Eismas

2020.02.13 05:30

Bliūkšta Karbauskio pažadas blaivinti vairuotojus – sako, kad nulio promilių klausimo patys valdantieji kelti neketina

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2020.02.13 05:30

Nors į valdžią atėję „valstiečiai“ žadėjo rimtai kovoti su alkoholio vartojimu, nulio promilių įstatymo taip ir nesiėmė. Dar 2018 metais „valstiečių“ lyderis Ramūnas Karbauskis LRT.lt teigė, kad valdantieji neatsisako Vyriausybės programoje įrašytos iniciatyvos visiems vairuotojams taikyti nulio promilių alkoholio reikalavimą ir vylėsi, kad įstatymas bus priimtas dar šios kadencijos Seime. Tačiau kadencijai einant į pabaigą tokio įstatymo projekto – nė kvapo.

„Šitame Seime tikrai turėtų pavykti [priimti įstatymą], nes tikrai būtų ir opozicijoje tokių žmonių, kurie palaikytų“, – 2018 m. LRT.lt aiškino R. Karbauskis.

Dabar R. Karbauskis LRT.lt teigia, kad patys valdantieji nulio promilių klausimo kelti neketina. Anot jo, toks svarstymas įmanomas tuomet, jei kreiptųsi Vidaus reikalų ministerija, įvertinusi, kad nulio promilių taisyklė duotų realų rezultatą. Tam esą reikalinga ir policijos iniciatyva.

„Toks siūlymas gali sulaukti nemažo Seimo narių palaikymo, tačiau inicijuoti tai turėtų ne Seimo nariai, o atitinkamų institucijų pareigūnai“, – sako „valstiečių“ lyderis.

Tačiau policijos pareigūnai tikina, kad daugiau dėmesio reikia kreipti į švietimą ir prevenciją, o ne į promilių kartelės mažinimą. Esą ir taip kiekvienam vairuotojui turi būti aišku, kad alkoholis ir vairavimas yra nesuderinami dalykai.

„Bent jau dabar tokios iniciatyvos [nulio promilių taisyklės – LRT.lt] policija neketina teikti. Dabar vienas iš pagrindinių būdų kovoje su neblaiviais vairuotojais yra bausmės neišvengiamumas. Taip pat visuomenės įsitraukimas, pilietiškų žmonių pranešimai apie neblaivius vairuotojus. Tačiau negalima sakyti, kad nulio promilių įstatymo dabar nėra, jau dabar autobusų, taksi vairuotojai turi vairuoti visiškai blaivūs. Policija yra atvira diskusijoms, kaip toliau gerinti situaciją“, – sakė Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys.

Sprendimas dėl nulio promilių padėtų tašką, bet patys jo nesiims

Nepaisant to, kad, R. Karbauskio teigimu, valdantieji nulio promilių klausimo nekels, jis kaip ir anksčiau pasisako už tokią prievolę.

„Jei galiotų nulio promilių taisyklė, tuomet niekam nereikėtų aiškintis dėl to, kad jie neįvertino savo būklės. Taip dažniausiai viešai teisinasi įkliuvęs neblaivus koks nors garsesnis žmogus. Vairavimas yra didelė atsakomybė ir net nedidelis girtumas žmogaus gyvenimą gali paversti košmaru.

Sprendimas įvesti nulio promilių taisyklę padėtų tašką. Kiekvienas asmuo sėsdamas prie vairo suprastų, kad nesvarbu, koks yra jo svoris ar kitos savybės, alkoholis yra draudžiamas. Ir viskas, taškas“, – reziumavo „valstiečių“ lyderis.

R. Karbauskis nesiūlo žvalgytis į kitas Europos Sąjungos šalis, nes Lietuvoje vairavimo kultūra ir vairuotojų mentalitetas yra kitoks nei Vakarų Europoje.

„Būtų gerai, kad galėtume turėti tas pačias promilių ribas kaip ir kitur Europoje. Niekas čia žmonėms nenori blogiau padaryti. Faktas yra tai, kad avarijų daug, žmonės lekia, automobiliai yra seni, todėl negalime savęs lyginti su kitomis šalimis“, – LRT.lt sakė R. Karbauskis.

Nukentėjusiuosius nuo neblaivių vairuotojų gins nauja asociacija

Už nulio promilių įstatymą arba bent jau ribos mažinimą pasiruošęs kovoti nukentėjusiųjų nuo neblaivių vairuotojų asociacijos sumanytojas ir steigėjas Rokas Lukoševičius.

„Šalyje vyksta teisinis nihilizmas. Klevas turi vairuoti „turėdamas“ nulį promilių, motociklininkas – nulį promilių, o turintis stažą vairuotojas jau gali sėsti už vairo išgėręs. Sieksime, kad ir stažą turintys vairuotojai vairuotų visiškai blaivūs, arba bent dar labiau sumažinti dabar leidžiamą promilių kartelę. Yra įrodyta, kad net 0,4 promilių girtumą pasiekęs vairuotojas negeba taip greitai reaguoti kaip visiškai blaivus“, – apie asociacijos misiją kalbėjo jis.

