Eismas

2019.09.28 19:56

LED automobilių žibintai: technologija, turinti vieną didelį, bet laikiną trūkumą

LRT.lt2019.09.28 19:56

Dažnai pamirštama, kad priekiniai automobilių žibintai ne tik atlieka savo pagrindinę funkciją apšviesti kelią, tačiau yra ir energijos siurbikai. Važiavimas su įjungtais žibintais daro tiesioginę įtaką degalų sąnaudoms, o, atsižvelgiant į naujausias automobilių pramonės tendencijas, ir elektromobilių elektros sąnaudoms. Tačiau LED technologijos nuostolius gali sumažinti.

Jei visas automobilio lemputes pakeistume į LED (šviesos diodus), būtų galima sutaupyti apie 60 proc. energijos, palyginus su tuo, kiek energijos sunaudoja paprastos halogeninės lemputės. O tai, žinoma, sumažintų ir degalų sąnaudas bei išmetamų teršalų kiekį.

Tačiau ne tik ekonomija ir ekologija yra šviesos diodų privalumas. LED leidžia užtikrinti geresnį matomumą ir kurti naujas žibintų technologijas. Pavyzdžiui, halogeninė lemputė suteikia geltonos spalvos šviesą, o LED gali šviesti 5500 kelvinų ryškumu, o tai jau prilygsta dienos šviesos ryškumui.

Automobiliuose naudojami šviesos diodai skleidžia raudonos, žalios ir mėlynos spalvų šviesos mišinį, kurį žmogaus akis mato kaip baltą spalvą.

LED technologijos leidžia užtikrinti ir saugumą kelyje, nes su jomis dėl žibintų struktūros, kuri leidžia sukurti kelias atskiras šviesos diodų „kišenes“ arba „tunelius“, galima formuoti ir koncentruoti šviesą į tam tikras kelio vietas. Todėl žibintai gali prisitaikyti prie aplinkos ir kintančių sąlygų.

Pavyzdžiui, dėl šios technologijos kelias gali būti apšviestas toli į priekį, tačiau tam, kad priešais atvažiuojantis vairuotojas nebūtų akinamas, priklausomai nuo situacijos, žibintuose gali būti išjungiami keli LED segmentai. Todėl gali būti taip, jog kairiojo žibinto intensyvumas sumažinamas, tačiau dešinysis ir toliau šviečia visu pajėgumu ir taip užtikrina gerą matomumą.

Dar didesnis žingsnis – žibintai su lazeriniais moduliais, kurie skirti tolimųjų šviesų funkcijai. Pavyzdžiui, lazerio modulis, skleidžiantis mėlyną šviesą, perėjęs per fosforo keitiklį, skleidžia 5500 kelvinų ryškumo šviesą. Atsispindėjęs nuo veidrodžio, toks šviesos pluoštas gali šviesti kelis šimtus metrų į priekį, o, esant reikalui, automatiškai pritemti.

Tačiau pažangios technologijos naudojamos ne tik priekiniams, bet ir galiniams žibintams. Pavyzdžiui, jiems gamintojai naudoja organinius šviesos diodus (OLED). Kiekvienas jų susideda iš kelių sluoksnių, kurie 200 kartų plonesni už žmogaus plauką.

Galiausiai, šviesos diodai naudojami ir interjero apšvietimui. Dėl galimybės keisti apšvietimo spalvą LED diodus pamėgo daugelis automobilių gamintojų, nes tai leidžia sukurti unikalius sprendimus, kurie būtų neįmanomi naudojant paprastas lemputes.

Žinoma, kol kas tokios technologijos labai brangios ir naudojamos tik prabangiuose ir brangiuose automobiliuose. Kartais tokie žibintai siūlomi kaip papildoma, bet labai brangi įranga ir pigesniuose modeliuose. Taigi, rinkoje vis dar galima pamatyti daugybę automobilių, kurie naudoja halogenines lemputes, tačiau tai tikriausiai tik laiko klausimas, susijęs su tuo, kada atpigs LED technologijos.

Pagal „autocar.co.uk“ parengė Vytenis Kudarauskas.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt.