Eismas

2020.02.13 15:58

Svarstoma leisti dviratininkams važiuoti per perėjas – viršijusiems greitį grėstų baudos

LRT.lt2020.02.13 15:58

Artėjant dviračių sezonui pastebima, kad absoliuti dauguma dviratininkų važinėja per pėsčiųjų perėjas. Dviratininkams reikalavimas ties kiekviena perėja nulipti nuo dviračio sukelia gausybę nepatogumų. Vairuotojus erzina per perėjas lekiantys dviratininkai.

Vilnietis dviratininkas Marius Kučinskas Seimui pateikė peticiją, kurioje siūlo įvesti kompromisinį variantą, kuris esą tenkintų abi puses. Seimas pritarė peticijai ir parengė įstatymo projektą. Kovo mėnesį Seimas baluos dėl leidimo dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėjas įpareigojant dviratininką sustoti ir praleisti automobilius, rašome pranešime žiniasklaidai.

„Bus balsuojama dėl įstatymų pataisų, kurios leis dviračiu važiuoti per perėją įsitikinus savo saugumu: sustoji, praleidi mašinas, įsitikini, kad saugu ir gali pravažiuoti dviračiu. Jei nenori važiuoti, gali prasistumti dviratį per pėsčiųjų perėją. Pataisos esmė: nurodomi dviratininko veiksmai ir pareigos, kaip jis gali saugiai pravažiuoti perėją nelipdamas nuo dviračio. Šiuo metu, pagal įstatymą netgi visiškai tuščioje gatvėje privalai prasistumti dviratį pėsčiomis – arba tu pažeidėjas. Tai pat yra asmenų kurie turi fizinę negalią ir važinėja dviračiais, kuriems yra sudėtinga sustojus prie perėjos nulipti nuo dviračio“ – sako Panevėžio klubo „Dviračiai“ prezidentas Rimantas Narkūnas.

Pateiktas įstatymo projektas leistų dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėjas įpareigojant dviratininką sustoti ir būtinai praleisti visus automobilius ir važiuoti per perėją pėsčiojo greičiu nekeliant pavojaus pėstiesiems. Projektui parengti buvo vykdyta 18 institucijų (savivaldybių, policijos komisariatų, teismų, prokūratūrų) apklausa dėl į avarijas patekusių dviratininkų, važiuojančių per pėsčiųjų perėjas.

Tyrimo išvadose teigiama, kad nors apklausų duomenimis 90% dviratininkų važiuoja per perėjas, važiuojančių per perėjas avaringumas labai mažas, arba jo nėra. Dviratininkų apklausos rezultatai (apklausti 422 dviratininkai) rodo, kad Vilniuje ir Kaune 90 proc. apklaustų dviratininkų važinėja per pėsčiųjų perėjas, Klaipėdoje – 97 proc., Panevėžyje – 92 proc., o Alytuje net 100 proc. Tai pat buvo tikrinti 2 metų avarijų duomenys.

16-a iš 18-os institucijų neįvardijo nė vienos avarijos, įvykusios dviratininkui važiuojant per perėją, tuo tarpu dvi institucijos fiksavo nedidelį avaringumą.

Dalis visuomenės yra linkusi tikėti stereotipu, kad pagrindinė avarijų dviračių priežastis yra važiavimas per perėjas. Palyginus avarijų statistiką paaiškėjo, kad tai yra mitas, daugumos registruotų dviračių avarijų priežastys yra visai kitos – pavyzdžiui saugaus atstumo nesilaikymas lenkiant dviratininką gatvėje.

Projekto iniciatoriai tikisi, kad naujoji tvarka net padidins eismo saugumą, neverčiant dviratininkų „nusikaltėliais“ – įpareigos dviratininką sustoti ir praleisti automobilius ir pėsčiuosius, bei avarijų prevencijai įpareigos dviratininką per perėjas važiuoti 3-7 km/val.

Įstatymas įpareigotų dviratininką praleisti automobilius, jei nepraleis – dviratininkas liks kaltas. Įpareigojimas dviratininkui važiuoti per perėją 3-7 km/val. nepadės nustatyti, kas liktų kaltas avarijos atveju, tačiau padidins saugumą.

„Informuojame, kad policija turi technines galimybes nustatyti važiuojančių dviratininkų greitį“ – oficialiame rašte teigia Lietuvos Kelių policijos viršininkas Vytautas Grašys.

Tai pat projekto iniciatoriai, kad tai paskatins labiau dviratį naudoti kaip kasdienę transporto priemonę – sveikesnę ir ekologiškesnę.

Įstatymo projektą pateikė 17-os Seimo narių grupė iš įvairių frakcijų: Dainius Kepenis (LŽVS), Virgilijus Alekna (Liberalų Sąjūdis), Aušrinė Armonaitė (Mišri Seimo narių grupė), Kęstutis Bartkevičius (Mišri Seimo narių grupė), Andrius Kupčinskas (TS-LKD), Artūras Skardžius (Lietuvos socialdemokratų darbo frakcija), Eugenijus Gentvilas (Liberalų Sąjūdis), Mindaugas Puidokas (Mišri Seimo narių grupė), Irina Rozova (Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos frakcija), Vanda Kravčionok (Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos frakcija), Rasa Petrauskienė (TS-LKD), Levutė Staniuvienė (LŽVS), Algimantas Kirkutis (LŽVS), Tomas Tomilinas (LŽVS), Zenonas Streikus (LŽVS), Aurimas Gaidžiūnas (LŽVS), Alfredas Stasys Nausėda (LŽVS).

Įstatymo projekto autoriai pažymi, kad kalba eina ne apie lakstymą dviračių per perėjas, o atsargų pervažiavimą. Dabartiniai teisės aktai leidžia dviračiams važinėti šaligatviais, tačiau draudžia važiuoti per perėjas, kas anot iniciatorių, nėra logiška. Tuo labiau, kad ir patys vairuotojai yra suinteresuoti, kad pėsčiųjų perėja greičiau atsilaisvintų ir automobiliai kuo greičiau galėtų važiuoti toliau. O dabar automobilių vairuotojams reikia laukti, kol nulips nuo dviračio ir kol persivarys.