Eismas

2019.10.19 13:51

ABS sistema: be jos automobilio stabdymas būtų velniškai sudėtingas

LRT.lt2019.10.19 13:51

Stabdžių antiblokavimo sistemą (ABS) 1978-aisiais pristatė „Mercedes-Benz“ kartu su „Bosch“, o dabar tai yra visų naujų automobilių standartinė įranga. Tai sistema, stabdymą paverčianti veiksmu, kurį anksčiau gerai atlikdavo tik profesionalai, o dabar vienodai gerai atlieka bet kas, rašo „autocar.co.uk“.

Ritmingas stabdymas – tai būdas, naudojamas tam, kad būtų sukurta maksimali stabdymo jėga, kuri pasiekiama per padangos sukibimą su slidžiu paviršiumi per tam tikrą laiką ir atstumą. Ne mažiau svarbu yra tai, kad tokio stabdymo metu išlieka galimybė vairu valdyti automobilio trajektoriją.

Pavyzdžiui, kai ant šlapios kelios dangos užsiblokuoja ratas, jo sukibimo lygis būna mažesnis nei iki ratui užsiblokuojant, todėl stabdymo efektyvumas būna minimalus. Dar blogiau yra tai, kad užsiblokavus priekiniams ratams automobilis tampa nevaldomas.

Jei užsiblokuoja visi automobilio ratai, jis pradeda slysti lygiai tokia pačia trajektorija, kaip prieš ratams užsiblokuojant, nepaisant to, kad vairuotojas padėtį bando taisyti sukdamas vairą.

Prieš atsirandant ABS sistemai, norėdamas išvengti tokios situacijos, vairuotojas pats turėdavo atlikti stabdžių antiblokavimą: stabdžio pedalą reikėdavo spausti stipriai ir greitai, tada jį visiškai atleisti ir vėl spausti, stengiantis, kad ratai bent sekundės dalį sukibtų su kelio danga, kol vėl neužsiblokavo.

ABS daro tą patį, tik kur kas tiksliau ir greičiau. Konkrečiai devintosios kartos „Bosch“ ABS sistema tokį veiksmą atlieka iki 40 kartų per sekundę. Sistema sudaryta iš bloko, kuriame yra elektronikos valdomi hidrauliniai vožtuvai, rezervuaras, skirtas kaupti hidrauliniam skysčiui esant dideliam slėgiui, ir siurblys.

Priklausomai nuo to, kaip stipriai spaudžiamas stabdžių pedalas, siurblys rezervuare sukuria atitinkamą spaudimą ir blokuojamas atitinkamas ratas. Vožtuvas, kontroliuojantis to rato stabdymo sistemą, pradaromas, kad būtų sumažinamas slėgis. Tuo metu vožtuvo stūmoklis juda toliau, o sistemos skystis patenka į rezervuarą.

Kai sistema užkardo rato blokavimą, rezervuare sukauptas slėgis panaudojamas pakartotinai suspausti stabdžių apkabą. Galiausiai visas procesas kartojamas tiek kartų, kiek tik reikia.

Kad ABS veikia, vairuotojas supranta iš nuolatinio stabdžių pedalo drebėjimo ir keisto garso, primenančio traškėjimą. Nepaisant to, stabdžių pedalas ir toliau turi būti spaudžiamas iš visų jėgų.

Stabdžių antiblokavimo sistema yra puikus išradimas ne tik dėl jos sudėtingos technologijos, bet ir dėl to, kad ja visada galima pasitikėti. Šios sistemos gebėjimas valdyti kiekvieno rato stabdymą atskirai taip pat leido naudoti kitas svarbiausias saugumo sistemas, tokias kaip DSC/ESP.

Pagal „autocar.co.uk“ parengė Vytenis Kudarauskas