Eismas

2019.12.05 18:54

Žiema jau bando vairuotojų kantrybę: lenktynininkas paaiškina, kaip elgtis slystant automobiliui

Paulius Vaitekėnas, LRT.lt2019.12.05 18:54

Už lango įsitvirtinusi kalendorinė žiema atsinešė ne tik kalėdinę dvasią ir šventinius džiaugsmus, bet ir kritulius bei šaltuką. Slidūs keliai tapo išbandymu vairuotojams, pasipylė avarijos, nutįso milžiniškos spūstys. Į pagalbą vairuotojams, susiduriantiems su sudėtingomis eismo sąlygomis, atskuba profesionalus lenktynininkas ir saugaus vairavimo mokytojas Rokas Markevičius.

Daugkartinis 1000 kilometrų lenktynių dalyvis, saugaus vairavimo mokyklos įkūrėjas dalijasi su LRT.lt skaitytojais patarimais, kaip vairuoti žiemiškomis sąlygomis ir ką daryti, pakliuvus į ekstremalią situaciją kelyje.

Profesionalaus lenktynininko pamoka: žiemiški keliai ir ekstremalios situacijos

R. Markevičius pabrėžia, kad žiemą labai svarbu ne tik atidžiai vairuoti, bet ir tinkamai pasiruošti bei nusiteikti kelionei.

„Reikia pradėti ne nuo to, ką daryti, kai atsisėdi į automobilį, bet kaip pasiruošti kelionei. Reikia nepamiršti, kad žiemos metu mūsų kelionė ilgiau trunka, nes galite susidurti su nenumatytomis kliūtimis – slidus kelias, blogas matomumas. Dabar daugiau tenka važinėti tamsiu paros metu, o tai irgi trukdo važiuoti saugiai, atitinkamai greitis turi būti mažesnis. Todėl turime anksčiau išeiti iš namų ir anksčiau pradėti kelionę. Daug ką lemia laiko planavimas kelionei. Vairuotojas suplanavęs kelionei 20 minučių, tačiau šį kartą kelionė užtruktų 25 minutes. Vienas renkasi 5 minutes vėluoti, o kitas stengiasi nepavėluoti ir važiuoja greičiau“, – vieną iš galimų nelaimių priežasčių įvardijo lenktynininkas.

Tačiau saugiai kelionei vien tinkamo nusiteikimo neužtenka, reikia ir tinkamai paruošto automobilio. R. Markevičiaus teigimu, investicija į automobilį yra neatsiejama nuo saugesnės kelionės, todėl nereikia to praleisti pro pirštus.

„Jeigu jūsų automobilis techniškai tvarkingas, tuomet didesnė tikimybė kelionės tikslą pasiekti saugiai. Vieni pagrindinių dalykų – padangos, langų skystis, valytuvai. Didelį dėmesį reikia atkreipti į valytuvus, kad jie valytų tinkamai. Valytuvai nekainuoja tiek daug pinigų, kiek padangos, o nauda iš tiesų didelė“, – pasakojo R. Markevičius.

Plikledį pamatyti sunku, o pasekmės gali būti skaudžios

Šiomis dienomis sinoptikai ir kelininkai nuolat perspėja vairuotojus apie tai, kad keliuose gali susidaryti plikledis ir ragina būti atsargius. Plikledis susidaro tuomet, kai temperatūra nukrinta žemiau nulio ir šlapios gatvės apsitraukia ledo sluoksniu. Tai pamatyti plika akimi sudėtinga, o didelis pavojus kyla ne tik vairuotojams, bet ir pėstiesiems.

„Vienas iš būdų įsitikinti, ar yra plikledis – staigiai stabdyti, tačiau prieš tai įsitikinti, kad už jūsų nėra automobilių ir ar toks veiksmas niekam kitam nesutrukdys. Taip pat reikia įsitikinti, ar nevažiuojate dideliu greičiu. Tai vienas iš būdų įsitikinti, ar yra plikledis, nes o kaip kitaip tuo įsitikinti? Sniegą mes galime akimis atskirti, o plikledį pamatyti sunku. Galiu pasakyti tokį patarimą, kaip atskirti ledą nuo šlapios kelio dangos: prie dirbtinio apšvietimo šlapas asfaltas blizga, o kai yra plikledis – asfaltas yra matinės spalvos“, – patarimais dalijosi saugaus vairavimo ekspertas.

R. Markevičius pridūrė, kad šaltuoju metu laiku kelyje pamačius kelias avarijas reikia iš karto tikėtis ledo ir vairuoti atidžiau. Esą ledukas nebūtinai bus tame ruože, kuriuo važiuojate jūs, tačiau jis tikrai bus.

Kaip elgtis, jei paslydo jūsų automobilis?

Kelyje automobilis gali paslysti dėl daugybės priežasčių, tačiau dažniausiai pasitaikanti priežastis – per greitas įvažiavimas į posūkį arba staigus krypties keitimas, kuris esant sudėtingoms oro sąlygoms gali baigtis labai skaudžiai.

„Jei paslysta automobilis, pagrindinis ginklas yra vairas, reikia teisingai sukti vairą. Pirmas dalykas – kuo anksčiau suvokti, kad slysti, ir iš karto „daug vairo“ pasukti į priešingą pusę. Paskui, suvaldžius slydimą, automobilį kontroliuoti ir stabilizuoti vairu. Jei įvažiuodamas į posūkį suku vairą į dešinę ir automobilis paslysta, greitai vairą suku į priešingą, kairę pusę. Tačiau tam reikia treniruotis“, – pasakojo lenktynininkas.

Saugaus vairavimo ekspertas nepraleido pro akis ir to, ko naujuosius vairuotojus moko vairavimo mokyklose ir kaip jie ruošiami dalyvauti eisme.

„Per teorijos egzaminą „Regitroje“ irgi yra klausimas, kaip suvaldyti paslydusį automobilį ir pasirinkti teisingam atsakymui skiriama viena minutė. Kai paslysti kelyje, minutės nėra, yra mažiau nei sekundė. Dažniausiai sureaguoti reikia per 0,2–0,3 sekundės. Jei pramiegojai pusę sekundės, suvaldyti automobilį šansai gerokai sumažėja“, – kalbėjo R. Markevičius.

Profesionalas paneigė tarp vairuotojų sklandantį gandą, kad spustelėjus greičio pedalą bus greičiau „ištrauktas“ automobilio galas. Nelaiku nuspaustas greičio arba stabdžio pedalas tokioje situacijoje galėtų tik dar labiau pabloginti situaciją.

„Visuose automobiliuose priekiniai ratai vairuoja, todėl svarbiausia dirbti vairu, o kurie ratai varomi yra antraeilis dalykas. Jei nepasuksite vairo teisingai, pedalų paspaudimas nieko nepadės“, – tvirtino jis.

Lenktyninkas pridūrė, kad kai automobilis tampa nebevaldomas, stabdžio paspaudimas nuo pasekmių neišgelbėja, gali tik jas padėti sumažinti.