2018-ųjų balandžio 22 dieną girto vyro vairuojamam bendrovės „CityBee“ automobiliui įsirėžus į prie šviesoforo sustojusį taksi automobilį žuvo jauna taksi keleivė, dar du žmonės buvo sunkiai sužaloti. Po šio įvykio tiek Susisiekimo ministerija, tiek „CityBee“ prakalbo apie antialkoholinius variklio užraktus, vadinamuosius alkoblokus, tačiau kodėl jų vis dar nėra „CityBee“ automobiliuose?
Incidentų, kai nuo alkoholio apsvaigę vairuotojai „CityBee“ automobiliais sukelia avarijas, galima suskaičiuoti ne vieną. Nors „CityBee“ pasiryžo taikyti baudas girtiems vairuotojams, tačiau kai kurie vairuotojai, tikėdamiesi neįkliūti, vis tiek ryžtasi sėsti prie vairo.
Už vairavimą išgėrus trumpalaikės automobilių nuomos įmonė „CityBee“ pradėjo bausti asmenis 2000 eurų bauda ir draudimu naudotis įmonės paslaugomis.
Tačiau iš karto po prieš mažiau nei dvejus metus įvykusio tragiško įvykio „CityBee“ atstovai tikino, kad rimtai svarstys antialkoholinių variklio užraktų įdiegimą automobiliuose, nes tai turėtų padėti užtikrinti, kad transporto priemonės nevairuos nuo alkoholio apsvaigęs asmuo.

Tačiau žodžiai atsimušė į pinigus, o alkoblokų išvysti „CityBee“ automobiliuose gali ir netekti. „CityBee“ Transporto skyriaus vadovas Svajūnas Aliukonis portalui LRT.lt sakė, kad kai kuriuose įmonės automobiliuose alkoblokai buvo įrengti dar 2018-aisiais. Taip buvo siekiama išsiaiškinti, ar tokia technologija yra tinkama ir ar ji netrukdys taisyklių besilaikantiems įmonės klientams, kurių esą yra dauguma.
„Atlikus eksperimentą paaiškėjo, kad alkoblokai pareigingiems vairuotojams apsunkino paslaugos naudojimosi procesą, sukėlė daug nepatogumų. Be to, dabartinės alkoblokų technologijos nėra tinkamos masiniam naudojimui, mat kaskart vairuotojas turėtų naudoti naują alkotesterio plastikinį antgalį. Per mėnesį „CityBee“ klientai Lietuvoje atlieka daugiau nei 200 tūkst. kelionių, o tai reiškia, kad reikėtų tokio pat skaičiaus plastikinių antgalių. Tad, be viso kito, tai būtų ir labai neekologiškas sprendimas“, – alkoblokų atsisakymo priežastis vardijo pašnekovas.

Kalbos apie alkoblokus dar labiau suaktyvėjo, kai nuo sausio 1-osios neblaiviems sučiuptiems vairuotojams atsirado galimybė greičiau atgauti vairuotojo pažymėjimą. Vairuotojams dokumentas būtų atiduotas anksčiau su sąlyga, kad jis nevairuos automobilio, kuriame nėra alkobloko. Paprasčiau tariant, toks asmuo galėtų savo asmeniniame automobilyje susimontuoti alkobloką ir anksčiau laiko atgavęs vairuotojo pažymėjimą važinėti.
Tačiau į tokią Susisiekimo ministerijos iniciatyvą sureagavo verslas, jis tokią pataisą įvertino skeptiškai. Verslui, kaip ir fiziniam asmeniui, alkoblokų įdiegimas į automobilį taptų didele našta. Ministerija nėra numačiusi paramos verslui įsidiegiant į automobilius alkoblokus, todėl toks įrenginys tampa tiesiog savanoriška daugiatūkstantine investicija.
„Kai kurios krovinius ir keleivius vežančios įmonės savanoriškai diegia antialkoholinius variklio užraktus į transporto priemones. Tokie įrenginiai yra ir naujuose mokykliniuose autobusuose.
Papildomų paskatinimų, lengvatų arba paramų nenumatyta. Tikimasi, kad pradėjus taikyti antialkoholinių variklio užraktų sistemą sumažės asmenų, kurie transporto priemones vairuos būdami neblaivūs, pakartotinių nusižengimų. Žmonės nepraras vairavimo įgūdžių, bus sudaryta galimybė neprarasti darbo, susijusio su transporto priemonių vairavimu“, – portalui LRT.lt komentavo Susisiekimo ministerijos atstovai.

„CityBee“ Transporto skyriaus vadovas tikino, kad, norint įdiegti alkoblokus į visus įmonės automobilius, įmonei reikėtų gerokai patuštinti piniginę. Taip pat prie sumos prisidėtų ir eksploatacinės išlaidos, nes esą kiekvienam klientui reikėtų naujo antgalio, kuris taip pat kainuoja.
„Aišku, ir verslui tai būtų didelė našta. Vieno alkobloko įdiegimas automobilyje kainuoja iki 2 000 Eur, o vienkartinio alkobloko antgalio kaina – 0,5 Eur. Šiuo metu „CityBee“ parke yra apie 1 300 automobilių. Tad kaštai būtų milžiniški – daugiau nei 2,5 mln. Eur alkoblokų diegimui ir dar apie 1,2 mln. Eur kasmet antgaliams“, – sakė S. Aliukonis.

Tiesa, įmonės atstovas tikina, kad „CityBee“ ieško pažangesnių technologinių sprendimų, padėsiančių užkirsti kelią neblaiviems vairuotojams. Taip pat siūloma tęsti diskusijas su atsakingomis institucijomis.