Eismas

2019.11.05 15:22

Automobilius su parkavimo pagalbos sistema „Regitra“ įsigijo „netyčia“: mums patiems tai siurprizas

Vaida Kalinkaitė-Matuliauskienė, LRT.lt2019.11.05 15:22

Ketinantys laikyti „Regitros“ egzaminą turėtų nudžiugti – dabar tai daryti padės įvairios papildomos sistemos, pavyzdžiui, parkavimo davikliai. „Regitra“ LRT.lt pripažįsta, kad pati tokių automobilių gauti nė nesitikėjo, bet yra pasiryžusi prisitaikyti prie naujovių. Tačiau kalbinta vairavimo instruktorė pataria dėl to per anksti nesidžiaugti.

Paklaustas apie tai, kodėl „Regitra“ nusprendė įsigyti automobilių su pagalbinėmis parkavimo ir kitomis sistemomis, „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas neslepia – tai ir patiems buvo siurprizas.

Kaip paaiškina pašnekovas, „Regitra“ parūpina transporto priemones egzaminui ir jas keičia kas trejus metus. Tai atliekant pirkimo dokumentuose nurodoma, kokių transporto priemonių norima, kokie taikomi minimalūs reikalavimai.

„Galiu pasakyti – tuose reikalavimuose mes nebuvome prašę tokių sistemų, kurias gavome. Tiesiog gamintojai vis dažniau ir dažniau į bazinę komplektaciją įtraukia įvairių pagalbos sistemų. Mums patiems tai buvo siurprizas, kad su šiuo pirkimu gavome automobilius jau su keliomis sistemomis. Mes to net neprašėme“, – tvirtina S. Šuminas.

Jo teigimu, bendrovė ruošėsi naujų technologijų atėjimui, nes jos vis dažniau pastebimos naujuose automobiliuose, tačiau nesitikėjo, kad automobiliai su pagalbinėmis sistemomis „Regitrą“ pasieks taip greitai.

S. Šuminas įsitikinęs, kad naujų technologijų integracija laikant vairavimo egzaminą neišvengiama, tačiau išliks reikalavimai pamatiniams įgūdžiams.

Kaip LRT.lt teigia S. Šuminas, išlieka principas, kad egzaminuojamam asmeniui galima naudotis viskuo, kas yra automobilyje, tačiau, jeigu žmogus vairuoti mokės nesinaudodamas papildomomis priemonėmis ar jos jį paprasčiausiai trikdo, jis galės paprašyti sistemą išjungti: „Tai principas toks – jeigu klientas pageidauja, mes galime išjungti, bet, pagal nutylėjimą, sistemos, kurios yra automobilyje, yra įjungtos ir yra naudojamos.“

Ateityje pagalbinės sistemos bus visuose „Regitros“ automobiliuose

Paklaustas, ar tokiu atveju nekyla grėsmė, kad žmogus vairuoti mokysis ir egzaminą laikys naudodamasis papildomomis sistemomis ir vėliau negebės vairuoti automobilio be šių sistemų, S. Šuminas sutinka – tokia grėsmė visada yra.

„Tačiau, nepaisant tų sistemų, kurios yra ar gali būti naudojamos ateityje, mes visada reikalaujame turėti pamatinius įgūdžius, kurie reikalingi valdyti transporto priemonę, kurie reikalingi vairuotojui, kad jis būtų saugus kelyje“, – priduria S. Šuminas.

Jis pateikia pavyzdį – automobilio parkavimo indikatoriai gali pranešti apie artėjančią kliūtį, bet jie fiksuoja ne visas kliūtis, o vairuotojui bet kuriuo atveju privalu įvertinti situaciją aplink automobilį 360 laipsnių kampu. Dėl šios priežasties, kaip ir dabar, laikant egzaminą, bus atkreiptas dėmesys, ar vairuotojas dairosi į šalis, ar vertina situaciją.

„Principas toks – tos sistemos padeda, bet jos nepakeičia pamatinių įgūdžių. Mes ir toliau reikalausime, kad žmogus demonstruotų gebėjimą pats, be tų sistemų, atlikti atitinkamus manevrus. Daviklio buvimas visiškai nieko nepakeičia ir mūsų lūkesčiai lieka tokie patys – mes ir toliau norime matyti, kad žmogus žvalgosi“, – apibendrina S. Šuminas.

