Eismas

2019.12.25 19:36

Tūkstantis eurų netaršiam automobiliui nevilioja – kompensacija pasinaudojo tik 110

Algirdas Igorius, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.12.25 19:36

1000 eurų kompensacijos, skiriamos keičiant seną automobilį mažiau taršiu, kreipėsi 260 žmonių, iš jų 110 kompensaciją gavo ir kitą automobilį jau įsigijo. Iš viso iki kitų metų tokia galimybė buvo numatyta 5000 žmonių. Automobilių rinkos ekspertai teigia, kad tokia Aplinkos ministerijos paskata atsikratyti taršių senienų nemotyvuoja.

Vilnietis Jonas, pasibaigus techninei apžiūrai, savo 16 metų senumo dyzelinu varomą „Mercedes“ markės automobilį dar bandė gaivinti autservise. Meistrai patarė neremontuoti – neverta. Dabar automobilis autolaužyne, o Jonas nepraleidžia progos pasidairyti automobilių stovėjimo aištelėse, kokį kitą rinktis. Jo poreikiams labiau tiktų galingesnis ir talpesnis.

„Būtų geriau dyzelis, kaip esu įpratęs, kadangi mažesnės sąnaudos, o kiek girdėjau, ekspertai kalba, kad jie nieko nenusileidžia benzininiams automobiliams dėl CO2 emisijos. Tačiau kaip dabar siūlo tą 1000 eurų, už 1000 eurų 4–5 metų automobilio tikrai nenusipirksi, reikalinga dar daug investuoti“, – teigia Jonas.

Norintieji gauti 1000 eurų kompensaciją privalo iki spalio 17 dienos seną automobilį atiduoti utilizuoti, gauti pažymą ir išregistruoti. Šio automobilio techninė apžiūra turi galioti iki spalio 17 dienos. Ne ankščiau šios datos turi būti įsigytas naujas arba iki šešerių metų senumo mažiau taršus automobilis.

„Kalbant apie CO2 kiekį, tai turi būti ne daugiau negu 130 gramų kilometrui, – paaiškina Aplinkos projektų valdymo agentūros atstovė Austėja Jonaitytė. – Automobilis mažiau taršus turi būti varomas benzinu, dujomis, elektra arba etanoliu.“

Jos teigimu, apie 5 proc. žmonių renkasi elektromobilius, trečdalis perka hibridinius automobilius, o likusieji – benzinu varomas transporto priemones.

Šiam etapui nuo lapkričio 4, iki gruodžio 31 dienos kompensacijoms numatyti 5 mln. eurų, kurie galėtų būti skirti 5000 automobilių savininkų. Tačiau kreipėsi per 200, o patenkinta per šimtas prašymų.

Automobilių rinkos ekspertas Vitoldas Milius teigia, kad jau paskelbus apie šią kompensavimo tvarką buvo aišku, kad ji pasisekimo nesulauks, nes nemotyvuoja.

„Dabar jums liepia nusipirkti automobilį tokį, kokį liepia. Tai čia nebūtinai visiems tinka. Nebūtinai visi turi tiek pinigų, kokį automobilį liepia nusipirkti, tai dėl to tas populiarumas ir nėra didelis“, – teigia „Auto Bild Lietuva“ vyriausiasis redaktorius V. Milius.

Pasak automobilių rinkos eksperto, esant elektromobilių ar kitų netaršių automobilių poreikiui, iš užsienio gali būti privežta patyrusių sunkių avarijų ar gedimų ir po remonto parduota.

„Laisvai galim prigaminti laužų, atitinkančių tuos kriterijus. Jie bus pigūs, nebrangūs, žmonės galės tą savo lauželį 500 kainuojantį pasikeisti į kitą lauželį, kurio istorija gali būti tokia, kaip praėjusią savaitę „mersedesas“ išsiardė į tris dalis – ir gali išsiardyti ir tas 2014 metų automobilis“, – sako V. Milius.

Kitose šalyse elektromobilių įsigijimas skatinamas jų neapmokestinant, priduria jis.

Vokietijoje atsisakiusiems senų automobilių naujo įsigijimui anksčiau buvo suteikiama 5000 eurų kompensacija. Kitų metų pradžioje planuojama vėl skelbti kvietimą pasinaudoti kompensacija. Sąlygas žadama lengvinti. Tačiau kaip, kol kas neatskleidžiama.

Žinios. Filipinus merkia taifūnas: vieniems Kalėdų rytas buvo šlapias ir liūdnas, kitiems – netgi tragiškas