Eismas

2019.08.30 05:30

Pirko automobilį, o gavo katę maiše: vos viena raidė gali reikšti kelių mokesčius ir dideles problemas

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.08.30 05:30

Pirkdamas naudotą automobilį, dažnas pirkėjas visų pirma atkreipia dėmesį į jo kainą. Kartais į akiratį pakliūva pastebimai pigesnių to paties modelio egzempliorių, kurie už mažesnę kainą parduodami dėl paprastos, bet ne visada tinkamai įvertinamos priežasties – tai komercinės N1, o ne keleiviams vežti skirtos M1 kategorijos lengvasis automobilis. Būtent šis skirtumas nulemia kainos skirtumą ir gali tapti jūsų kantrybės išbandymo priežastimi.

LRT.lt skaitytojas Povilas ilgai ieškojo konkretaus modelio automobilio ir naršydamas internetinių portalų skelbimus rado tai, ko ieškojęs, – 2007-ųjų „Nissan X-Trail“ už labai patrauklią kainą. Susisiekus su pardavėju, šis Povilui paaiškino, kodėl šio automobilio kaina kiek mažesnė nei analogiškų modelių.

„Jis man pasakė, kad tai N1, komercinės kategorijos automobilis, tačiau užtikrino, kad problemų nekils, nes atlikus ekspertizę kategorija bus pakeista į M1. Automobilyje buvo saugos diržai, galinė sėdynė, trūko tik poros sėdynių lankstų ir dviejų saugos diržų sagčių“, – LRT.lt pasakoja Povilas.

Patirtimi pasidalijęs LRT.lt skaitytojas tikina, kad pardavėjas paaiškino, jog sudėjus trūkstamas detales ir nuvykus į ekspertizių centrą problemų tikrai nekils, o kategorijos pakeitimas kainuos ne daugiau nei 30 eurų. Tačiau, pradėjus tvarkyti reikalus, paaiškėjo, kad viskas sudėtingiau, nei atrodė iš pirmo žvilgsnio.

„Problemos prasidėjo tada, kai reikėjo surasti trūkstamas detales. Jų ieškojau kelias dienas, nes vienoje vietoje pavyko rasti saugos diržų sagtis, kitoje vieną sėdynės lankstą, dar kitur dar vieną. Viską sumontavau ir užsiregistravau ekspertizei. Beje, tada paaiškėjo, kad ekspertizės kaina kelis kartus didesnė, nei tikino pardavėjas.

Nuvykęs į ekspertizę iškart išgirdau, kad vargu ar pavyks pakeisti kategoriją, nes reikės papildomų sertifikatų iš gamintojo, o tai ir papildomos išlaidos, ir laikas. Galiausiai nutariau nebesukti galvos ir susitariau su pardavėju, kad automobilį jam grąžinsiu, o jis man – pinigus. Tiesiog nežinau, kiek dar laiko ir investicijų būtų pareikalavęs šis automobilis“, – pasakoja pirkiniu nusivylęs Povilas.

Kelių mokesčiai ir dažnesnė techninė apžiūra

Nors išoriškai, dažnai ir techniškai, N1 ir M1 kategorijos automobiliai gali būti identiški, tačiau reikalavimai jiems skiriasi.

„N1 kategorijos transporto priemonė – tai lengvasis krovininis automobilis. Kitaip tariant, šios transporto priemonės paskirtis yra vežti krovinius. Ji taip pat turi atitikti tam tikrus reikalavimus. Pavyzdžiui, techniškai leistina pakrautos transporto priemonės (bendroji) masė turi būti ne didesnė kaip 3,5 tonos, o maksimalus sėdimųjų vietų skaičius, neskaitant vairuotojo, – 6.

Tuo tarpu M1 kategorijos transporto priemonė – tai lengvasis automobilis, kuris skirtas tik keleiviams vežti. Šios kategorijos transporto priemonė gali turėti ne daugiau kaip 8 sėdimąsias vietas keleiviams ir 1 sėdimąją vietą vairuotojui“, – skirtumus įvardija VĮ „Regitra“ atstovė Emilija Bardauskienė.

Skirtumų yra ir daugiau. Pavyzdžiui, techninę apžiūrą N1 kategorijos automobiliui teks atlikti dažniau, o kai kuriais atvejais gali tekti susitaikyti ir su papildomomis išlaidomis.

„Pastebėtina, kad N1 kategorijos transporto priemonės techninės apžiūros periodiškumas – 1 metai, taip pat už jų eksploatavimą gali būti mokami tam tikri kelių mokesčiai.

