Naujas ar naudotas – tai klausimas, kurį sau užduoda daugelis, ieškodami automobilio. Kadangi nemažai vairuotojų nori automobilį įsigyti čia ir dabar, vadinasi, sumokėti visą sumą ir turėti automobilį kaip savo nuosavybę, Lietuvoje dažniausiai perkamas ne naujas, bet jau naudotas automobilis. Tačiau ar iš tiesų toks pirkėjas visuomet laimi? LRT.lt nusprendė paskaičiuoti, kiek kainuoja naudotas ir kiek naujas automobiliai per penkerius eksploatacijos metus.
Lietuviai automobilius mėgsta ne tik vairuoti, bet ir juos turėti. Viešai prieinami „Regitros“ duomenys rodo, kad šiuo metu Lietuvoje yra registruota kiek daugiau nei 1,47 mln. lengvųjų automobilių, o galiojančius vairuotojo pažymėjimus turi 1,49 mln. šalies gyventojų. Skaičiuojant teoriškai – kiekvienas vairuojantis šalies gyventojas turi po 0,98 automobilio.
Tikriausiai nemaža dalis tarp tų pusantro milijono vairuotojų ir automobilių savininkų bent kartą kėlė klausimą – pirkti naują ar naudotą automobilį?
Banko „Luminor“ ekonomistas Žygimantas Mauricas mano, kad pirkti naudotą automobilį yra pigiau, tačiau pabrėžia, kad pirkimo kaina nėra viskas.
„Manau, kad daugeliu atvejų pirkti naudotą automobilį Lietuvoje yra pigiau, tačiau tokių atvejų, kai naujo automobilio eksploatacija yra pigesnė ar nežymiai brangesnė nei naudoto, daugėja ir daugės toliau. To priežastis – ganėtinai sparčiai brangstančios paslaugos.
Šiuo atžvilgiu mes tampame panašesni į Vakarų Europos gyventojus, kurie dažniau perka naują automobilį būtent dėl to, kad išvengtų didelių išlaidų, kurios susijusios su automobilio remontu ir priežiūra, taip pat atsižvelgiama ne tik į finansinius, bet ir į laiko kaštus“, – LRT.lt sako Ž. Mauricas.

Ekonomistas įvardija, kiek transportui nuo savo gaunamų pajamų išleidžia lietuviai ir kiti europiečiai, bei pataria, kaip apskaičiuoti savo galimybes perkant, pavyzdžiui, naują automobilį.
„Europos Sąjungos vidurkis transporto išlaidoms yra 10 proc. nuo gaunamų pajamų. Lietuviai šiuo atžvilgiu išleidžia daugiausiai, 15 proc., ir lenkia tokias valstybes kaip Graikija ir Kipras, o Latvija ir Estija yra žemiau. Pagal statistiką, daugiau pinigų už kaimynus išleidžiama automobilių remontui, degalams.
Todėl, norint būti tikru europiečiu, išlaidas reikėtų skaičiuoti taip, kad iš bendrų šeimos gaunamų pajamų transportui būtų skiriama 10 proc., ir tada žiūrėti, ką galima už tiek įsigyti ir išlaikyti“, – įvardija Ž. Mauricas.
Kaip skaičiavome?
Tam, kad būtų galima palyginti naują ir seną automobilį, LRT.lt kartu su „Autoplius.lt“ atrinko populiariausią naują ir naudotą automobilius Lietuvoje.
Populiariausias naudotas – 1998-aisiais metais pagamintas „Volkswagen Passat“ su dyzeliniu varikliu. Tokio modelio automobilių Lietuvoje yra kiek daugiau nei 10 tūkst., iš jų 8 tūkst. su dyzeliniais varikliais. Tvarkingas toks automobilis kainuoja apie 1500 eurų.
Populiariausias naujas automobilis – „Toyota Corolla“. Pasirinkome bazinį modelį su benzininiu varikliu ir mechanine pavarų dėže, kurio kaina kiek daugiau nei 16 000 eurų.
Automobilių kainos skirtumas – daugiau nei dešimt kartų. Tačiau LRT.lt skaičiuoja ne tik grynąją automobilio kainą, bet ir tai, kiek kainuos kiekvieno automobilio eksploatacija per penkerius metus. „Passatą“ perkame iš karto, jį remontuojame, prižiūrime ir aptarnaujame įprastame servise, o „Corollą“ perkame išsimokėtinai su likutine verte, standartinėmis sąlygomis.
Galiausiai skaičiuojame, kiek kiekvienam automobiliui išleisime per mėnesį ir galutinę sumą po penkerių metų eksploatacijos.
Išlaidos naujam automobiliui
Suskaičiuoti naujo automobilio išlaidas LRT.lt padėjo Laurynas Boguševičius, „Deals On Wheels“ įkūrėjas. Jis padeda žmonėms įsigyti naujus automobilius ir, bent jau teoriškai, tai padėjo padaryti ir mums.
Mūsų pasirinktas naujas automobilis – penkerių durų „Toyota Corolla“ hečbekas su 1,2 l turbobenzininiu varikliu ir 6 pavarų mechanine greičių dėže. Naujas toks automobilis kainuoja 16,5 tūkst. eurų. Tačiau Laurynas prideda ir kitas išlaidas.

