Eismas

2019.10.26 11:17

Traukos kontrolės sistema: kas tai ir kaip ji veikia?

LRT.lt2019.10.26 11:17

Nuo 2011-ųjų visi nauji Europoje parduodami automobiliai turi turėti traukos kontrolės sistemą. Daugelis gamintojų šią sistemą pradėjo montuoti dar prieš įsigaliojant reikalavimams, todėl tikėtina, kad net jei jūsų automobilis ir senesnis, ši sistema jame yra. Tačiau kaip ji veikia?

Kaip rašo „autoexpress.co.uk“, traukos kontrolė yra viena iš tų saugos sistemų, kurias dažniausiai laikome savaime suprantamu dalyku, ir didžiąją laiko dalį vairuodami net neįtariame, kad ji yra. Tačiau kai kuriose situacijose ši sistema gali būti gyvybiškai svarbi saugumo priemonė.

Kada ši sistema buvo sukurta?

Traukos kontrolės sistema buvo naudojama jau nuo praėjusio šimtmečio aštuntojo dešimtmečio pradžios, tačiau ji buvo labai nepatikima ir veikė netiksliai. Žinoma, ši sistema buvo tobulinama ir jau paskutinio praėjusio šimtmečio dešimtmečio metu traukos kontrolės sistema tapo įprastu dalyku automobiliuose.

Pirmieji automobiliai, į kuriuos buvo pradėta montuoti traukos kontrolės sistema, buvo „Mercedes-Benz“ ir BMW flagmanai, atitinkamai S klasės ir 7 serijos modeliai. Vėliau ši sistema pradėta montuoti į pigesnius bei mažesnius modelius, ne tik į šių, bet ir į kitų gamintojų automobilius.

Kaip veikia traukos kontrolės sistema?

Pagrindinė šios sistemos užduotis yra aptikti, kada automobilio ratas arba ratai praranda sukibimą ir pradeda prasisukti. Identifikavus prasisukantį ratą, jis yra pristabdomas ir tokiu būdu užtikrinama, kad ratas vėl sukimba su kelio danga, automobilis ir vėl tampa kontroliuojamas.

Traukos kontrolės sistema dirba kartu su stabdžių antiblokavimo sistema (ABS). Tačiau šiuo atveju ABS veikia kiek kitaip, nei įprasta šiai sistemai, nes reikia nustatyti ne tai, kuris ratas yra užsiblokavęs, bet priešingai, kuris sukasi per daug laisvai ir greitai, lyginant su kitais automobilio ratais. Kai sistema nustato, kurį automobilio ratą reikia pristabdyti, tai atlieka ABS sistema.

Taip pat sukibimas ratui grąžinamas sumažinant jam tenkančią variklio galią. Kai jutikliai identifikuoja prasisukantį ratą, variklio valdymo kompiuteris iš karto sumažina galingumą ir tokiu būdu stengiasi grąžinti sukibimą su kelio danga. Kai kuriuose automobiliuose tai beveik nepastebima, kituose vairuotojas pajaučia, kad variklio galia akivaizdžiai sumažėjo.

Traukos kontrolės sistema veikia su visų tipų automobiliais, nesvarbu, jie varomi priekiniais, galiniais ar visais ratais.

Kaip žinoti, kad sistema veikia?

Daugelis automobilio sistemų, taip pat ir traukos kontrolės sistema turi įspėjančią lemputę prietaisų skydelyje. Užvedus automobilį, ši lemputė turi trumpam užsidegti ir užgesti. Jei ji neužgęsta – tai reiškia, kad sistemoje yra klaidų ir ji neveikia.

Traukos kontrolės lemputė gali užsidegti automobiliui važiuojant. Taip nutinka, kai varantieji automobilio ratai praranda sukibimą su kelio danga ir prasisuka. Lemputė užsidega būtent tuo metu, kai prarandamas sukibimas ir sistema pradeda veikti, kad būtų grąžintas sukibimas.

Dažniausiai sistema veikia esant slidžiai kelio dangai, pavyzdžiui, kai kelias yra padengtas sniegu arba ledu, taip pat esant šlapiai kelio dangai. Jei lemputė dega esant normalioms arba ne pačioms blogiausioms sąlygoms, tai gali reikšti, kad jūsų padangos yra per daug nusidėvėjusios ir sukibimą praranda tada, kai taip nutikti neturėtų.

Ar galima traukos kontrolės sistemą išjungti?

Dažniausiai traukos kontrolės sistemą galima išjungti vienu mygtuko paspaudimu. Gamintojai tokį mygtuką gali pažymėti įvairiais trumpiniais, pavyzdžiui, ESC, ASR, TSC. Taip pat mygtukas gali būti pažymėtas simboliu arba išjungimas galimas tik per automobilio nustatymų meniu. Kaip tiksliai ši sistema išjungiama jūsų automobilyje, informaciją rasite priežiūros žinyne.

Visgi išjungti šią sistemą nerekomenduojama. Kad ir kaip gerai vairuojate, kad ir kokios geros eismo sąlygos, esant kritinei situacijai, traukos kontrolės sistema į tai, kad prarastas rato sukibimas, reaguos greičiau nei vairuotojas.

Tačiau yra aplinkybių, kai šią sistemą geriau išjungti. Pavyzdžiui, jei važiuojate gausiai apsnigtu keliu arba per klampų purvą, jūs tikriausiai nenorėsite, kad traukos kontrolės sistema mažintų variklio galingumą ir stabdytų vienas iš ratų, nes taip prarandamas automobilio pagreitis, todėl galima paprasčiausiai sustoti ir užstrigti.

Esant tokioms sąlygoms, traukos kontrolės sistemą geriau išjungti ir stengtis ratų prasisukimą suvaldyti spaudžiant arba atleidžiant akseleratoriaus pedalą.

Pagal „autoexpress.co.uk“ parengė Vytenis Kudarauskas

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.