Seime – naujas automobilių mokesčio variantas, kurį pateikė Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frakcijos atstovai – Valius Ąžuolas ir Agnė Širinskienė. Biudžeto ir finansų komitetui vadovaujantis V. Ąžuolas sako, kad pagrindinis jų siūlomo projekto tikslas – sumažinti į Lietuvą įvežamų taršių automobilių skaičių. Specialistai sako, kad toks tikslas nebus pasiektas ir senų automobilių Lietuvoje nesumažės, greičiau bus atvirkščiai.
Seimas kartą jau atmetė Aplinkos ministerijos parengtą taršių automobilių mokestį. Tačiau du įtakingi „valstiečiai“ biudžeto ir finansų bei teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininkai V. Ąžuolas ir A. Širinskienė įregistravo savo automobilių mokesčio variantą. Pagal naująjį projektą, mokestį reikėtų mokėti tik už į Lietuvą įvežamus pirmą kartą šalyje registruojamus taršius automobilius.
Pagal ministerijos variantą, taršos mokestį planuota rinkti kiekvieną kartą keičiantis automobilio savininkui. Be to beveik perpus nuo 1400 iki 760 eurų sumažinta didžiausia mokama suma už taršiausius dyzelinius automobilius.
Įsipareigojimą Europos Sąjungai mes vis tiek turime vykdyti, dėl to taršos mažinimo priemones mes turime priimti. Tai atsižvelgiant ir į žmonių išsakytas nuomones to pirminio varianto, kuris buvo, kad ta viršutinė kartelė buvo labai didelė – 1400 eurų, – kur dalis žmonių nebūtų turėję galimybių net sumokėt tokio dydžio mokestį. Pagrindinis tada tikslas būtų, kad nebeskatintume įvežti į šalį taršių automobilių“, – sako V. Ąžuolas.

V. Ąžuolas sako, kad jų projektas suderintas su aplinkos ministerija.
„Geriau jau, kaip sakoma, žvirblis rankoje, negu meška girioje. Pagrindinis principas tai yra, kad nepatektų į mūsų valstybę taršūs seni automobiliai, kurie išmeta daug anglies dioksido“, – sako aplinkos ministerijos kancleris Arminas Mockevičius.
Tačiau ekspertai sako, kad naujasis projektas neapsaugos Lietuvos nuo senų automobilių.
„Manau, kad ne, nes kalbant apie anglies dvideginio išmetimą ir automobilių amžių čia tiesioginės sąsajos mes nesurastumėme. Anglies dioksido išmetimas yra tiesiogiai proporcingas sudanginamiems degalams, tai jei mes pažiūrėtume automobilį 20 metų senumo ir naują, tai sąnaudos turbūt nepasikeitė labai stipriai to automobilio“, – tikina „Transporto studijų“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Finansų ekspertai sako, kad naujasis mokesčio variantas, kuris, pasak jų, neaptartas nei su mokesčių specialistais, nei su automobilininkais, užrakins rinką.

„Tai reiškia, kad tie seni automobiliai ir teršiantys automobiliai, kurie jau šiuo metu yra Lietuvoje, jie čia ir liks – nebeliks jokios paskatos jų atsisakyti, o atvirkščiai liks paskata ypatingai neturtingiems žmonėms arba mažas pajamas gaunantiems žmonėms kaip įmanoma ilgiau važiuoti su tuo teršiančiu automobiliu ir nepirkti mažiau teršiančio, nes, jei pirks iš užsienio atsivežtą šiek tiek galbūt naujesnį, bet kažkiek teršiantį, jam jau atsiranda mokesčiai“, – tikina Verslo konfederacijos Mokesčių komisijos pirmininkas Marius Dubnikovas.
Pagal naująjį automobilių mokesčio variantą, į biudžetą bus surinkta beveik perpus mažiau pinigų nei planavo Vyriausybė – mažiau nei 16 milijonų eurų per metus.
„Aš savo vertinimą pateiksiu tuomet, kai matysiu bendrą vaizdą. Kaip žinome tų pasiūlymų yra daug ir kuomet matysime tiek pajamų pusę, tiek išlaidų pusę, koks Seimo matymas, tada Vyriausybė pateiks savo išvadas“, – teigia finansų ministras Vilius Šapoka.
Premjeras dar trečiadienį išsakė apgailestavimą, kad Seimas atmetė Vyriausybės teiktą variantą sakydamas, jog parlamentarų siūlymas nepadės šaliai atsikratyti seno automobilių parko.