Eismas

2019.09.01 20:57

Kovojant su automobiliais – didesni mokesčiai didžiausiuose Lietuvos miestuose

surinkti pinigai investuojami į viešąjį transportą

Vilniaus savivaldybė siekdama išvyti automobilius iš senamiesčio, žada brangiausią rinkliavos zoną išplėsti. Automobilių atsikratyti iš senamiesčių siekia ir Kaunas bei Klaipėda. Kauniečiai praėjusį mėnesį pakeitė rinkliavas, o Klaipėda kaip tik dabar peržiūri valandinius tarifus. Šie nekeisti ilgus metus.

Sostinės vokiečių gatvėje gyvenantis Andrius Romanovskis sako, kad nuolat pastebi ne tik daugybę automobilių stovėjimo vietose, bet ir nemažai tiesiog važinėjančių ratais. Šitaip užkimštas senamiestis gyvenamosios vietos statusą turinčios Vokiečių gatvės gyventojams kelia pasipiktinimą.

Jis teigia, kad nemandagus vairavimas, automobilių palikimas neįgaliųjų vietose arba kitokie eismo taisyklių pažeidimai dažnai labai erzina ir sukelia nemažą diskomfortą.

Vilniaus savivaldybė svarsto, kaip iš senamiesčio išguiti kuo daugiau automobilių. Tarybai teks apsispręsti, ar praplėsti automobilių stovėjimo zonas. Kai kuriose senamiesčio dalyse gali tekti mokėti bene euru daugiau.

„Būtų plečiamos zonos ir tai reiškia, kad spręstume problemą, kad kai kurios zonos labai apkrautos ir žmonės neranda vietos pasistatyti. Didinti kainos nenumatoma, išskyrus vieną taškinę vietą, t. y. Gynėjų gatvę, kur yra specifinė labai situacija, išplėtojus atskirus projektus. Bet noriu priminti, kad mūsų kainos yra gerokai mažesnės nei gretimose sostinėse, dideliuose miestuose ir iš tikrųjų yra poreikis kai kur tą kainą pakoreguoti, nes žmonės elementariai nesuranda vietos, kur pastatyti automobilį“, – sakė Vilniaus miesto meras Remigijus Šimašius.

Vilniuje stovėjimas apmokestintas 4 tarifais. Senamiestį apima mėlynoji ir raudonoji zonos. Kaina už valandą: 2,5 arba 1,5 euro. Laikantis savivaldybės plano, brangiausioji mėlynoji zona bus išplėsta ir apims dalį raudonosios. O ši įsiverš į dabartinės geltonosios zonos teritoriją.

Sostinės valdžia aiškina, jog senamiesčio gatvėse automobilių tiek daug, kad prasideda savivalė ir jie numetami, kur tik yra laisvos vietos. Savivaldybė neatmeta, kad ateityje gali tekti ir toliau kelti kainas už stovėjimą. Pinigai investuojami į viešąjį transportą, infrastruktūros gerinimą. Vien pernai surinkta daugiau nei 12 mln. eurų rinkliavos.

„Gyventojai ar interesantai, kurie atvažiuoja į Vilniaus centrinę dalį, didelę savo laiko dalį skiria automobilio vietos paieškai. Kas iššaukia, aišku, taršą, triukšmą ir laiko gaišatį. Po kelerių metų žmonės vėl pripranta prie kainų ir senamiestis užsikemša automobiliais, tampa didele stovėjimo aikštele“, – teigė Modesta Gusarovienė, „Susisiekimo paslaugų“ direktorė.

Klaipėdos valdžia skaičiuoja, kad už automobilių stovėjimą šįmet jau surinko milijoną 300 tūkst. eurų. Pinigus, kaip ir Vilnius, ji investuoja į viešojo transporto atnaujinimą ir ieško būdų atbaidyti žmones nuo važiavimo automobiliu į senamiestį.

Šalia brangiausios, raudonosios, zonos, apimančios senamiestį, yra pati pigiausia – mėlynoji – zona. Šitaip uostamiesčio valdžia siekia, kad žmonės eitų į senamiestį pėsčiomis automobilį palikę netoliese.

Uostamiesčio valdžia artimiausiu metu ketina peržiūrėti automobilių stovėjimo rinkliavą – dabar ji svyruoja nuo 30 iki 90 centų už valandą.

„Klaipėdoje, iš regionų, Vilnių, Kauną imant, pigiausia yra rinkliava. Tai žiūrime galbūt labiau į tas zonas, kur skatintume ateiti žmones pėsčius, naudotis viešuoju transportu. Rinkliavos pagrindinis dalykas yra sureguliuoti transporto srautus. Dabar čia kaina, ar tokia, ar kitokia, tai, žinoma, reikia žiūrėti. Klaipėdoje buvo prieš keliolika metų peržiūrėta rinkliava. Gal šiek tiek koreguosis kainos, nes naturalu, kad keičiasi kai kurie dalykai“, – teigė Rimantas Mockus, Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjas.

Praeitą mėnesį rinkliavas už stovėjimą atnaujino Kauno valdžia. Esą centrinė miesto dalis dūsta nuo automobilių taršos. Sunku rasti, kur palikti mašiną. Pernai savivaldybė surinko 3 milijonus eurų.

Kaune, brangiausioje geltonojoje zonoje, apimančioje senamiestį, valanda dabar jau kainuoja 2 eurus. Kitose zonose dar ir porą valandų praplėstas laikas, kada reikia mokėti.

„Pastebėjome, kad vakarais yra didžiausias stovėjimo intensyvumas. Dėl to mes jį pasirinkome prailginti. Mes norėtume, kad visi judėtų dviračiais, viešuoju transportu, kitais būdais, bet ne savo nuosavais automobiliais“, – aiškino Martynas Matusevičius, Kauno savivaldybės Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.