Eismas

2019.07.10 14:01

Vyriausybė nusprendė: važiuoti per perėjas nenulipę nuo dviračių dviratininkai negalės

Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.07.10 14:01

Vyriausybė įvertino dviratininkų išreikštą pasiūlymą keisti Kelių eismo taisykles (KET) taip, kad važiuoti per pėsčiųjų perėjas būtų leidžiama nenulipus nuo dviračių ir atsisakyti ryškiaspalvių liemenių naudojimą šviesiu paros metu. Šiems siūlymams Vyriausybė nepritarė.

LRT.lt apie šiuos dviratininkų siūlymus rašė ir anksčiau. Tuo metu iniciatyvos autorius Marius Kučinskas sakė, kad tokių reikalavimų, kokie taikomi Lietuvoje, nėra jokioje kitoje Europos valstybėje ir paaiškino, kokius konkrečiai siūlymus teikia.

Peticijos autorius siūlė leisti dviratininkams važiuoti per nereguliuojamas pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračių, tačiau tik tuo atveju, jei netrukdoma kitiems eismo dalyviams. Važiuoti per perėją dviratininkas galėtų ne didesniu nei pėsčiojo ėjimo greičiu.

„Peticijoje parašyta, kad dviratininkas, važiuodamas per nereguliuojamas pėsčiųjų perėjas, pirmumo neturi, tai pat kaip važiuodamas per nereguliuojamą dviračių pervažą. Tai reiškia, kad dviratininkas būtų įpareigotas praleisti automobilius ir tik tada turi teisę įvažiuoti į perėją. Tai išsprendžia neapibrėžtumo problemą, kas liks kaltas avarijos metu“, – paaiškino M. Kučinskas.

Savo siūlymus M. Kučinskas buvo pateikęs Seimo peticijų komisijai, ji šiuos siūlymus įvertino, kaip neteiktinus. Tačiau Seimas turėjo kitą nuomonę ir buvo sukurta speciali darbo grupė, kuri turėjo parengti įstatymų projektą. Grupės vadovu buvo paskirtas Tomas Tomilinas.

„Tai labai retas, galima sakyti, išskirtinis, bet tuo pačiu ir labai demokratiškas atvejis, nes žmonės inicijavo pakeitimą ir argumentais įrodė, kad tai labai rimta ir būtina į tai pasigilinti.

Todėl esame įpareigoti svarstyti pataisas, bet nesame įpareigoti jų priimti. Gali būti, pavyzdžiui, argumentų iš policijos, kurių dar negirdėjome ir į kuriuos turėsime atsižvelgti. Todėl norime įsigilinti į šį klausimą“, – LRT.lt sakė dviratininkų klausimui spręsti sukurtos darbo grupės pirmininkas T. Tomilinas.

Vyriausybės posėdyje užvirė diskusija

Sprendžiant šį klausimą, pirmasis pasisakė Susisiekimo ministras Rokas Masiulis, kuris pagyrė M. Kučinską už iniciatyvą, tačiau siūlė netenkinti siūlymo leisti dviratininkams važiuoti per pėsčiųjų perėja nenulipant nuo dviračio.

„Susisiekimo ministerijos nuomone, dabartinis reguliavimas yra pakankamas, o Kelių eismo taisyklės (KET) numato horizontalųjį ženklinimą, kur žymima vieta, kuria dviračių takas kerta važiuojamąją dalį ir tokiose vietose leidžiama važiuoti nenulipus.

Taip pat manome, kad leidimas važiuoti per pėsčiųjų perėjas nenulipus nuo dviračių padidintų konfliktinių situacijų skaičių, nukentėtų eismo saugumas. Važiavimas per perėjas nenumatytas ir tarptautiniuose įstatymuose.

Dabar KET nustatyta, kad dviračių vairuotojams draudžiama kirsti važiuojamąją dalį, bet peticijos autorius siūlo leisti važiuoti tik kai tai yra saugu. Pareiškėjas pateikė kompromisinį variantą, kad būtų galima nenulipti nuo dviračio šviesoforų reguliuojamose perėjose, o nereguliuojamose ne“, – akcentavo R. Masiulis.

Po ministro pristatymo žodis buvo suteiktas peticijos autoriui Mariui Kučinskui, kuris pateikė savo argumentus ir pastebėjimus.

„Noriu pabrėžti, kad pasakymas, jog siūlymams prieštarauja Vienos konvencijai, yra melas. Joje nėra apibrėžtas važiavimas per perėjas. Kitas faktas, kad Vokietijoje, Jungtinėje Karalystėje, Estijoje ir Latvijoje teisės aktai leidžia važiuoti per perėjas.