Tuo tarpu M1 kategorijos transporto priemonių techninė apžiūra atliekama kas 2 metus ir jų savininkams kelių mokesčių nėra numatyta“, – LRT.lt įvardija E. Bardauskienė.

Visgi N1 ir M1 kategorijų automobilių registracijos tvarka nesiskiria.

„N1 kategorijos transporto priemones, kaip ir M1, gali registruoti tiek fiziniai, tiek juridiniai asmenys, o jų dokumentams bei registracijos procedūrai keliami tie patys reikalavimai.

Įsigijus N1 ar M1 kategorijos automobilį, kuris jau buvo prieš tai eksploatuotas Lietuvoje, galima įregistruoti jį tiesiog internetu.

Tačiau, nusipirkus automobilį iš užsienio ir norint jį įregistruoti Lietuvoje, reikės atvykti į „Regitros“ padalinį“, – priduria E. Bardauskienė.

Svarbi viena data

Automobilių ekspertizių centro „Tuvlita“ ekspertas Dainotas Ragelis sako, kad per savaitę sulaukiama iki penkių užklausų dėl automobilių kategorijos keitimo iš N1 į M1. Kadangi Lietuvoje veikia bent kelios tokias procedūras atliekančios įmonės, tikėtina, kad užklausų būna daugiau. Ekspertas pasakoja, kad į juos neretai kreipiasi žmonės, kurie net nežino, ką iš tikrųjų nusipirko.

„Dažniausiai kreipiasi privatūs asmenys, retai kada pats prekeivis tvarko šiuos reikalus. Neretai pasitaiko atvejų, kai žmonės nelabai žino, ką nusipirko, ir tada galvoja, ką daryti, nes užsienio kalba parašytuose dokumentuose nesupranta, kokiai kategorijai automobilis priskiriamas.

Būna ir taip, kad perdarymu užsiima įmonės, kurios įsigijo didesnį kiekį N1 kategorijos automobilių ir juos ruošiasi parduoti. Kadangi krovininių nelabai kas nori pirkti, pačios įmonės ir užsiima kategorijos pakeitimu, kad automobilius būtų galima greičiau ir lengviau parduoti“, – LRT.lt sako D. Ragelis.

Kad apie tai, jog įsigijo N1 kategorijos automobilį, pirkėjai kartais sužino tik po to, kai už transporto priemonę jau yra sumokėję pinigus, pripažįsta ir VĮ „Regitra“ atstovė.

„Deja, praktikoje pasitaiko atvejų, kai atvykę į „Regitrą“ registruoti automobilio žmonės sužino, kad įsigijo ne M1, bet N1 kategorijos automobilį. Todėl patariame dar prieš pasirašant pirkimo–pardavimo sutartį atkreipti dėmesį į tai, kokiai kategorijai yra priskiriama transporto priemonė. Šią informaciją galima rasti registracijos liudijime, kur nurodyta arba transporto priemonės klasė, arba jos paskirtis“, – teigia E. Bardauskienė.

D. Ragelis akcentuoja, kad perkant N1 kategorijai priskiriamą automobilį, kurio klasę bus norima pakeisti į M1, būtina atkreipti dėmesį į automobilio pagaminimo datą.

„Kai keičiama automobilio kategorija iš komercinio į keleivinį, labai svarbi viena data – tai 2009-ųjų balandžio 29 diena. Iki šios dienos pagamintiems automobiliams ekspertizės atliekamos tik šią paslaugą teikiančiose įmonėse, kuriose įvertinamos sėdynės, saugos diržai, saugos diržų tvirtinimas, sagtys. Jei viskas atlikta gamykliškai, sertifikato nereikalaujama.

Tačiau po tos datos pagamintiems automobiliams reikia sertifikatų. Todėl reikia kreiptis į automobilio gamintojo atstovą, iš jo gauti pažymą, kuri patvirtina, kad automobilis gali būti skirtas vežti keleiviams, ir penkis sertifikatus.

Be to, automobilio kategorijos keitimas iš N1 į M1 atliekamas ne tik ekspertizių centruose, bet ir Lietuvos transporto saugos administracijoje. Taigi, gauname gamintojo patvirtintus sertifikatus, įvertiname, fotografuojame, tada viską siunčiame į Lietuvos transporto saugos administraciją ir jie procedūrą baigia“, – paaiškina D. Ragelis.