„Automobilį gausite su visiškai naujomis vasarinėmis padangomis, bet reikės žieminių. Vidutinės klasės naujų padangų komplektas šiam automobiliui kainuos 350 eurų. Automobilį reikės aptarnauti specializuotame servise ir per penkerius metus tai kainuos 1099 eurus. Taigi, iš viso gauname 17 939 eurus“, – skaičiuoja L. Boguševičius.
Automobilį perkame su likutine verte, kuri, pagal skaičiavimus, yra 36 proc., o paskolos palūkanos siekia 2,7 procentų. Pradinis įnašas – 1793 eurai. Galiausiai skaičiuojame, kiek kainuos naujo automobilio išlaidos per mėnesį.
„Galutinė suma, kurią gauname skirti automobilio ir jo priedų bei paslaugų įsigijimui, – 227,3 euro per mėnesį.
Įmoka už automobilį – 187,3 euro, bet dar pridedame kasko ir civilinės atsakomybės draudimą, kuris kas mėnesį kainuos po 40 eurų“, – mėnesio įmoką LRT.lt įvardija L. Boguševičius.

Taigi, per penkerius metus naujas automobilis iš viso kainuos 15 431 eurą, tačiau L. Boguševičius akcentuoja, kad, atėjus į naujų automobilių pardavimo saloną, visada galima gauti nuolaidą. Šiuo atveju be didesnių pastangų pirkėjas galėtų nusiderėti nuo 400 iki 800 eurų, todėl skaičiuojant galutinę automobilio kainą reikėtų atsižvelgti ir į tai. Tokiu atveju naujam automobiliui per penkerius metus būtų galima išleisti ir mažiau nei 15 tūkst. eurų.
Išlaidos naudotam automobiliui
Kitoje barikadų pusėje turime dvidešimties metų senumo „Volkswagen Passat“, kuris turi 1,9 l darbinio tūrio turbodyzelinį variklį ir mechaninę pavarų dėžę. Skaičiuojame, kad per metus su šiuo automobiliu nuvažiuosime 15 tūkst. kilometrų. Geros būklės tokį automobilį galima įsigyti už 1500 eurų, o tai kiek mažiau nei pradinė įmoka už naują automobilį.
Tačiau, nusipirkus naudotą automobilį, patariama iš karto atlikti visą automobilio techninį aptarnavimą, taip pat ilgainiui gali kilti ir kitokių problemų. Kiek per penkerius metus gali kainuoti tokio „Volkswagen Passat“ priežiūra ir remontas, LRT.lt padeda suskaičiuoti automobilių serviso „R2L“ meistrai Stanislavas Jankovskij ir Edvinas Šriūbėnas.

