Eismas

2019.10.23 11:50

Automobilių taršos mokestis dar nepriimtas, bet jau išbalansavo rinką: vairuotojai nežino, kokių siurprizų tikėtis

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.10.23 11:50

Trečiąjį šių metų ketvirtį Lietuvos automobilių rinka, palyginus su tuo pačiu laikotarpiu pernai, sumažėjo 4,3 proc. Tam įtaką darė du pagrindiniai veiksniai – sumažėjęs ukrainiečių aktyvumas naudotų automobilių rinkoje ir Aplinkos ministerijos planuojamas automobilių taršos mokestis.

Dyzeliai – lyderiai, bet rinka iš lėto traukiasi

Pagal „Autoplius.lt“ surinktus duomenis, šių metų liepos, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais buvo užregistruota 117,1 tūkst. sandorių, kai per tą patį praėjusių metų laikotarpį įvyko net 122,6 tūkst. arba 4,3 proc. daugiau sandorių.

Pastebimai sumažėjo Lietuvos naudotų automobilių rinka. Pastoviai registracijai į Lietuvą buvo įvežta 37 tūkst. naudotų automobilių arba 16,1 proc. mažiau nei 2018 metų liepos – rugsėjo mėnesiais. Keitėsi ne tik importo dydis, bet ir vietinėje rinkoje pasirenkami automobiliai.

„Pastebėjome, jog šį ketvirtį į Lietuviai rinkosi beveik trečdaliu mažiau populiariausių „Premium“ segmento automobilių, o ekonominės klasės modelių sandorių skaičius išliko stabilus arba keitėsi tik simboliškai“, – pakitusius duomenis komentuoja „Autoplius.lt“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Nepaisant naudotų automobilių rinkos sumažėjimo, padidėjo vidutinė perkamo automobilio kaina. Ji padidėjo 15 proc. arba 600 eurų ir pasiekė 4400 eurų ribą. Tai gali būti susiję su tuo, kad į Lietuvą įvežta daugiau naujesnių automobilių.

„Liepos – rugsėjo mėnesiais į šalį buvo įvežta mažesnė senų bei didesnė naujesnių automobilių proporcija. Pavyzdžiui, 16-20 metų amžiaus grupės M1 ir N1 transporto priemonės sudarė 17,1 proc. importo rinkos, o šiais metais jų rinkos dalis sumažėjo iki 12,9 proc.

Populiariausia, 11–15 metų amžiaus grupė, sudarė 44,8 proc. importo rinkos – 2 proc. punktais mažiau nei prieš metus.

Džiugu tai, kad atitinkamomis rinkos dalimis paaugo naujesnių amžiaus grupių automobilių proporcijos, pavyzdžiui, amžiaus grupėje nuo 1 iki 5 metų padidėjo 3 proc. ir užėmė 14,3 proc. rinkos“, – pasikeitusį pirkėjų pasirinkimą įvardija M. Buzelis.

Lietuviai vis dar renkasi dyzelinu varomus automobilius, kurie sudarė 71 proc. visų įvežtų automobilių. Tiesa, pastebimas nedidelis tokių automobilių sumažėjimas, kuris šių metų trečią ketvirtį buvo 2,5 proc. mažesnis nei pernai.

„Tokios mažos dyzelinių automobilių rinkos dalies nebuvo seniai. Ji visada siekė bent 73 proc.“, – priduria M. Buzelis.

Automobilių rinkos ekspertas pastebi, kad įtaką automobilių pasirinkimui galėjo daryti ir Aplinkos ministerijos pateiktas planas apmokestinti taršius automobilius.

„Sumažėję prestižinių bei dyzelinių automobilių sandorių kiekiai rodo, kad vairuotojai nežino, kokio siurprizo tikėtis iš valstybės: ar kitąmet jų piniginės tuštės, ar ne.

Prasta šio mokesčio koncepcija, sunkiai paaiškinama logika ir beveik neegzistuojanti komunikacija apie tikslus ar galimus rezultatus skubina pirkėjus keisti savo įpročius. Tai pastebime jau dabar“, – teigia Matas Buzelis.

Jis prognozuoja, kad paskutinį šių metų ketvirtį naudotų automobilių rinka suaktyvės, nes pardavėjai skubės parvežti ir parduoti automobilius, kol dar neįvestas automobilių taršos mokestis.

„Situacija gali priminti 2014-uosius metus, kai prieš įvedant eurą rinka sujudo“, – prisimena M. Buzelis.

Apgaulingai didėjanti naujų automobilių rinka

Tarp populiariausių naudotų automobilių vidinėje rinkoje lyderiu išlieka „Volkswagen Passat“, tačiau jų pardavimai sumažėjo net 18,1 proc. Tuo metu mažesnių „Golf“ ar „Opel Astra“ nupirkta daugiau, atitinkamai 0,9 ir 8,6 proc. Ypač pastebimai sumažėjo „Audi A6“ ir 5 serijos BMW paklausa – 31 ir 32 proc.

Žvelgiant į Lietuvos naujų automobilių rinką, teoriškai galima džiaugtis jos 33,5 proc. padidėjimu. Per trečiąjį šių metų ketvirtį užfiksuota 12,1 tūkst. naujų M1 ir N1 automobilių sandorių, tačiau už šios statistikos slypi statistiką iškreipiantis veiksnys.

„Net 6,7 tūkst. buvo reeksportuota. Reeksportas perkopė 45 proc. visos naujų automobilių rinkos. Beveik kas antras naujas lengvasis automobilis net fiziškai nepasiekia Lietuvos. Pagal tūkstančiui gyventojų atitenkančių naujų automobilių kiekį vis dar esame Europos Sąjungos uodegoje“, – situaciją Lietuvos naujų automobilių rinkoje apžvelgia M. Buzelis.

Trečiąjį šių metų ketvirtį Lietuvoje užregistruota daugiau nei 3 tūkst. naujų „Fiat“ ir daugiau nei 1,3 tūkst. „JEEP“ automobilių.

„Didžioji dauguma jų bus arba jau yra reeksportuoti“, – pastebi M. Buzelis.

Tuo metu realesni skaičiai žvelgiant į likusius populiariausius naujus automobilius. „Toyota“ pardavė daugiau nei 1,1 tūkst., arba 9,4 proc. mažiau nei pernai.

„Volkswagen“ įsigijo kiek daugiau nei 1 tūkst. pirkėjų, arba 32,2 proc. daugiau nei pernai, tačiau toks didėjimas susijęs su praėjusiais metais tuo pačiu laikotarpiu buvusiomis vokiečių automobilių gamintojo tiekimo problemomis.