Eismas

2019.12.09 20:03

Mažos algos ar noras pasipinigauti: už kyšį tikrintojai į gatves išleidžia net byrančius automobilius

Paulius Vaitekėnas, LRT2019.12.09 20:03

Kur slepiasi korupcija? Į šį klausimą sunku surasti vieną teisingą atsakymą, nes ji gali būti visur. Kiekvienas žmogus gali per sekundę užsidėti juodą gyvenimo žymę ir tapti korumpuotu. Daugumai apie tai pagalvojus į galvą šmėsteli greičio viršytojas, siūlantis pareigūnui stambią kupiūrą. Tačiau tai tik lašas jūroje.

Anot Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktoriaus Gintauto Šlėderio, korupcija netgi gali paversti žmones potencialiais žudikais, kai už kyšį specialistai pasiruošę į gatves išleisti netgi byrančius automobilius.

Prieš 15 metų gruodžio 9-oji gavo antikorupcinės vardą ir yra minima visame pasaulyje. Ši diena skirta atkreipti dėmesį į plintančią korupciją, pareigūnų papirkinėjimą ir paskatinti žmones užkirsti jai kelią.

Šiemet antikorupcijos dienos proga Lietuvos policija surengė prevencinę akciją automobilių techninės apžiūros centruose. Akcijos metu buvo atkreipiamas dėmesys į korupciją šiame sektoriuje. Žmonės skatinami atkreipti dėmesį, kad su kyšio pagalba į gatvę išleidžiami automobiliai yra tarsi tiksinčios bombos.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos direktorius Gintautas Šlėderis pasidžiaugė, kad įdiegtos naujos sistemos padeda registruoti korupcijos atvejus, tačiau tikina, kad keisti reikia patį žmonių požiūrį.

„Siūlydami kyšius žmonės kenkia patys sau. Kyšius siūlo už neva nežymius pažeidimus, tačiau atsidarai, pasižiūri, kokie trūkumai buvo, tai, pavyzdžiui, supuvę stabdžių vamzdeliai, išpjautas katalizatorius. Jis siūlo kyšį, nes neturi pinigų susiremontuoti automobilį. Supuvę stabdžių vamzdeliai kažkada truks, taigi asmuo nesupranta, kad važiuoja su užtaisytu ginklu“, – sakė G. Šlėderis.

Vis tik žmonių abejingumas bado specialistams akis. Į techninės patikros centrus atvažiuoja ir tokios transporto priemonės, kurios subyra tiesiog prie tikrintojų akių.

„Neseniai į techninę apžiūrą atvažiavo sunkvežimis ir apžiūros metu nulūžo priekaba, nukrito nuo sukabintuvo. Tai kokia įmonės vadovo atsakomybė, jei jis tokią transporto priemonę siunčia į techninę apžiūrą. Tarkime, jis būtų išvažiavęs iš techninės patikros kontrolieriui paėmus kyšį, vizualiai viskas atrodo gražu, tačiau jei kelyje ta priekaba būtų nulūžus, tai nežinia, ko galėjo pridaryti“, – neįprastą situaciją papasakojo specialistas.

Atleido 13 darbuotojų

Dėl galimos korupcijos kenčia ir patys techninių aptarnavimo centrų darbuotojai. Esą dabar už kiekvieną nepažymėtą trūkumą kontrolieriui skiriama 150 eurų bauda, tačiau pasitaiko ir tokių, kurie tvarkos nesilaiko.

„Praėjusiais metais atleidome 13 kontrolierių dėl nekokybiško darbo. Mes ne policijos pareigūnai, nenustatome, ar buvo imtas kyšis, ar ne. Būna, kontrolieriai sistemoje parašo, kad pinigai padėti paleninėje su prierašu „tai vaistai rankiniam stabdžiui“. Paskui prasideda žmonių komentarai, neva jie negali laikyt pinigų peleninėse, ar panašiose vietose. Žmogus atveža automobilį techninei patikrai kartą per dvejus metus, tai gal tą kartą tegul nemėto pinigų bet kur ir susiranda jiems tinkamesnę vietą“, – pasakojo G. Šlėderis.

Greito rezultato neleidžia pasiekti žmonių mentalitetas

Policijos departamento Imuniteto valdybos Korupcijos prevencijos ir analizės skyriaus viršininkė Radvilė Masiulionienė tikina, kad korupcijos pikas jau praeityje. Esą tai, kas buvo prieš 5 metus, ir dabar skiriasi beveik 7 kartus.

„Policija jau seniai paskelbė kovą su korupcija, pripažįstame, kad tai yra problema ir nuo to reikia pradėti. Jeigu sakome, kad problemų neturime, tai ir sprendimų nebus. Šimtaprocentinio rezultato, ko gero, pasiekti neįmanoma, nes visuomenė yra marga. Nėra didelės ar mažos korupcijos, yra tiesiog korupcija. Turime būti šios valstybės bendrasavininkai ir mąstyti apie savo veiksmus“, – sakė pareigūnė.

Politikų sprendimai daro įtaką žūčių kelyje skaičiui

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas spaudai Renaldas Gabartas įsitikinęs, kad ryškaus pokyčio korupcijos mažinime galima tikėtis užtikrinus kvalifikaciją atitinkančius atlyginimus. Dabar esą situacija juokinga. Autoservisai uždirba kur kas daugiau, nors techninių apžiūrų stočių specialistams keliami patys aukščiausi reikalavimai.

„Viena iš problemų ta, kad kontrolierių atlyginimai neadekvačiai maži. Čia dirba žmonės su aukštuoju inžinieriniu išsilavinimu. 900 eurų nėra tie pinigai, kokie turėtų būti, ir galimybių padidinti atlyginimus nelabai yra iš ko. Techninės apžiūros kaina yra 14,5 euro – tai yra anekdotas. Servisuose automobilio nepatikrinsi be 30 eurų. Per penkerius metus Lietuvoje pabrango viskas: elektra, kuras, būstas, o pas mus kainos nesikeitė. Politikai dabar galvoja, ką žmonės pagalvos, jei patidinsime kainas 2 eurais. Galima sakyti, kad politikų sprendimai daro įtaką žūčių kelyje skaičiui“, – sakė R. Gabartas.