Eismas

2019.06.29 18:33

Vytenis Kudarauskas. Vairo broliai ir seserys, ar tikrai kai kuriems iš jūsų reikia būti „lopais“?

nuomonė
Vytenis Kudarauskas, LRT.lt2019.06.29 18:33

Kalbama, kad Lietuvoje eismo kultūra gerėja – vairuotojai draugiškesni ir supratingesni vieni kitiems. Valio. Pasidžiaukime tuo, ženkime dar vieną žingsnį Vakarų pasaulio link. Jei Lietuvos fiziškai nepatrauksime, tai bent jau morališkai galime pasistūmėti. Bet, deja, vis dar yra inkarų, kurie mus prilaiko nuo didesnio progreso.

Kalbu tik apie vairuotojus ir eismo kultūrą. Tikrai ne viskas yra blogai. Kasdien važiuodamas automobiliu matau ir džiaugiuosi kolegomis, kurie mato toliau nei tik savo nosį, supranta ir padeda. Pavyzdžiui, įleisdami įvažiuoti iš šalutinės gatvės, pasukti į kairę ar persirikiuoti. Todėl nesutikti su tuo, kad kultūra gerėja, sunku.

Bet, kaip ten sakoma, šaukštas deguto ir medaus statinę sugadina? Deja, bet tokių deguto šaukštų mūsų gatvėse ir keliuose vis dar yra. Tai tikri nuotaikos gadinimo profesionalai. Nebijau tokių vairuotojų pavadinti „lopais“ ir vėliau paaiškinsiu, kodėl.

O dabar – „lopų“ pavyzdžiai. Atsidarau skrynelę ir žeriu.

Mano „mėgstamiausias“ pavyzdys, kur „lopų“ koncentracija bene didžiausia, tai žiedinės sankryžos. Prisiminsiu neseną įvykį. Vilniuje įvažiuoju į Gerosios Vilties žiedinę sankryžą iš Savanorių prospekto, nuo miesto centro pusės. Įvažiuoju iš antros juostos ir įvažiuoju į antrą iš trijų žiedo juostų, nes iš žiedo išvažiuosiu antrame išvažiavime, Lazdynų link (jei kas nežinot, tai Kelių eismo taisyklės taip reikalauja...).

Man sėkmingai važiuojant, iš Geležinio Vilko gatvės pusės į žiedą įvažiuoja automobilis. Jis važiuoja pirmąja eismo juosta. Darydamas prielaidą, kad jis važiuos, kaip priklauso, tai yra pasirinks pirmą išvažiavimą iš žiedo (tai taip pat numato KET...), per daug nesijaudinu, bet žinant, kad beveik piko metas, tikėtina, kad čia gali būti „lopas“, kuris tokiu būdu aplenkė tvarkingai į žiedą įvažiuoti laukiančius kolegas ir važiuos ne taip, kaip priklauso. Oooo taip, deja, esu teisus.

Kai jau priartėjau prie išvažiavimo, „lopas“, žinoma, pademonstravo, kad jis tikrai toks ir yra, ir iš pirmos žiedo juostos šoko į antrą tiesiai prieš nosį, žinoma, net posūkio signalo nerodydamas. Nes, na, jei „lopas“, tai iki galo. Nepatiko man toks veiksmas, pyptelėjau... Išgirdęs mano signalą, „kolega“ staigiai mina ant stabdžio, žiūrėdamas į galinio vaizdo veidrodėlį. Bravo, maestro, – esate absoliutus „lopas“! Aukščiausio kalibro! Tikras pavyzdys!

Paaiškinu, kodėl. Visų pirma, esi „lopas“, nes absoliučiai negerbi kitų, kurie kantriai laukia progos įvažiuoti į žiedą. Antra, esi „lopas“, nes ką tik pažeidęs vieną juodu ant balto parašytą KET, iš karto pažeidi dar vieną punktą ir galiausiai dar sugebi avarinę situaciją sukelti. Na, fantastika! Esi tris ar keturis kartus neteisus, ne tik morališkai, bet ir faktiškai, tačiau vis tiek manai, kad viskas gerai ir dar bandai kažko pamokyti? „Lopų“ kolegija mažų mažiausiai pagyrimą įteiktų.