Vyras teigia, kad dabar valdžia rizikuoja piliečių gyvybėmis. Imtis veiksmų jį paskatino pokalbis su žmogumi, kuris nukentėjo per neblaivaus vairuotojo sukeltą avariją.

„Pamačiau, kaip atrodo žmogus, kuris yra sąmoningas, bet jo gyvenimas sugadintas. Jis visą laiką praleis lovoje. Pamatytas vaizdas mane sukrėtė. Net neįsivaizdavau, kad taip gali būti gyvenime. Filmuose teko matyti tokių situacijų, bet kai tai pamatai realybėje, labai šokiruoja“, – pasakojo R. Lukoševičius.

Pamačiau, kaip atrodo žmogus, kuris yra sąmoningas, bet jo gyvenimas sugadintas. Jis visą laiką praleis lovoje. Pamatytas vaizdas mane sukrėtė. Net neįsivaizdavau, kad taip gali būti gyvenime.

Anot asociacijos steigėjo, jis turi palaikymą ir iš politikų, todėl vienas pirmųjų siūlymų patvirtinus asociacijos veiklą bus leistinos promilių ribos mažinimas.

„Kreipiausi į premjerą Saulių Skvernelį ir gavau atsakymą iš Vidaus reikalų ministerijos, kad svarstys leistino promilių kiekio mažinimo pasiūlymą. Pats premjeras sakė, kad pritaria visoms iniciatyvoms, kurios padėtų saugoti žmonių sveikatą“, – tikino pašnekovas.

Promilių ribą didinti siūlęs Vaičekauskas asociacijos tikslus vertina skeptiškai

Seimo narys liberalas Gintaras Vaičekauskas mano, kad dabartinis Alkoholio įstatymas varžo žmonių laisvę, tačiau sako, kad visuomenė turi teisę plačiau įsitraukti į diskusiją, o nukentėjusiųjų nuo neblaivių vairuotojų asociacija galėtų būti viena iš diskusijos šalių. Tačiau G. Vaičekauskas pačius asociacijos siekius vertina gana skeptiškai.

„Lai kuria, tik kad nukentėjusiuosius avarijose, kurias sukėlė girti vairuotojai, ir taip jau gina policija, draudimas ir teismai. Kita vertus, jei tokia iniciatyva kyla iš pilietinės visuomenės, jie ja tiki, palaikau, gyvenimas pats parodys, ar ji pasiteisino. Svarbiausia, kad nebūtų vienos nuomonės, nes tai iškreipia mūsų visų gyvenimą ir pasirinkimus“, – LRT.lt sakė G. Vaičekauskas.

Pats parlamentaras dar 2017-aisiais siūlė ne mažinti, o padidinti promilių ribą iki 0,5, tačiau vėliau tokį siūlymą atsiėmė. Šiandien Seimo narys tikina, kad Lietuva dar nebuvo pasiruošusi liberaliai pataisai, o atsiimti siūlymą paskatino aršios diskusijos socialiniuose tinkluose ir Seime.

„Daugelis ją [LRT.lt – pataisą] suprato kaip tautos girdymą, o ne kaip sąmoningumą skatinantį laisvo piliečio elgesį. Taigi šiandien mes vieninteliai Europoje vairuotojams leidžiame savo organizme turėti 0,4 promilių. Kodėl mes ne tarp 18-os ES šalių (būtumėm 19-i), kur vairuotojams leistina norma yra 0,5 promilių? Žodžiu, šioje srityje mes dar negalime vadintis europiečiais“, – portalui LRT.lt komentavo G. Vaičekauskas.

G. Vaičekauskas sako, kad vos pasirodžius šiam siūlymui, sulaukė „valstiečių“ lyderio Ramūno Karbauskio priešpriešos. Šis esą net priėjo prie G. Vaičekausko ir sakė norintis pažiūrėti į veidą žmogui, kuris turėjo drąsos paprieštarauti „valstiečių“ lyderiui.

Tai nebuvo vienintelis G. Vaičekausko siūlymas keisti leistino alkoholio kiekio ribą kraujyje. Prieš kelis metus politikas pateikė pasiūlymą šiek tiek pamažinti leistiną ribą iki 0,3 prom., tačiau greitai pasiūlymas buvo atsiimtas.

Praėjusiais metais žuvusiųjų skaičius keliuose augo

Policijos duomenimis, praėjusiais metais Lietuvos keliuose žuvo 184 žmonės, o tai yra 10-ia daugiau nei 2018-aisiais. Dėl neblaivių vairuotojų kaltės praėjusiais metais žuvo 21 žmogus.

Neblaivių vairuotojų praėjusiais metais pričiupta beveik 700 mažiau.

LRT.lt primena, kad nuo 2017-ųjų įsigaliojo Baudžiamojo kodekso pataisa, kurioje nurodoma, kad asmuo, kuris prie vairo sėdo neblaivus (daugiau kaip 1,5 prom.), yra traukiamas baudžiamojon atsakomybėn. Tokių atvejų praėjusiais metais buvo 3 680, o tai gerokai mažiau nei užpernai, kai buvo sučiupti 4 836 neblaivūs vairuotojai.