Eismas

2019.10.19 19:27

1950-ųjų „Rolls-Royce Phantom IV“: specialiai Anglijos karališkajai šeimai sukurtas limuzinas, jai tarnaujantis iki šių dienų

LRT.lt2019.10.19 19:27

Po Elžbietos II ir princo Filipo vestuvių praėjus dviem su puse metų, 1950-aisiais jiems buvo pristatytas karališkas limuzinas – „Rolls-Royce Phantom IV“. Nors šis automobilių gamintojas visada buvo siejamas su aukščiausio visuomenės sluoksnio atstovais, tačiau „Phantom IV“ tapo pirmuoju automobiliu, kuris buvo sukurtas specialiai Britanijos karališkųjų rūmų nariams, rašo „autocar.co.uk“.

Tuo metu automobilių gamyba buvo kiek kitokia nei šiandien. Pavyzdžiui, „Rolls-Royce“ sukūrė tik karališkajai šeimai skirto „Phantom IV“ važiuoklę, kurios kodinis pavadinimas buvo 4AF2, o kėbulą gamino kita kompanija, „HJ Mulliner“.

Beje, „Rolls-Royce“ planavo, kad tai bus vienetinis automobilis, tačiau galiausiai, iki 1958-ųjų, iš viso buvo pagaminta 18 tokių „Phantom IV“, kurie atiteko kitų valstybių vadovams, pavyzdžiui, tuometiniam Ispanijos vadovui Francisco Franko ar Irako karaliui Feisaliui II.

Savo laiku kelyje toks „Roll-Royce“ buvo tikras milžinas, nes automobilio ilgis siekė 5,8 metro, o jo aukštis buvo vos daugiau nei 1,8 metro. Pavyzdžiui, 1950-ųjų keturių durų „Morris Minor“ ilgis buvo tik 3,8 metro. Net ir matuojant šiandienos standartais ir palyginus karališkąjį limuziną su moderniuoju pailgintą ratų bazę turinčiu „Rolls-Royce Phantom“, senasis yra trumpesnis tik 20 centimetrų.

Viduje keleiviai galėjo rasti daug erdvės, o patogiai įsitaisyti leido galinė sėdynė, skirta tik dviem asmenims. Taip pat buvo ir dvi papildomos sėdynės, tačiau kai limuzinu važiavo tik karališkoji pora, jas buvo galima nulenkti.

Daugiau jaukumo suteikė ne tik dideli šoniniai langai, bet ir stiklinis stoglangis, kurį buvo galima uždengti automatiškai valdomu uždangalu. Jei keleiviams būtų per tamsu, jiems buvo įrengti ryškiai šviečiantys žibintai. Užsakovų pageidavimu galinė sėdynė buvo aptraukta pilku audiniu, grindis puošė suraukti pilkos spalvos kilimėliai, o prabangos atributu tapo riešutmedžio apdaila su užapvalintais kraštais.

Priekyje sumontuotos dvi žalia oda aptrauktos patogios sėdynės su porankiais, kuriuos galima užlenkti. Įdomi detalė, kad vairuotojo sėdynė buvo reguliuojama ir automobilis buvo pritaikytas vairuoti aukšto ūgio vairuotojui, pavyzdžiui, pačiam princui Filipui.

Kuriant automobilį nebuvo pamirštos ir pramogos bei kiti komforto elementai. Gale sėdintiems keleiviams buvo įrengtas radijas, kurį jie galėjo ir reguliuoti. Tam, kad nereikėtų vargti atidarant ir uždarant langus, „Rolls-Royce Phantom IV“ turėjo elektra valdomus langus. Galbūt šiandien tai atrodo kaip elementarūs dalykai, tačiau tuo metu tokiomis savybėmis galėjo pasigirti tik išskirtiniai automobiliai, skirti išskirtinėms asmenybėms.

Anglija negarsėja kaip vieta, kur galima mėgautis ypač geru klimatu, todėl automobilio keleiviams turi būti užtikrintos atitinkamos sąlygos. Tuo rūpinasi trys šildytuvai, kuriuos šiltu oru aprūpina variklio aušinimo sistema. Gryno oro srautą užtikrina plačiai atsiveriančios ventiliacijos angos galinėje automobilio dalyje.

Į priekį karališkasis limuzinas varomas V formos, 8 cilindrus turinčiu varikliu. Jo cilindrų galvutė buvo pagaminta iš RR50 aliuminio, iš chromo molibdeno plieno buvo pagamintas alkūninis velenas, kuris turėjo devynis guolius. Variklis suporuotas su keturių pavarų mechanine pavarų dėže. Įdomu tai, kad nors „Phantom IV“ vairas buvo dešinėje pusėje, kaip ir įprasta Anglijoje, tačiau ir bėgių perjungimo svirtis buvo valdoma su dešine ranka.

Prieš septynis dešimtmečius šis limuzinas buvo ne tik prabangos, bet ir statuso simboliu ir tai, kad jis buvo sukurtas specialiai karališkajai šeimai, jį padaro dar ypatingesnį.

Beje, tas pats „Rolls-Royce Phantom IV“, kuris prieš beveik 70 metų buvo pagamintas karališkajai šeimai, jai tarnauja iki šiol. Pavyzdžiui, per princo Harry ir Sasekso hercogienės Meghan Markle vestuves jaunoji į Vindzoro pilį atvyko būtent su šiuo automobiliu.

Pagal „autocar.co.uk“ parengė Vytenis Kudarauskas