Tęsiant apie žiedus, tas įvažiavimas iš pirmos juostos ir važiavimas žiedu toliau iškreipia visą žiedinės sankryžos veikimo principą. Vienas „lopas“ gali sugadinti dešimties ar daugiau vairuotojų ritmą ir grandininė reakcija tęsis toliau. Žinoma, tokie „lopai“ būna ypač nepatenkinti, kad mieste spūstys, į žiedą kitaip įvažiuoti negalima... Galima, važiuojam, parodysiu. Bet kadangi esi „lopas“, nesupranti, kad ir pats, ir tokie kaip tu šias problemas ir sukelia. Nes tau pasturgalis svyla, o visi aplinkui yra „durniai“, bet, kad pats „lopas“, tai nepripažinsi nė už ką. Kaip ten sakoma, problemos pripažinimas yra pirmas žingsnis į problemos sprendimo paieškas? Tai tokiems ši taisyklė negalioja. Atsidusti galima nebent dėl to, kad šiame žiede planuojamos pertvarkos, todėl laisvė „lopų“ ekspresijai turėtų būti apribota.

Kita „lopų“ kategorija – antros juostos buldozeriai. Tokie, kur visada lekia, mirksi šviesom ir iš kišenės bet kuriuo metu gali ištraukti auksinę taisyklę, kad „turi pasitraukti iš kelio tiems, kurie antra juosta važiuoja greičiau“.

Kurie važiuoja – taip. Skrendančius – nežinau, nežinau... Tuojau pateiksiu pavyzdį.

Gatvė su dviem eismo juostomis viena kryptimi, leidžiamas maksimalus greitis – 60 km/val., bet srautas važiuoja kiek greičiau – 70–80 km/val. greičiu. Abi juostos daugiau ar mažiau užimtos, vienoje lėtesni, kitoje greitesni arba tie, kuriems tuoj reikės sukti į kairę. Bet staiga lyg koks Betmenas su betmenmobiliu atlekia „lopas“. Greitis – 120 km/val., ne mažiau, nes mažiau kaip „sotkė“ (100 km/val.) – tai čia ne greitis.

Aišku, dešinė ranka laiko vairą ties dvylikta valanda, o kairė ranka įdarbinta ilgųjų šviesų mirksėjimui. Kala kaip stroboskopai! Nepamatyti praktiškai neįmanoma, nes jau iš toli toli žybsi. Net švyturiai laivams ne taip ryškiai signalus duoda.

Žinoma, šis „lopas“ nervingas, ne visi jį pastebi, ne visi iš karto traukiasi dešiniau, todėl jis jau įvaldęs taktiką prilipti prie kito automobilio galo kaip vantos lapas prie sėdimosios ir įnirtingai bei maksimaliai demonstratyviai parodyti tą savo auksinę „turi pasitraukti iš kelio tiems, kurie antra juosta važiuoja greičiau“ taisyklę.

Bet pirmas klausimas, moralinis, – kokią teisę toks „lopas“ turi lipti per galvas? Kodėl jis save stato aukščiau už kitus? Koks bukas turi būti, kad galvotum, jog tokioje situacijoje esi teisus? Lėkdamas per miestą dvigubai didesniu greičiu, nei leistina, mojuoji kumščiais, kokie visi kiti yra kvailiai. Kvailystė yra važiuoti taip, kaip tu. Kalbėkime jau net ne apie nepagarbą kitiems, bet, visų pirma, apie saugumą. Tą savo taisyklę, kurią visiems prikišinėji, susikišk į...

Tai ne tik miesto problema. Net ir greitkeliuose tokių lakūnų atsiranda. O greičiai čia dar didesni ir pasekmės gali būti dar liūdnesnės. Tačiau niekaip nesuvedu logikos taškų, kai toks „lopas“ nepatenkintas, kad jo nepraleido, dar mokyti pradeda. Pavyzdžiui, užlenda ir stabdo prieš pat nosį arba susilygina ir įžūliai vėpso. Tai po velnių, jei tu taip kažkur skubi, tai kokio velnio tampaisi ir kažką bandai parodyti? Važiuoji – važiuok. 

Toks nesupranta, kad jis kažką daro blogai. Greičio viršijimas jam – ne pažeidimas, nes Kelių eismo taisyklės, tos oficialios, jam negalioja arba galioja tik tos, kurios patinka arba yra naudingos. Čia jam visi trukdo, o ne jis kitiems. Ir pakeisti tokį „lopo“ požiūrį praktiškai neįmanoma. 

Blogiausia, kad tai ne vienetiniai atvejai, o kasdienybė. Ir tai piktina tiek pat, kiek ir liūdina. Labai.

Gaila, kad nėra recepto, kaip su tuo kovoti, kaip tokiems vairuotojams paaiškinti, kad tai, ką jie daro, yra blogai visais atžvilgiais. Tokie vairuotojai nėra masė, bet jie daro neigiamą įtaką kitiems. Kaip prastas kelio lopas duobei užlyginti – jis yra vientiso kelio dalis, truputį iškilęs, o gal kiek įdubęs, daugelis jo vengia, priima kaip trikdį, bet pašalinti jį iš kelio – nėra kaip.