„Alyvą, alyvos filtrą ir oro filtrą reikėtų keisti ne rečiau nei kas 15 000 kilometrų. Salono ir degalų filtrai keičiami kas antrą alyvos keitimą. Eksploatuojant automobilį neasfaltuotais keliais, salono ir oro filtrus reikėtų keisti dar dažniau.
Penkerių metų laikotarpio išlaidos šiai priežiūrai turėtų būti apie 600 eurų, keičiant alyvą, alyvos ir oro filtrus kasmet, o salono ir kuro filtrus – kas antrus metus“, – techninio aptarnavimo išlaidas skaičiuoja S. Jankovskij.
Prie išlaidų pridėkime pagrindinio diržo ir generatoriaus diržo keitimo kainą, kuri gali būti apie 300 eurų.
„Pagrindinį diržą rekomenduojama keisti kas 60 000–80 000 kilometrų, o generatoriaus diržas keičiamas pagal jo būklę, bet dažniausiai – ne rečiau kaip kas 50 000 kilometrų, jei kiti agregatai tvarkingi.
Atsižvelgdami į tai, galime planuoti, kad pagrindinį ir generatoriaus diržus reikės keisti vieną kartą per penkerių metų laikotarpį ir ką tik įsigijus automobilį. Taigi penkerių metų išlaidos gali siekti apie 600 eurų“, – skaičiuoja S. Jankovskij.

Kadangi apžvelgiame naudotą automobilį, tikėtina, kad per penkerių metų eksploatacijos laikotarpį gali atsirasti ir dažniausiai šiam modeliui pasitaikančių gedimų, todėl paprašome, kad serviso meistrai įvertintų ir tokias išlaidas.
„Pavyzdžiui, pasirinktam automobiliui gali kilti problemų su turbina, kurios remontas gali kainuoti apie 435 eurus. Būna problemų su sankaba, kurios keitimas kainuoja apie 245 eurus, o jeigu reikia keisti ir smagratį, kaina padidėja iki 550 eurų. Taip pat gali reikėti keisti degalų purkštukus, kurių keitimas gali kainuoti iki 330 eurų“, – priduria S. Jankovskij.

Perkant naują automobilį, būna sumontuotos visiškai naujos padangos,bet tikėtina, kad naudoto automobilio padangų būklė nebus pati geriausia, todėl į išlaidų eilutę įtraukiame ir jas.
„Padangų komplektas gali kainuoti apie 200 eurų, o jei perkame vasarines ir žiemines, kaina dvigubėja.
Padangų keitimas, priklausomai nuo to, ar reikia permontuoti padangas ant kitų diskų, ar ne, gali kainuoti nuo 40 iki 60 eurų metams, du kartus per metus – žiemai ir vasarai. Bendra suma už keitimą per penkerius metus gali svyruoti nuo 200 iki 300 eurų“, – LRT.lt sako E. Šriūbėnas.
Galiausiai pridedame stabdžių diskų ir kaladėlių keitimo išlaidas, nes per penkerius metus to taip pat nepavyks išvengti.

„Kaladėles gali prireikti keisti kas 30 000, o diskus – vidutiniškai kas 60 000 kilometrų. Todėl, atsižvelgiant į 15 tūkst. km ridą per metus, kaladėles reikėtų pakeisti du kartus per penkerius metus, o diskus – kartą. Taigi, penkeriems metams stabdžių diskų ir kaladėlių priežiūra šiam automobiliui kainuotų iki 370 eurų“, – apskaičiuoja E.Šriūbėnas.
Turime galutinį rezultatą – per penkerius metus naudoto „Volkswagen Passat“ išlaidos gali siekti 5085 eurus, arba 84,75 euro per mėnesį.
Proporcija keičiasi
Lyginant LRT.lt pasirinktus automobilius akivaizdu, kad naudotas 20 metų senumo „Volkswagen Passat“ yra pigesnis, tačiau pirminė nuostata, kad senas automobilis kainuoja dešimt kartų pigiau nei naujas, pasikeičia.
Per penkerius metus nauja „Toyota Corolla“ kainuos 15 000 eurų, o „Volkswagen Passat“ – kiek daugiau nei 5000 eurų. Taigi, visos išlaidos per penkerius eksploatacijos metus važinėjant naudotu automobiliu bus mažesnės tik tris kartus, o ne dešimt, kaip galėjo atrodyti lyginant tik automobilio kainą.