Eismas

2019.08.14 19:57

Ar nauji miesto autobusai gali tapti keleivių viliojimo įrankiu?

Lukas Aluzas, LRT RADIJO laida „Ryti garsai“, LRT.lt2019.08.14 19:57

Susisiekimo ministerija ir didžiųjų Lietuvos miestų savivaldybės skelbia viešojo transporto atnaujinimą ir tikisi, kad gyventojai iš nuosavų automobilių persės į autobusus ir troleibusus. Tačiau ar nauji autobusai didina keleivių skaičių, pavyzdžiui, Vilniuje ir Šiauliuose?

Vilniuje, Žvėryne, įrengta „Statyk ir važiuok“ stovėjimo aikštelė, kurioje už 50 centų automobilį galima palikti iki vidurnakčio, o joje palikus automobilį toliau kelionę nemokamai galima tęsti miesto autobusu arba troleibusu.

Šioje aikštelėje sutikta vilnietė Vaiva dirba šalia Žvėryno tilto, todėl nuo šios aikštelės iki darbo vietos gali nueiti ir pėsčiomis, ir važiuoti viešuoju transportu.

„Būna, kad tas dvi stoteles aš važiuoju, bet šiuo metu aš tikriausiai greičiau nueisiu“, – sako Vaiva.

Prieš dvejus metus ši „Statyk ir važiuok“ aikštelė nesulaukė didesnio vairuotojų dėmesio, nes automobilio stovėjimas čia kainavo du eurus, tai yra keturis kartus daugiau nei dabar. Praeitais metais sumažinta kaina Vaivą paskatino pradėti naudotis šia aikštele.

„Kai kaina buvo du eurai, tai stovėdavo vienas kitas automobilis. Bet kai kaina sumažėjo, labiau apsimoka automobilį palikti šioje aikštelėje, nei mokėti už stovėjimą taip, kaip žaliojoje zonoje“, – pastebi Vaiva.

Tačiau ji nemano, kad tokios aikštelės iš esmės skatina miestiečius dažniau naudotis viešuoju transportu, nes didžioji dalis automobilius šioje aikštelėje paliekančių vairuotojų dirba visai netoli. Kadangi Žvėryne automobilių stovėjimas yra apmokestintas, tokia aikštelė tampa pigesne alternatyva parkuoti automobilį.

Vaiva pripažįsta, kad pati mato, kaip čia automobilius palikę žmonės eina tiesiai į netoli esančius biurus.

Šiuo metu Vilniuje veikia keturios „Statyk ir važiuok“ aikštelės.

Ar keleivius vilioja nauji autobusai?

Vilniečiai pastaraisiais metais pastebi vis daugiau naujų ryškiai raudonų miesto autobusų. Šiandien sostinės gatvėmis jų važinėja pustrečio šimto. Taip pat Vilniaus gatvėmis rieda ir 40 naujų troleibusų.

Miesto valdžia tikisi, kad atnaujintu miesto transportu keliaus vis daugiau miesto gyventojų. Tokios tendencijos pastebimos jau dabar. Nuo praėjusių metų rudens iki šių metų pavasario keleivių srautas išaugo šešiais procentais.

Kalbant apie situaciją Šiauliuose, šiame mieste važinėja 12 naujų ir 15 naudotų suskystintomis dujomis varomų autobusų. Tačiau šio miesto maršrutus aptarnaujančios įmonės „Busturas“ atstovė Regita Tijūnaitienė sako, kad, įsigijus naujų transporto priemonių, keleivių skaičius nepadidėjo.

„Pas mus keleivių skaičius yra maždaug vienodas. Vieno kažkokio momento, kuris kritiškai pakeistų keleivių skaičių, – nėra. Tai yra sisteminiai dalykai, tokie kaip vežimo kaina, aptarnavimo greitis“, – teigia R. Tijūnaitienė.

Kad nauji autobusai savaime neprivilios naujų keleivių, mano ir Nacionalinės viešojo transporto keleivių asociacijos pirmininkas Marius Markevičius. Jis tikina, kad keleiviai labiausiai vertina kelionės greitį.

„Lietuvoje infrastruktūra daug metų kuriama automobiliui. Pavyzdžiui, Vilniuje žaliosios bangos yra padarytos automobiliui, o jei važiuoji viešuoju transportu, kuris stoja stotelėse, praktiškai prie bet kurio šviesoforo tu stovėsi. Tai prailgina kelionės laiką ir patrauklumas mažėja, nepaisant to, troleibusas ar autobusas naujas ar senas.

Puikus pavyzdys būtų kaimyninė Ryga, kur viešasis transportas jau daug metų yra geros kokybės ir atnaujintas, tačiau automobilių kiekiai ten vis tiek yra nepaprastai dideli“, – pasakoja M. Markevičius.

Susisiekimo ministerijos duomenimis, nauji autobusai išriedės ir į Klaipėdos bei Panevėžio gatves, o Kaune darbui ruošiamas pirmasis iš 85 naujų troleibusų.

Plačiau – garso įraše nuo 02 val. 09 min. 10 sek.


Ryto garsai. Prezidentas Gitanas Nausėda lankysis Vokietijoje

Parengė Vytenis Kudarauskas