Eismas

2019.08.12 19:03

Pardavėjai jau suka galvas, kaip apeiti taršių automobilių mokestį: gal registruoti užsienyje?

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.08.12 19:03

Kad taršių automobilių mokestis Lietuvoje bus, abejonių beveik nebeliko po premjero Sauliaus Skvernelio pareiškimo, kad toks mokestis turėtų atsirasti 2020-aisiais. Jis akcentavo, kad pirmiausia būtų apmokestinti taršūs į Lietuvą įvežami naudoti automobiliai. Tokie planai nepatinka naudotų automobilių prekeiviams, todėl jau dabar galvojama, kaip tokius mokesčius būtų galima apeiti.

Kaip anksčiau yra teigęs Aplinkos ministerijos kancleris Arminas Mockevičius, planuojama apmokestinti tokius taršius į Lietuvą įvežamus naudotus automobilius, kurie, įveikę vieną kilometrą, į aplinką išmeta 130 ar daugiau gramų anglies dvideginio.

Su LRT.lt sutikęs pasikalbėti naudotų automobilių prekeivis Vitalijus neslepia pasipiktinimo, kad planuojamas mokestis darys tiesioginę įtaką jo verslui. Pasak jo, jei mokestis tikrai bus įvestas tik įvežamiems automobiliams, tai nepadės Lietuvai atsikratyti senų automobilių.

„Naujesnius įvežamus apmokestins ir niekas nenorės jų pirkti, todėl žmonės važinės senais, kuriuos turi dabar. Ir važinės ilgai, nes naujų įsigyti neišgali, o naujesnius naudotus apmokestins. Taip ir važiuos žmonės iki paskutinio su tais, kurie neapmokestinti. Nematau tame jokios naudos. Jei jau apmokestinti, tai tada visus“, – mano Vitalijus.

Žinoma, tokie mokesčiai nepadės ir jo verslui, nes, kaip skaičiuoja naudotų automobilių pardavėjas, bent 80 proc. jo įvežamų ir parduodamų automobilių bus apmokestinti.

„Automobiliai, kuriais prekiauju, dažniausiai yra senesni nei 10 metų amžiaus. Retai kada parvežu naujesnių, nes jie per brangūs arba neatitinka pirkėjų poreikių. Įvedus tuos mokesčius niekas nenorės pirkti tų senesnių naudotų automobilių arba turėsiu pardavinėti už savikainą, nieko neuždirbsiu.

Tai kam tada išvis dirbti? Juk kiekvienas perkantysis sakys, kad sumažinčiau kainą, nes dar mokesčius reikės mokėti“, – LRT.lt sako Vitalijus.

Naudotų automobilių pardavėjas pripažįsta, kad norėdamas išlikti konkurencingas jis ieško kelių ir galimybių, kaip būsimus mokesčius būtų galima apeiti.

„Viena mintis yra automobilį registruoti ne Lietuvoje, o kitoje šalyje ir tada jį parduoti lietuviams su ta užsienietiška registracija. Tai nauda būtų ne tik man, bet ir pirkėjui, nes turiu ne tik apie save, bet ir apie jį pagalvoti, kaip jam sudaryti sąlygas, kad pirktų mašinas“, – svarsto Vitalijus.

Registruoti užsienyje nepavyks

Naudotų automobilių prekeivio žvilgsnis į Estiją krypsta ne šiaip sau. Šioje šalyje, kaip kol kas ir Lietuvoje, automobiliai nėra apmokestinti atsižvelgiant į jų taršą, o, pavyzdžiui, Latvijoje tokie mokesčiai yra. Tačiau VĮ „Regitra“ Veiklos departamento vadovas Darius Jurgutis sako, kad pasinaudoti Estija ir apeiti būsimus mokesčius gali būti neįmanoma.

„Jei Estijoje įkurta įmonė parduoda automobilį, bet jo neperregistruoja, tai reikia pabrėžti, kad, pagal Europos Sąjungos teisę, už tą transporto priemonę ir toliau atsako valdytojas. Tai reiškia, kad visa atsakomybė teks tam, kas registre ir yra savininkas.

Jei pirkėjas padarys eismo įvykį ar sužalos žmogų, tai visa atsakomybė pirmiausia teks tam, kieno vardu transporto priemonė ir yra įregistruota. Tada bus keliami klausimai, kodėl pardavus automobilį jis nebuvo išregistruotas, o naujasis savininkas per nurodytą laiką neįregistravo jo savo vardu“, – LRT.lt teigia D. Jurgutis.

Pašnekovas pabrėžia ir tai, kad lietuvis dėl teisinio reglamentavimo negali registruoti automobilio kitoje šalyje, pavyzdžiui, Estijoje.

„Lietuvis negali automobilio registruoti Estijoje, nes yra bendrieji reikalavimai, kad automobilį toje šalyje registruoti gali tik nuolatiniai gyventojai arba įmonės, kurios yra registruotos toje šalyje. Todėl, įsigijus naudotą automobilį Estijoje, jo šioje šalyje registruoti nepavyktų, jei nesi tos šalies gyventojas“, – paaiškina D. Jurgutis.

Jis priduria, kad vienintelė galimybė yra tik tokia, jei koks užsienyje gyvenantis asmuo patikės naudoti savo automobilį. Tuomet teorinė galimybė išsisukti nuo mokesčio yra, tačiau reikia nepamiršti, kad visos rizikos liks ant to žmogaus pečių, kurio vardu automobilis ir registruotas, todėl D. Jurgutis abejoja, kad bus pasiryžusių prisiimti tokią atsakomybę.

Gali būti nenaudinga finansiškai

Aplinkos ministerija, kalbėdama apie taršių automobilių mokestį, yra įvardijusi konkrečią minimalią sumą – 20 eurų per metus. Todėl kyla klausimas, ar bandymas apeiti tokio dydžio mokestį negali grįžti bumerangu, tai yra kur kas didesnėmis išlaidomis, pavyzdžiui, draudimui ar techninei apžiūrai.

Kaip LRT.lt teigia Lietuvos techninių apžiūrų asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas, pavyzdžiui, Estijoje registruoto automobilio techninė apžiūra gali būti atlikta tik Estijoje, o Lietuvoje registruoto – tik Lietuvoje. Tai reiškia, kad norint atlikti šią procedūrą automobiliui, kuris registruotas Estijoje, į šią šalį tektų vykti atlikti ir techninę apžiūrą.

„Už techninę apžiūrą kitose šalyse reikės mokėti brangiau. Pavyzdžiui, Latvijoje ar Estijoje tektų mokėti 40 eurų. Lietuva šiuo atžvilgiu yra pati pigiausia šalis. Be to, nuo automobilių mokesčių nepabėgsi jokioje kitoje šalyje, nes lietuviai ir taip yra vieni paskutiniųjų, kurie planuoja jį įvesti“, – pastebi R. Gabartas.