Eismas

2019.11.14 18:16

Istoriniai automobiliai: išvardijo eilę privalumų ir tai, kas kelia rūpestį

Šarūnas Dvareckas, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2019.11.14 18:16

Ekspertai sako, kad istorinių automobilių savininkai turi nemažai privalumų, pavyzdžiui, paprastesnę techninę apžiūrą. Tačiau, kaip rodo praktika, vos keli, trisdešimt ir daugiau metų turintys, automobiliai tampa istoriniais.

36-erių metų žalsvas „Wolkswagen Golf“ automobilis gana retai sutinkamas mūsų gatvėse. Jo savininkas Marius ypač didžiuojasi šia transporto priemone, esą ji nereikalauja papildomų investicijų ir yra retas svečias remonto dirbtuvėse.

„Šio automobilio techninė apžiūra prasideda nuo kilimėlio: ateina meistrai, susikviečia savo draugus ir sako: „Jonai, pažiūrėk, net kilimėliai originalūs“. Kai kurie juokauja, kad tai yra kibiras su varžtais, nes jame nėra jokios elektronikos“, – teigia Marius.

Pasižvalgius po automobilių vidų stebina bene viskas – per keturiasdešimt metų nepakitęs automobilio salonas, vis dar išsaugojęs odos kvapą. Taip pat korozijos nepažeistas automobilio kėbulas. Marius sako nenorintis šio automobilio registruoti kaip istorinio, nes tada atsirastų įvairių problemų norint juo važinėti kasdien.

„Kiek žinau, antikvarinį statusą turintys automobiliai negali būti kasdien eksploatuojami. Man labai patinka vairuoti šį automobilį, todėl aš jį vairuoju kasdien, o ne tik per šventes ar esant geram orui“, – kalba vyras.

Šis „Wolkswagen Golf“ automobilis Mariaus garaže ne pirmas. Vyras ir anksčiau turėjo keletą panašaus senumo transporto priemonių. Vyras sutinka, kad tokie automobiliai, nors ir išskirtiniai ir keliantys susižavėjimą, saugūs nėra.

„Nemanau, kad važinėjimas senu automobiliu yra kas nors išskirtinio ar privilegijuoto. Tai žymi savotišką 21 amžiaus vėjavaikiškumą. Jeigu turėčiau vaikų, tikrai jų nevežčiau į darželį ar į mokyklą šiuo automobiliu. Šiame amžiuje, kai technologijos yra taip išsivysčiusios, tai nėra saugi transporto priemonė“, – tikina Marius.

Turi atitikti reikalavimus

Lietuvoje registruota per du tūkstančius istorinių automobilių. Tačiau tam, kad senas, trisdešimt ir daugiau metų pasiekęs, automobilis būtų pripažintas istoriniu, reikia įvykdyti nemažai reikalavimų.

„Yra speciali komisija, kurią sudaro besidomintys konkrečia transporto priemone žmonės. Jie nustato, ar automobilis gali pretenduoti į istorinį statusą.

Yra 19 kriterijų, tokių kaip spalva, važiuoklė, variklis, salonas ir pan. Automobiliai turi būti neperdaryti ar kaip nors pagražinti. Tačiau jei automobilis yra 1980-ų metų, anksčiau buvo juodas ir tapo baltas, viskas yra gerai, jei tokia šio automobilio spalva buvo tada numatyta“, – paaiškina Lietuvos istorinių automobilių ir motociklų mėgėjų asociacijos prezidentas Ramūnas Kardelis.

Prieš keletą metų buvo nuspręsta, kad istoriniams automobiliams techninę apžiūrą reikia atlikti ne kas dvejus, o kas penkerius metus.

„Istorinės transporto priemonės yra labai retai naudojamos ir per metus nuvažiuoja vos kelis šimtus kilometrų, todėl kilo klausimas, kodėl joms turėtų būti taikoma tokia pati techninė apžiūra, kaip ir kasdienei transporto priemonei. [...]

Kai kuriose šalyse tokiems automobiliams techninė apžiūra taikoma vieną kartą per gyvenimą. [...] Mes kreipėmės į Susisiekimo ministeriją ir prašėme suteikti septynerių metų techninę apžiūrą minėtoms transporto priemonėms, tačiau ministerija padarė kas penkerius“, – komentuoja R. Kardelis.

Pasak „Regitros“ atstovo Dariaus Jurgučio, istorinis automobilis registruojamas po to, kai tokį statusą jam suteikia asociacija.

„Jei istorinė transporto priemonė yra įvertinta ir turi dokumentą, jai supaprastinami atitikties reikalavimai. Nebevertinama, ar ji atitinka taikomus nacionalinius teisės aktus, pavyzdžiui, jei automobilio vairas yra dešinėje pusėje.

Norint tokį automobilį eksploatuoti, reikia atlikti tam tikrą techninį vertinimą, įdėti specialią įrangą, kad būtų galima dalyvauti eisme. Istorinėms transporto priemonėms tokie reikalavimai nėra taikomi“, – teigia D. Jurgutis.

Istorinį statusą turinčios transporto priemonės išsiskiria ir savo numeriais – priekyje yra raidė H, o po to seka – penki skaičiai.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.