Eismas

2019.10.26 20:39

Artėja padangų keitimo sezonas: kaip patikrinti jų slėgį ir protektoriaus gylį?

LRT.lt2019.10.26 20:39

Nors padangos daugumai vairuotojų atrodo kaip savaime suprantamas su automobiliu susijęs dalykas, tačiau nereikia pamiršti, kad jos taip pat reikalauja tam tikros priežiūros ir reguliaraus patikrinimo. Juk padangos yra vienintelis automobilio ir kelio dangos sąlyčio taškas.

Pagal Lietuvoje galiojančius reikalavimus, vasarinių padangų protektoriaus gylis negali būti mažesnis nei 1,6 milimetro, o žieminių padangų minimali riba dar didesnė ir siekia 3 milimetrus. Naujų vasarinių padangų protektoriaus gylis būna 6–8 milimetrai, o žieminių – nuo 8 milimetrų iki vieno centimetro.

Būtina atkreipti dėmesį, kad net jei jūsų padangos atitinka minimalius reikalavimus, tai tikrai neužtikrina maksimalaus saugumo. Dar leistinas padangos protektoriaus gylis gali neužtikrinti pačių geriausių sukibimo su kelio danga savybių, todėl nukenčia tiek automobilio stabilumas, tiek ir stabdymo kelias.

Taip pat vairuotojai turėtų skirti dėmesio ir tinkamam padangų oro slėgiui palaikyti, nes tai daro įtaką ne tik saugumui, bet ir degalų ekonomijai, automobilio valdymui, gali pagreitinti kai kurių automobilio komponentų dėvėjimąsi.

Kaip patikrinti padangų slėgį?

Tai padaryti galima keliais būdais. Pirmasis, nuvykus į degalinę. Dažnai degalinėse būna įrengti rankiniai arba automatiniai oro kompresoriai, su kuriais galima ne tik patikrinti padangų oro slėgį, bet ir jas pripūsti arba, priešingai, slėgį sumažinti.

Jei naudositės rankiniu kompresoriumi, ant ratlankyje esančio ventilio užmovę kompresoriaus žarnos antgalį, pamatysite, kad manometre esanti rodyklė pakils. Ji rodo, koks slėgis padangoje. Rankenėlės paspaudimu galėsite į padangą įpūsti daugiau oro arba, paspaudę kitą mygtuką, sumažinti jo kiekį. Atliekant vieną ar kitą veiksmą, manometre esanti rodyklė turėtų pakilti arba nusileisti.

Naudodamiesi automatiniu oro kompresoriumi, užmovę antgalį skaitmeniniame ekrane pamatysite, koks oro slėgis yra jūsų padangoje. Jei slėgį norite padidinti, tai padaryti galima spaudžiant pliusu pažymėtą mygtuką kompresoriaus valdymo skyde, norėdami sumažinti, spauskite minusą.

Kai nustatysite reikiamą slėgį, uždėkite kompresoriaus antgalį ant ventilio ir kompresorius automatiškai į padangą įpūs reikiamą oro kiekį.
Taip pat padangos slėgį galima patikrinti rankiniu arba skaitmeniniu manometru. Paprasčiausiai reikiamą galiuką uždėkite ant rato ventilio ir manometras parodys padangos slėgį.

Atkreipkite dėmesį į tai, kad skirtingiems automobiliams gali skirtis rekomenduojamas padangos slėgis. Informaciją apie tai, koks padangų slėgis tinkamas jūsų automobiliui, rasite naudotojo žinyne. Taip pat dažnai tokią informaciją galima rasti ant statramsčio, kurį pamatysite pravėrę automobilio dureles. Kai kurie gamintojai tokią informaciją pateikia ir ant degalų bako dangtelio.

Dažniausiai padangos slėgis matuojamas ir nurodomas barais (BAR) arba svarais kvadratiniame colyje (PSI). Mechaniniai manometrai dažniausiai rodo abi skales, o automatiniuose matavimo vienetą gali tekti nustatyti.

Tinkamas padangų slėgis svarbus dėl to, kad būtų užtikrintas maksimalus padangos efektyvumas. Jei slėgis tinkamas, padanga užtikrina geriausią sąlytį su kelio danga, o tai reiškia geresnį stabilumą ir mažesnį stabdymo kelią. Taip pat tinkamas slėgis užtikrina ir geriausias degalų sąnaudas.

Tačiau degalų sąnaudos nėra vienintelis finansinis aspektas, kodėl svarbu palaikyti tinkamą padangų slėgį. Jei slėgis per mažas arba per didelis, padanga dils netolygiai ir gali būti, kad, pavyzdžiui, nors padangos viduryje protektorius dar leidžiamo gylio, bet šonai yra nudėvėti per stipriai ir tokią padangą reikėtų keisti nauja.

Beje, nuo 2014-ųjų metų visuose naujuose automobiliuose turi būti sumontuota padangų slėgio stebėjimo sistema. Ji perspėja, kai padangoje slėgis sumažėja iki netoleruotinos ribos. Kai kurios sistemos tik perspėja apie tai, kitos nurodo tiksliai, kurioje padangoje oro slėgis sumažėjęs, ir gali parodyti, koks jis yra.

Kaip patikrinti protektoriaus gylį?

Pats paprasčiausias būdas – su vieno arba dviejų eurų nominalo monetomis. Jei tikrinate vasarinės padangos protektoriaus gylį, naudokite vieno euro monetą, jei žieminės – dviejų. Įdėjus monetą tarp padangos protektoriaus, turi nesimatyti ant monetos krašto esančių žvaigždučių.

Taip pat protektoriaus gylį galima pamatuoti slankmačiu arba specialiai tam skirtais įrankiais – jie nebrangūs, o įsigyti jų galima praktiškai visose automobilių detalių parduotuvėse. Taip pat yra ir skaitmeninių matuoklių, kurie yra tikslesni, bet ir brangesni.

Kai kurie gamintojai ant pačios padangos išlieja papildomus indikatorius. Tai gali būti skaičiai, grioveliai arba specialūs simboliai. Pavyzdžiui, protektoriui susilyginus su atitinkamu grioveliu, tai gali reikšti, kad padanga jau nebetinkama naudoti.

Taip pat protektoriaus gylį galima patikrinti pagal skaičius, įspaustus protektoriuje. Pavyzdžiui, jei matomas skaičius 4, bet jau nebėra 5, vadinasi, tokios padangos protektorius dar siekia keturis milimetrus.

Pagal „autoexpress.co.uk“ parengė Vytenis Kudarauskas