Eismas

2019.11.09 14:50

Mauricas 1000 eurų naujam automobiliui vertina skeptiškai: esminių pokyčių nebus

Šarūnas Dvareckas, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2019.11.09 14:50

Kol valdžia dar planuoja taršos mokestį, vairuotojai po truputį atnaujina savo automobilius. Tiesa, valdžios siūlomas 1000 eurų už seną automobilį nevilioja, esą jis sudarytų tik mažą dalį visos sumokamos sumos. Tuo metu ekonomistai dabartinį valdžios siūlymą laiko mažų mažiausiai netikslingu.

Vilniaus automobilių turgus šiomis dienomis sulaukia daugiau klientų nei įprastai. Kaip pastebi pardavėjai, čia atvykę pirkėjai dažniau dairosi naujesnių modelių. Vis dėlto, svarbiausias kriterijus išlieka kaina.

Prieš kurį laiką valdžia pareiškė: 1000 eurų subsidiją gaus tie, kurie taršų automobilį atiduos sunaikinti. Tačiau panašu, kad valdžios siūlymas – pirkėjų nevilioja. Pasak vairuotojų, siūlomas 1000 eurų už sunaikintą automobilį sudarytų daugiausia trečdalį visos sumokamos sumos.

Pardavėjų teigimu, šiandien lietuvis vidutiniškai automobiliui įsigyti skiria 3 tūkst. eurų. Patraukliausi mūsų rinkoje Vokietijoje, Skandinavijoje pagaminti modeliai.

LRT RADIJO kalbintas Egidijus pardavimui ruošia iš Švedijos atvežtą „Volvo“ automobilį: valo saloną, siurbia kilimėlius ir blizgina automobilio išorę. Vyras pastebi, kad numatomas taršos mokestis labiausiai smogs ne verslininkams, o Lietuvos pirkėjams.

Tuo metu pirkėjai iš Baltarusijos, Rusijos ar Ukrainos pirks kaip pirkę.

„Automobiliai yra atvežami iš Olandijos, bet jie registruojami arba Vokietijoje, arba Lietuvoje, todėl yra susigrąžinama dalis prabangos mokesčio. Sakykime, aš automobilį užregistruoju ir jis tą pačią dieną išvežamas į Ukrainą. Vadinasi, aš turėsiu sumokėti taršos mokestį ir jis bus išvežamas į Ukrainą. Ar tai realu?“ – klausia pašnekovas.

Kai kurie ekonomistai sutinka, jog priemonės prieš automobilių taršą yra būtinos. Pagal dabartinį valdžios planą, gyventojai taršos mokestį mokės tik kartą, įsigydami automobilį.

„Šis mokestis nuolat keičiasi, todėl nėra aišku, koks bus galutinis jo variantas, ir ar jis išvis bus priimtas. [...] Manoma, kad jis bent minimaliai sudomins vairuotojus apie jų automobilio keliamą taršą, tačiau blogesnė pusė yra ta, kad šis mokestis vis dar nėra suformuotas ir laikas, kuomet reikės jį įvesti, jau artėja – liko mažiau nei du mėnesiai“, – sako banko „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas.

Esminių pokyčių nemato

Valdžios siūloma 1000 eurų subsidija už sunaikintą seną, taršų automobilį, pasak Ž. Maurico, nėra tikslinga. Anot ekonomisto, tai biudžetui kainuos apie 30 mln. eurų per metus ir mažai tikėtina, kad didžioji dalis gyventojų persės į mažiau taršius automobilius.

„Nemanau, kad yra tikslinga dalinti subsidijas. Ar Lietuva tikrai neturi, kur dėti pinigų, kai reikia kelti mokytojų atlyginimus ir pensijas. Abejoju, ar 1000 eurų paskatins elgesį, kurio vienaip ar kitaip nebūtų buvę. Šiuo pasiūlymu pasinaudos tie, kurie planavo keisti automobilį, bet esminių pokyčių vairuotojų elgsenai nebus, juolab, kad išdalijus 30 mln. eurų po 1000 eurų tėra vos 2 proc. viso automobilių parko“, – kalba Ž. Mauricas.

Nors Seimas registravo siūlymą, kad taršos mokestį turėtų mokėti tik pirmą kartą šalyje įregistruoti automobiliai, anot ekonomisto, pokyčių galima tikėtis dar iki Naujųjų metų. Todėl gyventojams nereikėtų skubėti priimti didesnių sprendimų, kol nėra aišku, koks konkretus mokestis bus taikomas.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.