Eismas

2019.08.17 10:30

Ar leisti dviratininkams nusimesti šviesą atspindinčias liemenes, spręs Seimas

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.08.17 10:30

Lietuvos dviračių entuziastai jau kurį laiką siekia permainų – norėtų per pėsčiųjų perėjas važiuoti nenulipę nuo dviračio ir pakeisti tvarką, kada reikia dėvėti šviesą atspindinčias liemenes arba važiuoti įjungus žibintus. Būtent dėl pastarojo klausimo rudenį spręs Seimas.

Liepos pradžioje Vyriausybė įvertino dviratininkų pageidavimą leisti jiems važiuoti per pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračių. Kaip rašė LRT.lt, tada Vyriausybė nusprendė palikti šiuo metu galiojančią tvarką – dviratininkams neleista važiuoti per pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračių, nebent tai reguliuojama perėja arba kelio ženklinimas žymi, kad kelią kerta dviračių takas.

Tačiau siūlymas dėl ryškiaspalvių liemenių ir žibintų naudojimo pateiktas svarstyti Seimui.

Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, dviratininkai dėvėti ryškiaspalves liemenes arba važiuoti įjungę žibintus turi visą laiką, nepaisydami paros meto ar to, kur važiuoja – mieste ar užmiestyje, dviračių taku ar kelkraščiu.

Seimui teikiamame projekte numatoma tokią tvarką keisti. Siūloma, kad dėvėti ryškiaspalvę liemenę ir važiuoti įjungus žibintus būtų privaloma tik tamsiuoju paros metu, važiuojant mieste dviračių takais ar gatve, taip pat ir užmiestyje, o dienos metu liemenes arba žibintus reikėtų naudoti tik tuomet, kai važiuojama užmiestyje.

Spręs rudenį

Dviratininkų klausimui išspręsti ir įstatymo projektui parengti Seime buvo suburta speciali darbo grupė, kuriai vadovauja parlamentaras Tomas Tomilinas.

Jis tikina, kad rengiant įstatymo projektą buvo stengiamasi surasti kompromisinį variantą, kuris tenkintų ir dviratininkus, ir kitus eismo dalyvius, nors buvo ir tokių, kurie pakeitimams kategoriškai prieštaravo.

„Susisiekimo ministerija buvo ganėtinai kategoriškai prieš, nors pradžioje lyg ir buvo linkusi į svarstymą. Aš suprantu argumentus, kad bet koks sprendimas, kuris liečia eismo saugumą, yra diskutuotinas, tačiau manau, kad tam tikras žmonių komfortas taip pat labai svarbus dviračių kultūrai. Jie jaučia, kad yra per daug lendama į jų gyvenimo būdą ir aprangą“, – LRT.lt sako T. Tomilinas.

LRT RADIJO laidoje „Ryto garsai“ kalbintas Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis yra pastebėjęs, kad šiuo metu galiojantys reikalavimai atsirado neatsitiktinai.

„Prieš keletą metų labai didelė problema buvo dviratininkų pastebimumas, labiausiai miestuose, kur įvyko ne vienas tragiškas įvykis.

Kol mieste nėra išvystyta dviratininkams tinkama infrastruktūra, nėra nuosekliai suprojektuotų dviračių takų (pavyzdžiui, Vilniuje iš Justiniškių, Fabijoniškių ar Šeškinės praktiškai nėra galimybės nuvažiuoti į centrinę miesto dalį nepatekus į kelią), tol būtina daryti viską, kad dviratininkas būtų matomas“, – sakė V. Pumputis.

Jis pridūrė, kad dviratininkams yra suteikiamos dvi alternatyvos. Tai yra dėvėti ryškiaspalvę liemenę ar kitą ryškų drabužį su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje ir gale sumontuoti žibintus. Būtent šios priemonės padeda geriau pastebėti dviratininką.

Seimo darbo grupės vadovas pabrėžia, kad sprendžiant šį klausimą buvo stengiamasi atsižvelgti į dviratininkų, kaip vienos iš eismo dalyvių grupių, pageidavimus, nes tam tikri pakeitimai gali paskatinti žmones dažniau važiuoti dviračiais, o ne automobiliais.

„Manau, kad problema yra tai, kad esame per daug į automobilius orientuota šalis. Pas mus absoliuti dauguma gyventojų yra vairuojantys. Bandoma apsaugoti jų komfortą ir saugumą, bet dviratininkai taip pat yra eismo grupė, kuri rūpinasi savo saugumu. Tiesiog jie nenori, kad būtų per daug persistengiama su tuo rūpesčiu“, – LRT.lt sako T. Tomilinas.

Tiesa, kalbėdamas apie Seime suburtos darbo grupės parengtą įstatymų pataisą, T. Tomilinas teigia, kad kol kas dar per anksti spręsti, ar pakeitimai bus priimti, ar ne. Galutinai šis sprendimas paaiškės rudenį.

„Kaip ir su visais įstatymais, taip ir šiuo atveju laukia pateikimas, svarstymas, priėmimas. Seimo nariai registruos šį pasiūlymą ir rudenį bus svarstoma. Paprastai visa tai užtrunka 2–3 mėnesius.

Jei įstatymas bus patvirtintas, manau, kad būtų logiška, jei jis įsigaliotų nuo kitų metų sausio pirmosios“, – paaiškina T. Tomilinas.