Kitas siūlymas yra važiuoti pėsčiojo greičiu nuo 3 iki 7 km/val. ir kitas reikalavimas, kad dviratininkui privaloma sustoti priartėjus prie pėsčiųjų perėjos.

Kreipiausi į visus šalies policijos komisariatus, teismus. Pagal surinktus duomenis, didžiojoje daugumoje miestų nėra tokių avarijų. Kitur yra, bet skaičius yra labai mažas.

Policija teigia, kad gali laisvai išmatuoti greitį, todėl galima padaryti reidus ir išmatuoti, ar tai yra saugu. Viskas paremta užsienio praktika, o, pavyzdžiui, Latvijoje keliai panašūs kaip pas mus ir ten leidžiama važiuoti per perėjas. Leidžiame važiuoti keliu ir šaligatviu, bet ne perėja. Stoti kas 15 ar 20 metrų yra visiškas absurdas“, – Vyriausybės posėdyje kalbėjo M. Kučinskas.

Saulius Skvernelis, išklausęs abi puses, atkreipė dėmesį, kad yra siūlomas kompromisinis variantas ir balsavimo metu į tai turėtų būti atkreiptas dėmesys.

Paklausus, ar yra kitų ministrų, kurie nori šį klausimą patikslinti, Užsienio reikalų ministras Linas Linkevičius pasiteiravo, ar yra žinoma, kokia praktika taikoma užsienyje. Į šį klausimą atsakė Susisiekimo ministerijos atstovas Dmitrijus Bialas.

„Europinė praktika yra įvairi, tačiau dauguma šalių yra prisijungusios prie Vienos konvencijos, kurioje yra nustatytas požiūris, kad pėsčiųjų perėja yra zona, kurioje einama, o ne važiuojama.

Visgi gatvių savininkai ir savivaldybės ne visais atvejais naudoja tinkamą ženklinimą. Ten, kur saugu gatves kirsti nenulipus nuo dviračio, tai leidžiantis ženklinimas turėtų būti įrengtas.

Dauguma šalių laiko, kad perėja yra perėja, o dviračių takas yra takas ir kur yra ženklinimas – reikia važiuoti. Kur ženklinimo nėra, turi nulipti ir dviratį vestis. Konvencijos nenumato, kad galima važiuoti pėsčiųjų perėja“, – atsakė D. Bialas.

Žemės ūkio ministras Giedrius Surplys norėjo pasitikslinti, kaip būtų traktuojami eismo įvykiai, kurie įvyktų tokiomis aplinkybėmis, kai dviratininkas per perėja važiavo dviračiu. Į tai D. Bialas atsakė, kad nustatyti kaltininką ir aplinkybes būtų labai sudėtinga. Jam pritarė ir Vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.

„Tikrai būtų sudėtinga nuspręsti, ar buvo sustota, ar buvo įsitikinta, kad perėją kirsti saugu. Būtų konfliktinė situacija, nes dviratininkas sakytų, kad sustojau, o automobilio vairuotojas, kad nepamačiau. Šiuo atveju, būtų daugiau ginčų ir jie būtų sunkūs“, – pastebėjo E. Misiūnas.

Ekonomikos ir inovacijų ministras Virginijus Sinkevičius atkreipė dėmesį, kad maža avaringumo statistika paaiškinama tuo, jog šiuo metu galiojantys reikalavimai puikiai veikia, todėl juos keičiant galima padaryti daugiau žalos nei naudos.

„Yra atskirtos perėjos ir pervažos. Esmė, kad atveriant galimybę važiuoti visada, būtų sunku įvertinti dviratininko greitį. Keičiant teisės aktus statistika gali pasikeisti, o ji gera, dėl to, kad dabar galioja teisės aktai, kurie užtikrina saugumą“, – nuomonę išsakė V. Sinkevičius.

Baigus diskusiją vyko balsavimas. Penki balsai palaikė Susisiekimo ministerijos poziciją nekeisti dabar galiojančios tvarkos, o keturi balsai buvo už pakeitimų įgyvendinimą. Galiausiai buvo nutarta M. Kučinsko siūlymams nepritarti ir palikti šiuo metu galiojančią tvarką. Tačiau tai nėra pabaiga, nes Seimas dar gali parengti ir patvirtinti Saugaus eismo Lietuvos keliuose įstatymo (SEAKĮ) pakeitimus, o tada tektų keisti ir KET.

20180218

Įkelk naujieną

Nuotraukos
Nuotraukos
Kelkite nuotraukas tiesiai iš kompiuterio arba spauskite pridėti nuotrauką/as
Nuorodos į audiovizualinę informaciją
Autorius