Eismas

2019.09.26 10:46

Seimas patvirtino naujus reikalavimus taksi ir pavėžėjimo paslaugų teikėjams

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.09.26 10:46

Ketvirtadienį Seimas balsavo dėl Kelių transporto kodekso pakeitimų, kuriuose numatomi nauji reikalavimai taksi ir pavėžėjimo paslaugų teikėjams. Nors pakeitimai daugiausia liečia pavėžėjimo paslaugų teikėjus, tačiau kai kurių naujovių sulaukė ir taksi verslo atstovai.

Balsavimas Seime

Prieš balsavimą Seimo salėje vyko diskusija ir parlamentarų nuomonės išsiskyrė. Pavyzdžiui,Mykolas Majauskas mano, kad šis įstatymas nesprendžia jokios problemos, išskyrus taksi verslo interesus.

„Kokią problemą sprendžiame? Jei pasižiūrėtume į pavėžėjų paslaugą, ar kaina yra didelė? Galėtų būti mažesnė... Bet manau, kad kaina yra priimtina. Jų dalyvavimas versle kainą tik mažina. Kokybė galėtų būti geresnė, bet kiek teko naudotis – nesiskundžiu.

Paslaugos prieinamumas taip pat neblogas. Aš manau, kad sprendžiama tik taksi problema, kuriems sunku konkuruoti su pavėžėjais. Manau tai laikinas sprendimas ir tai kas vyksta pasaulinėje rinkoje, nesustabdys pavėžėjimo paslaugų plėtros. Nesuprantu, kokią problemą sprendžiame“, – M. Majauskas.

Tuo metu J. Razma tikina, kad priėmus įstatymo pataisas, būtų daugiau skaidrumo pavėžėjimo versle.

„Manau, kad galime padaryti gerą darbą ir jis bus naudingas išskaidrinant taksi ir pavėžėjų veiklą, šias veiklas atskiriant, nes pagal tam tikrus požymius jos skirtingos. Tai leis užtikrinti geresnę finansų kontrolę. Manau, kad bus gerų dalykų ir keleivių saugumo prasme“, – teigė J. Razma.

Balsavimo metu, už įstatymo pataisas balsavo 80 Seimo narių, prieš – 0 , o susilaikė 12 parlamentarų. Įstatymo pataisos turėtų įsigalioti nuo 2020-ųjų sausio 1-osios.

Kas galės būti pavėžėju?

Kelių transporto kodeksas, po patvirtino Seime, papildytas punktu, kuriame apibrėžiama, kas gali teikti pavėžėjimo paslaugas. Tokią veiklą galės vykdyti tik fiziniai asmenys, kurie naudojasi keleivių vežimo organizatoriaus paslaugomis.

Fiziniai asmenys, norintys vykdyti keleivių vežimo už atlygį veiklą, taip pat privalės turėti šiai veiklai skirtą leidimą, kurį galės gauti tik tokie asmenys, kurie turi ne mažesnį nei dviejų metų vairavimo stažą ir bus įregistravę individualią veiklą.

Be to, keleivių vežimo už atlygį veiklą norintys vykdyti asmenys privalės turėti savo vardu registruotą transporto priemonę arba ją valdys kitu teisiniu pagrindu.

Taip pat pavėžėjimo paslaugų negalės teikti asmenys jei jie buvo nuteisti už sunkų ar labai sunkų nusikaltimą ir teistumas nėra išnykęs ar panaikintas, buvo nuteistas už baudžiamąjį nusižengimą ir yra neatlikęs paskirtos bausmės (išskyrus atvejus, kai asmuo atleistas nuo bausmės atlikimo) ir piktnaudžiauja alkoholiu, narkotinėmis, psichotropinėmis ar kitomis psichiką veikiančiomis medžiagomis.

Įstatyme numatytas ir dar vienas apribojimas. Leidimai bus išduodami tik tiems asmenims, kurie neturi mokestinės nepriemokos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybės biudžetui ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos. Išimtys taikomos gali būti tik tiems asmenins, kuriems mokėjai yra atidėti arba vyksta mokestinis ginčas.