Kodėl atsirado ši data, nuo kurios priklauso, kiek papildomo vargo ir pinigų turėsite išleisti kategorijos keitimui, paaiškina Lietuvos transporto saugumo administracijos (LTSA) atstovas Olegas Pauliukovas.

„2009 m. balandžio 28 d. LR susisiekimo ministro įsakymu Nr. 3-169 buvo patvirtintos Motorinių transporto priemonių, priekabų ir šių transporto priemonių sudedamųjų dalių atitikties įvertinimo atlikimo taisyklės.

Šiose taisyklėse buvo nustatytos individualaus patvirtinimo procedūros. Remiantis tuo ir atsirado reikalavimas, kad pirmą kartą po 2009 m. balandžio 29 d. registruotoms ir į M1 klasę perdirbtoms transporto priemonėms reikėjo ir reikia gauti individualų patvirtinimą“, – teigia O. Pauliukovas.

Kiek kainuoja kategorijos keitimas?

Ar verta pirkti N1 kategorijos automobilį ir kategoriją keisti, dažniausiai priklauso nuo automobilio kainos ir to, kiek papildomų išlaidų reikės reikalavimams įgyvendinti, o tai gali kainuoti nuo kelių šimtų iki daugiau nei 1000 eurų.

„Ekspertizės kaina priklauso nuo eksperto darbo, kuris yra valandinis. Automobiliams, pagamintiems iki 2009-ųjų balandžio 29 dienos, ekspertizė mažiausiai gali kainuoti apie 120–150 eurų. Tačiau kaina tikrai gali padidėti, nes jei, pavyzdžiui, pastebime, kad saugos diržų tvirtinimo vietos nėra gamyklinės, automobilio savininkui bus liepta kreiptis į atstovą atitinkamo sertifikato.

Automobiliams, kurie pagaminti po 2009-ųjų balandžio 29 dienos, ekspertizė kainuoja maždaug dvigubai daugiau, be to, kainuos ir Lietuvos transporto administracijos paslaugos“, – skaičiuoja D. Ragelis.

LTSA atstovas O. Pauliukovas sako, kad šiai institucijai už suteiktas paslaugas reikia sumokėti valstybės nustatytą 202 eurų sumą.

„LTSA atlieka atitikties įvertinimą atliekančios institucijos vaidmenį. Šiuo atveju patikrinama, ar iš N kategorijos į M klasę perdirbtai transporto priemonei yra tinkamai atlikta techninė ekspertizė, ar pateikti visi reikiami bandymų protokolai ir sudėtinių dalių sertifikatai“, – paaiškina O. Pauliukovas.

Pakeitimų nedaug

Ekspertizes atliekantis D. Ragelis tikina, kad, norint N1 kategorijos automobilius pritaikyti prie M1 klasės, dažniausiai reikia atlikti nedidelius pakeitimus.

„Pagrindiniai dalykai, kuriuos reikia padaryti, tai sumontuoti sėdynes, saugos diržus, saugos diržų sagtis. Dažniausiai daugiau jokių papildomų dalykų daryti nereikia, nes jau iš gamyklos automobilis paprastai išvažiuoja turėdamas beveik visus reikalingus komponentus“, – sako D. Ragelis.

Jis taip pat pastebi, kad į ekspertizę dažniausiai atvyksta automobiliai, kurie pagaminti iki 2009-ųjų balandžio 29 dienos, nes jiems tai kainuoja pigiau. O pakeisti po šios datos pagamintų automobilių kategoriją gali kainuoti ir 1000 ar daugiau eurų.

Todėl visos išlaidos galiausiai nulemia, ar pirkti komercinės paskirties automobilį apsimoka, ar ne, tačiau jei ieškant reikalingų detalių norima sutaupyti, galima pirkti naudotus komponentus.

„Jei yra gamyklinės saugos diržų ir sėdynių tvirtinimo vietos, galima išsiversti ir su naudotomis detalėmis, nes nėra reikalavimo, kad jos būtų naujos. Tačiau jei ekspertui kils įtarimų, kad viskas daryta savadarbiškai, bus reikalaujama sertifikato iš gamintojo atstovo, ar sumontuota įranga atitinka gamintojo reikalavimus“, – teigia D. Ragelis.

Pašnekovas priduria, kad atlikus procedūras, susijusias su kategorijos pakeitimu, iš karto anuliuojama ir transporto priemonės techninė apžiūra, todėl ir šią procedūrą teks atlikti iš naujo.