 100 eurų ir toliau važinėja“, – pasakojo O. Židovlenkova.
Instruktorė mano, kad didesnis dėmesys turi būti skirtas švietimui ir prevencijai. Ji pridūrė, kad teigiamų rezultatų pavyktų pasiekti skiriant dėmesį bausmės neišvengiamumui.
„Žmonės visada suranda priežasčių, kodėl gali taip elgtis, bet niekada sau nepasako, kodėl negali to daryti. Iš pradžių reikėtų tvarkyti visą baudų sistemą, nes žmonės jaučiasi nebaudžiami“, – tvirtino pašnekovė.

Panašiai, kaip vairavimo instruktorė mano ir policija. Esą didesnį dėmesį reiktų teikti ne į leistiną promilių ribą, o į tai, kad vairuotojai net nemėgintų sėsti prie vairo išgėrę.
„Bent jau dabar tokios iniciatyvos [nulio promilių taisyklės – LRT.lt] policija neketina teikti. Dabar vienas iš pagrindinių būdų kovoje su neblaiviais vairuotojais yra bausmės neišvengiamumas. Taip pat visuomenės įsitraukimas, pilietiškų žmonių pranešimai apie neblaivius vairuotojus. Tačiau negalima sakyti, kad nulio promilių įstatymo dabar nėra, jau dabar autobusų, taksi vairuotojai turi vairuoti visiškai blaivūs. Policija yra atvira diskusijoms, kaip toliau gerinti situaciją“, – sakė Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.