Jo vertinimu, tikėtina, kad ateityje visi „Regitros“ automobiliai turės pagalbines sistemas. Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad jau nuo 2021 m. Europos Sąjungos reikalavimuose numatytos tam tikros sistemos, kurios privalo būti įtrauktos ir į bazinę automobilių komplektaciją.

„Viena iš tokių sistemų – automatinis stabdymas eismo įvykio pavojaus atveju. Nuo 2021 m. tai bus visuose automobiliuose. Pati Europos Komisija inicijuoja tų saugos sistemų plėtrą vien dėl to, kad tai daro vairuotojus saugesnius. Tai tik laiko klausimas“, – tikina S. Šuminas.

Vairavimo instruktorė vertina skeptiškai: tai gali ir trukdyti

Vis dėlto vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova tokią naujovę „Regitros“ automobiliuose vertina gana skeptiškai. Ji sutinka, kad su naujomis technologijomis susipažinti reikia, nes pasitaiko atvejų, kai į naujesnį automobilį įsėdęs vairuotojas tiesiog nežino, kaip jomis naudotis.

„Bet, tiesą pasakius, aš truputį skeptiškai į tai žiūriu, nes dažniausiai mokiniai vis tiek nusiperka kokį nors prastesnį automobilį, kuris neturi tų visų papildomų prietaisų, – atkreipia dėmesį O. Židovlenkova. – Tada išeina, kad be pagalbinių parkavimo sistemų, asistentų ir kitų palaikymo funkcijų jie sunkiau gali kažką padaryti, pasistatyti automobilį.“

Ji pati teigia su mokiniais dirbanti naudodama automobilį, kuriame yra ne tik parkavimo davikliai, bet ir galinio vaizdo kamera, tačiau mokinius visada perspėja – kamera gali užsinešti purvu, o davikliai gali apgauti.

„Neišlipsime iš mašinos kiekvieną kartą ir nenuvalysime kameros. Parkavimo davikliai gali labai dažnai suklaidinti. Pavyzdžiui, jie nemato linijų, kurios yra nubraižytos, tai tikrai nepypsės, kai privažinėsime prie linijos. Jie pypsės tik tada, kai privažiuosime prie kažkokio objekto. Bet ten gali plevėsuoti žolytė ar būti pusnis ir tas daviklis suveiks“, – pabrėžia vairavimo instruktorė.

Jeigu sistemos trukdo, jas pataria išjungti, o ne bandyti priprasti

O. Židovlenkova apibendrina, kad aklai pasitikėti pagalbinėmis sistemomis nederėtų. Instruktorė pataria – jeigu laikant egzaminą pagalbinės sistemos trukdo, jeigu žmogus su jomis nėra anksčiau susidūręs, derėtų paprašyti šias priemones išjungti.

„Jeigu žmogus nori išjungti pagalbines priemones, tai geriau jas tikrai išjungti, kad jos nekliudytų. Tegu jis savarankiškai pasistato, o po egzamino, jeigu žmogui bus tikrai įdomu, tai jam galima paaiškinti – jūs galėjote pasinaudoti parkavimo sistema, kuri padėtų tokiu ar kitokiu atveju“, – sako O. Židovlenkova.

Ji džiaugiasi, kad vairavimo egzaminą laikantiems žmonėms sudaromos vis geresnės sąlygos egzamino metu jaustis patogiai. Pavyzdžiui, jau kurį laiką automobilyje galima klausytis muzikos, kuri gali padėti nusiraminti.

„Gaila, ne visuose automobiliuose yra radijo imtuvai. Kai aš savo laiku laikiau egzaminą, radijo imtuvo nebuvo, tai dainuoti teko pačiai, – juokiasi pašnekovė. – Esmė, kad žmogui sudaromos tokios sąlygos, kad žmogus galėtų atsipalaiduoti, o ne panikuoti.“

Pažangios pagalbos vairuotojui sistemos (angl. ADAS – Advanced Driver Assistance Systems) iš esmės yra skirstomos į 3 rūšis: informuojančias, padedančias ir pakeičiančias vairuotoją. Pirmosios dvi yra skirtos užtikrinti didesnį saugumą. Pavyzdžiui: galinio parkavimo ir aklosios zonos davikliai, eismo juostos palaikymo sistema bei kt. Trečios grupės sistemos yra labiau orientuotos į patogumą – kad ir automatinis parkavimas.

„Regitra“ primena, jog, prieš prasidedant egzaminui, būsimas vairuotojas yra supažindinamas su transporto priemone ir jos ypatumais, o nuo šiol – ir su naudojamomis saugumo sistemomis.