Vyriausybei prieš dvi savaites nusprendus leisti grąžinti žaliąsias rodykles, Susisiekimo ministerijai buvo pavesta nustatyti tai apibrėžiančias šviesoforų taisykles.
Ministerija jas baigė derinti penktadienį, o tvarka įsigaliojo pirmadienį, sausio 20 d. Tačiau kelios savivaldybės nelaukė naujų taisyklių patvirtinimo ir jau praėjusią savaitę žaliąsias rodykles grąžino į savo miestų sankryžas.
Dvi savivaldybės sprendimą priėmė savarankiškai
Nuo pirmadienio savivaldybių administracijos Transporto kompetencijų agentūrai gali teikti sankryžų, kuriose norėtų grąžinti žaliąsias rodykles, sąrašus. Tačiau dvi savivaldybės – Mažeikių ir Marijampolės – sprendimą dėl žaliųjų rodyklių grąžinimo priėmė savarankiškai dar praėjusią savaitę.
Marijampolės savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Arvydas Bajoras teigia, kad grąžinti visas 27 žaliąsias rodykles nuspręsta remiantis prieš dvi savaites priimtu Vyriausybės nutarimu.

„Galbūt mes ką nors ir pražiopsojome, bet mes paprasčiausiai perskaitėme Vyriausybės nutarimą sausio 8 d. Mes manome, kad tikrai geriau žinome, kas pas mus mieste dedasi, kuriose vietose buvo blogiausia. Ramia širdimi (...) priėmėme sprendimą, kad grąžinsime. Jeigu reikės pateikti sąrašą, pateiksime tas pačias sankryžas, kuriose ir buvo tos žalios lentelės. Remdamiesi nutarimu paėmėme ir atstatėme tas lenteles“, – sako A. Bajoras.
Panašios pozicijos laikosi ir Mažeikių rajono savivaldybė, grąžinusi 19 žaliųjų rodyklių. Anot savivaldybės administracijos direktorės Laimos Nagienės, rodyklės būtinos dėl gatvių remonto miesto centre.
„Mažeikių mieste vyksta gatvių rekonstrukcijos, darbai, viaduko tiltas, statybos... Nors Mažeikiai, palyginus su Vilniumi ar Kaunu, ar Klaipėda, yra nedidelis miestas, bet šiandien nepatogumai yra didžiuliai, nes yra tvarkomos pagrindinės miesto gatvės. Mes džiaugiamės, kad greitai priėmė tą sprendimą ir, manau, kad savivalda niekuo nenusižengė, tik pagerino sąlygas vairuotojams. Manau, kad tai nėra didelis prasižengimas, savivaldybė geriausiai žino ir geriausiai sprendžia tuos klausimus. Juk mes kiekvieną dieną važiuojame į darbą ir kiekvieną dieną matome, kurioje vietoje yra kamščiai ir problemos“, – įsitikinusi Mažeikių rajono savivaldybės administracijos direktorė L. Nagienė.
Gali rekomenduoti savivaldybėms nuimti
Susisiekimo viceministras Vladislavas Kondratovičius teigia, kad Marijampolės ir Mažeikių rajono savivaldybės privalės pateikti sankryžų sąrašus Transporto kompetencijų agentūrai. Anot V. Kondratovičiaus, jei žaliosios rodyklės nebūtinos – agentūra gali rekomenduoti savivaldybėms jas nuimti.

„Sukabino, tai sukabino. Svarbu, kad tie sprendimai, kurie yra dabar padaryti savivaldybėse, neprieštarautų taisyklėms, o vertinimas, manau, vis tiek turi būti atliktas. Tai tos savivaldybės privalėtų kreiptis į Transporto kompetencijų agentūrą, kad ji įvertintų tuos sprendimus, kuriuos jie padarė. Tam yra teisės aktai, savivaldybes prižiūri Vyriausybės atstovas. Jis galės kreiptis ir paklausti, ar viskas padaryta pagal numatytas procedūras ir jie turės susitvarkyti“, – aiškina viceministras.
Viceministras V. Kondratovičius taip pat priduria, kad pirmadienį įsigaliojus naujajai tvarkai, kitos savivaldybės savavališkai pakabinti žaliųjų rodyklių negalės.

„Taisyklės galioja ir savivaldybėms, tai jie turėtų suderinti eismo organizavimą, jeigu jie naudojasi žaliosiomis rodyklėmis. Galutinį sprendimą priima organizatorius, o derina ir patvirtina, kad eismas organizuojamas pagal taisykles, Transporto kompetencijos agentūra. Šiuo atveju, pradinėje stadijoje buvo išreikšta tokia nuomonė, priimant nutarimą dėl rodyklių grąžinimo, kad savo laiku tos lentelės buvo naudojamos chaotiškai ir tai galbūt sukelia papildomą įtampą. Ta inventorizacija bus naudinga tiek savivaldybėms, tiek eismo dalyviams“, – tikina jis.
Galimybe pasinaudojo dauguma miestų
Galimybe grąžinti žaliąsias rodykles žada pasinaudoti dauguma miestų, tačiau galutinio sprendimo, kuriose sankryžose jos grįžtu, priimti jie neskuba. Vilniaus miesto savivaldybė sankryžų sąrašą Transporto kompetencijų agentūrai pateikė dar penktadienį. Jame nurodytos 24 sankryžos, iš jų 9 savivaldybė norėtų žaliąsias rodykles palikti visam laikui.
Vis dėlto, anot savivaldybės atstovų, rodyklės nebus kabinamos ant šviesoforų, kol nebus aišku, kas liktų kaltas, jei tokioje sankryžoje dėl infrastruktūrinių sprendimų įvyktų eismo įvykis.
Kauno savivaldybė numačiusi grąžinti žaliąsias rodykles į 20 sankryžų. Klaipėdos savivaldybė – į 18. Tačiau nei viena, nei kita savivaldybė sąrašų Transporto kompetencijų agentūrai dar nepateikė dėl nepakankamai aiškios agentūros funkcijos. Anot jų, jei agentūra teiks tik rekomendacijas, nepagrindžiamas kreipimosi būtinumas.