Jei fizinis asmuo atitiks visus reikalavimus, leidimas vykdyti keleivių vežimo už pinigus veiklą jam bus išduotas kitą dieną nuo pranešimo apie ketinimą vykdyti veiklą.

Atsiskaitymas grynaisiais

Nors svarstant Kelių transporto kodekso pakeitimus Seimas atmetė siūlymą uždrausti su pavežėjais atsiskaityti grynaisiais, tačiau prieš priimant visą pasiūlymų paketą, buvo svarstomas Seimo nario Jurgo Razmos pasiūlymas, kad jei pavėžėjimo paslaugas teikiantis asmuo nori, kad klientas už paslaugas atsiskaitytų grynaisiais, automobilyje turi būti įrengtas taksometras arba kasos aparatas.

Galiausiai J. Razma atsisakė teikti šį siūlymą balsavimui.

Daugiau informacijos klientams

Naujovių sulauks ne tik asmenys, kurie nori vykdyti pavėžėjimo veiklą, bet ir pavėžėjimo paslaugų organizatoriai. Prieš kelionę keleiviui organizatorius privalės pateikti vairuotojo, kuris atliks užsakymą, vardą ir pavardę, leidimo vykdyti veiklą numerį ir kelionės kainą.

Po kelionės, ne vėliau kaip per valandą, klientas elektroniniu būdu turės gauti kelionės ir mokėjimo dokumentą, kuriame turės būti pateikta informacija apie vairuotojo vardą ir pavardę, leidimo vykdyti veiklą numeris, paslaugos suteikimo data, kelionės pradžios ir pabaigos laikas, išvykimo ir atvykimo vieta, kelionės trukmė ir ilgis, paslaugos kaina ir sumokėta suma, bei dokumento numeris.

Didesni taksi automobiliai

Pagal naujai suformuotus reikalavimus taksi automobiliams, jiems ir toliau bus privalomi plafonai, bei taksometrai, taip pat jie turės atitikti kitus lengviesiems taksi automobiliams keliamus reikalavimus. Tačiau, jei iki šiol taksi automobilis daugiausiai galėjo turėti 7 sėdimas vietas (įskaitant vairuotojo), nuo šiol sėdimų vietų skaičius bus padidintas iki 9 (įskaitant vairuotojo). Tai reiškia, kad taksi paslaugoms teikti, bus galima naudoti didesnius automobilius.

Tuo metu pavėžėjo lengvasis automobilis, kuriuo teikiamos keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą paslaugos, privalo atitikti tik techninius motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimus.

Tačiau įstatyme yra punktas, kuriame numatoma, kad jei automobilis atitinka nors vieną taksi automobiliams keliamą reikalavimą, toks vežėjas laikomas vykdančiu taksi veiklą. Taip pat nurodoma, kad su lengvuoju automobiliu gali būti vykdoma tik vienos rūšies keleivių vežimo už atlygį veikla.

Taksi dispečerinė ir pavėžėjimo aplikacija

Pagal naujus pakeitimus, kelivių vežimų organizatorius yra fizinis arba juridinis asmuo, organizuojantis keleivių vežimą ar sudarantis technines ir organizacines sąlygas vežėjui ir keleiviui elektroninių ryšių priemonėmis susitarti dėl keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą paslaugų paslaugos.

Apibrėžta, kad taksi dispečerinė, tai taksi užsakymų valdymo centras, kuriame ryšio priemonėmis ar telekomunikacijų galiniais įrenginiais priimami keleivių užsakymai keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais taksi veiklos vykdytojams, kurie yra sudarę sutartis su šiuo centru.

Tuo metu keleivių vežimo organizatorius negali vykdyti taksi dispečerinės veiklos, taip pat savo reklamoje vartoti žodžio „taksi“ ar kitokio jo junginio, o taksi dispečerinė negali vykdyti keleivių vežimo organizatoriaus veiklos.