Eismas

2019.09.14 10:07

Reklama be galiojimo laiko: nublukęs stendas nebūti žąsinu ragina jau beveik du dešimtmečius

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.09.14 10:07

Reklaminiai stendai miestuose ar šalia judriausių Lietuvos kelių – jokia staigmena ar naujiena. Tačiau kai kurios reklamos vairuotojų ir praeivių dėmesį atkreipia ne dėl savo turinio, o dėl ilgaamžiškumo. Vieną iš tokių reklamų, kuriai jau beveik du dešimtmečiai, galima pamatyti ir Vilniuje.

Nepašalina, nes per brangu

Socialinę reklamą, kuri ragina vairuotojus užsisegti saugos diržą, vairuotojai gali pamatyti dviejuose stenduose Vilniuje: vienas – prie išvažiavimo iš miesto, šalia „Gariūnų“, o kitas – Gerosios Vilties žiedinėje sankryžoje.

Ne vienas Vilniaus vairuotojas ar miesto svečias, pastebėjęs šias reklamas, kelia klausimą. Ne dėl reklamos turinio, bet dėl to, kiek laiko jos jau matomos. Retas gali pasakyti, kada tiksliai šios reklamos atsirado. Kai kas skaičiuoja, kad joms gali būti dvidešimt metų. Tikslų atsakymą sunku rasti ir įmonės, kuriai priklauso šis stendas, atstovams.

„Šios reklamos atsirado panašiu metu, tačiau poros dešimtmečių joms dar nebus, nes dar tiek laiko nėra mūsų įmonei. Bet šioms reklamoms tikrai yra daugiau nei 15 metų. Tikriausiai tai seniausia reklama ant mūsų stendų, neatrastume senesnės“, – LRT.lt sako įmonės „Baltijos vaizdinė reklama“ projektų vadovė Gintarė Tomašienė.

Ji patvirtina, kad ši reklama nėra apmokama ir tikrai nėra specialiai afišuojama nei prie išvažiavimo iš Vilniaus, nei Gerosios Vilties žiede esančiuose stenduose. Priežastis, kodėl vis dar matome šias reklamas, – techninė.

„Tai buvo socialinė reklama ir tais laikais tokių reklamų gamybai buvo naudojami lipdukai, kurie buvo klijuojami ant plokštumos. Šie lipdukai yra tiesiog prikepę ir juos pašalinti praktiškai nėra kaip.

Pašalinimas būtų ilgas, nemalonus, brangus ir sudėtingas procesas. Galima keisti stendo skardas, bet finansiškai tai būtų labai brangu, todėl paprasčiau šioms reklamoms tiesiog būti taip, kaip yra.

Situacija tokia, kad nėra jokio užsakovo, jos tiesiog yra likusios nuo senų laikų. Žinoma, šios reklamos vis dar aktualios ir šiandien“, – kodėl šias reklamas matome daugiau nei 15 metų, pasakoja G. Tomašienė.

Nebeapmokama ir vizualiai jau nebeestetiška reklama patinka ne visiems. Kai kurie mano, kad ją reikėtų pašalinti, nes toks stendas gali daryti neigiamą įtaką miesto įvaizdžiui, tačiau, kaip teigia Vilniaus miesto savivaldybės atstovė žiniasklaidai Neringa Kolkaitė, pareikalauti pašalinti reklamą – galimybių nėra.

„Tai yra socialinė reklama, o pats stendas priklauso privačiai įmonei. Savivaldybė gali prašyti pakeisti ar nuimti šią socialinę reklamą, tačiau reikalauti tai padaryti – ne. Plakato eksponavimo laiko ribojimas gali būti susietas nebent su leidimo galiojimo pabaiga, tačiau kitų ribojimų nėra“, – sako N. Kolkaitė.

Ir kelią šypseną, ir erzina

Stenduose matomoje reklamoje įamžinti televizijos ir radijo laidų vedėjas Tomas Ališauskas bei muzikantas ir radijo laidų vedėjas Marius Berenis sako, kad reklamą jie vis dar pastebi, tačiau jiems ji kelia skirtingas emocijas. Pavyzdžiui, T. Ališauskas sako, kad ši reklama kabo per ilgai.

„Būna žmonių, kurie juokiasi ir stebisi, kad tokio senumo reklama vis dar kabo. Tačiau esu užimtas kasdieniu darbu ir neturiu laiko užsiimti rimtu to reikalo sprendimu. Bet manau, kad tiesiog atsisėdus ir normaliai pasikalbėjus su įmonėmis, kurios dalyvavo šiame projekte, viskas būtų greitai išspręsta.

Jei turėčiau laiko imtis šio reikalo su teisininkų pagalba, manau, kad tai būtų išspręsta per penkias minutes. Nes atvaizdo naudojimas vargu ar dar turi teisinį pagrindą“, – LRT.lt sako T. Ališauskas.

Jis pripažįsta, kad šią reklamą jam kartais primena draugai ir kolegos, pats jas taip pat kartais mato, tačiau didelio džiaugsmo dėl to nejaučia.

„Nėra didelio džiaugsmo, bet tikrai nėra ir didelio liūdesio. Visgi ta reklama primena senus laikus, kurie buvo smagūs ir linksmi, tai daryti buvo smagu. Iš dalies dėl to tas atvaizdas ten ir yra, nes jei nebūtų smagu, nebūčiau tame dalyvavęs. Bet šiandien užsitęsęs laikas visą tą smagumą kiek prigesina“, – pasakoja T. Ališauskas.

O štai M. Berenio nuotaikos, kalbant apie šią reklamą, kur kas linksmesnės.

„Kiekvieną kartą pro šią reklamą važiuodamas juokiuosi labai smarkiai“, – LRT.lt teigia M. Berenis.

Kalbėdamas apie tai, kada ši reklama atsirado, jis taip pat nepamena tikslios datos, tačiau puikiai prisimena, kaip ši reklama atsirado.

„Tai buvo paprasčiausia socialinė reklama. Nežinau, kas ją organizavo, bet radijo stotis, kurioje tuo metu dirbau, buvo partneriai ir mes su Tomu fotografavomės. Buvo visa serija tokių reklamų: nebūk žąsinas – nevairuok išgėręs, praleisk pėsčiąjį, prisisek diržą. Buvo ir daugiau stendų su tokiomis reklamomis, jos buvo ir spaudoje spausdinamos“, – prisimena M. Berenis.

Paklaustas, ar neatrodo, kad ši reklama matoma per ilgai, pašnekovas juokaudamas sako, jog linki jai kabėti dar ilgus metus, nes mano, jog tai gali būti reklama rekordininkė.

„Aš siūlau ne šalinti šią reklamą, bet ją restauruoti ir tegul kabo dar dvidešimt metų. Gali, galbūt, kažkokia rinkodaros asociacija atnaujinti tą reklamą ir pakabinti lentelę, kad tai ilgiausiai Lietuvoje publikuojama reklama, ir tegul ji kabo dar daugybę metų“, – siūlo M. Berenis.

Galiausiai jis sako, jog tikrai neprieštarauja tam, kad ši reklama matoma tokius ilgus metus.

„Jei būčiau reklamavęs kažkokį sveikatai kenkiantį dalyką arba būtų kažkokia gėda, tada nebūtų malonu, o dabar viskas gerai. Šiaip džiaugiuosi, nes tai socialinė reklama, ji aktuali visada“, – tikina M. Berenis.