Netinkama automobilio priežiūra ir nedidelių gedimų ignoravimas ilgainiui gali progresuoti ir sukelti tokių padarinių, kad, pavyzdžiui, variklis bus sugadintas nepataisomai. Vienas iš gedimų, kuris beveik garantuoja, kad patirsite brangiai pataisomą žalą, – nevaldomai kylantys variklio sūkiai arba, liaudiškai sakant, „užsigazavimas“.
Įsivaizduokite tokią situaciją, kad jums važiuojant arba sustojus automobilio variklio sūkiai pradeda kilti nevaldomai. Akseleratoriaus atleidimas nieko nekeičia, o net ir ištraukus raktelį variklis ir toliau „smagiai“ veikia maksimaliais sūkiais.
Patekus į tokią situaciją galima priimti du sprendimus – arba stengtis variklį kaip nors užgesinti, arba pasiduoti ir stebint tirštus iš duslintuvo sklindančius dūmų kamuolius klausyti, kaip variklis atlaiko paskutinį išbandymą ir tiesiog subyra.
Ką daryti patekus į tokią situaciją? Ar dar įmanoma išgelbėti variklį nuo visiško susinaikinimo? Kodėl apskritai taip nutinka?
Kaltas ne vietoje susikaupęs tepalas
Nevaldomas variklio sūkių padidėjimas, deja, bet jau po laiko sufleruoja tai, jog jūsų automobilis toli gražu nebuvo tinkamai prižiūrimas. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas paaiškina pagrindinę „užsigazavimo“ priežastį.
„Tai sukelia į degimo kamerą patenkanti variklio alyva. Tipišku savaiminio „užsigazavimo“ pavyzdžiu galima laikyti atvejus, kai susidėvi turbininio variklio veleno įvorės.
Taip nutikus į variklio maitinimo sistemą per tarpinį oro aušintuvą pradeda skverbtis alyva. Ji kaupiasi tarpiniame oro aušintuve ir, susiklosčius tam tikroms aplinkybėms, pavyzdžiui, staigiai nuspaudus akseleratoriaus pedalą lenkiant kitą automobilį ar atliekant variklio dūmingumo patikrą techninės apžiūros metu, iš aušintuvo į variklio cilindrų degimo kameras patenka tepalo.
Būtent tepalas pradeda degti kaip degalai, todėl, net ir užgesinus variklį, jis veikia ir toliau“, – paaiškina R. Gabartas.

Jis priduria, kad variklio bei pavarų dėžės skysčių nuotėkis – trečias iš dažniausiai fiksuojamų į Lietuvos techninės apžiūros centrus atvykstančių mašinų „didelių trūkumų“. Pastaraisiais metais tokia diagnozė skelbiama beveik 8 proc. visų M1 klasės automobilių. Tai reiškia, kad dalis vairuotojų važinėja su tiksinčiomis bombomis.
Variklių remontu užsiimančio serviso „Motorfly“ vadovas Antonas Prochorenko sako, kad užbėgti tokiems įvykiams už akių galima, tačiau į tai sufleruojančius ženklus dėmesį reikėtų atkreipti nedelsiant.
„Žmogus gali pastebėti, kad ryte užvedant automobilį iš duslintuvo pasipila daug melsvų dūmų. Dar vienas ženklas – iš variklio skyriaus varvantis tepalas. Taip pat galima pasižiūrėti, ar tepalo nėra oro įsiurbimo sistemoje“, – LRT.lt sako A. Prochorenko.

R. Gabartas priduria, kad yra ir dar keli būdai, kurie padeda suprasti, ar gresia „užsigazavimas“.
„Nuolat mažėjantis variklio alyvos ir aušinimo skysčio lygis, nešvarus variklio blokas, skleidžiamas pašalinis garsas – tai jau būsimos problemos prognozės. Kita vertus, numatyti, kad tarpiniame oro aušintuve yra susikaupusi nutekėjusi variklio alyva, nėra net teorinių galimybių“, – teigia R. Gabartas.
Užgesinti įmanoma, bet tai gali būti pavojinga
Patekus į nepavydėtiną situaciją, kai variklio sūkiai rėžia automobilio vairuotojui ne tik ausį, bet ir širdį, kai ką padaryti visgi galima, kad neigiami padariniai būtų kaip įmanoma mažesni.
„Galima bandyti sustabdyti oro patekimą į variklį, užkišant oro paėmimo angą, bet tikėtina, kad tai gali ir nebepadėti.
Kitas būdas – tai įjungti kaip įmanoma aukštesnę pavarą, atleisti sankabą ir tuo pat metu spausti stabdį. Bet jei automobilis su automatine pavarų dėže, užgesinti variklį gali būti ir neįmanoma“, – akcentuoja A. Prochorenko.
R. Gabartas pastebi, kad „uždusinimas“, kai stengiamasi užblokuoti oro patekimą į variklį, gali būti ne tik nemalonus, bet ir pavojingas žingsnis.
„Nevaldomai veikiantis variklis skleidžia didelį garsą ir labai smarkiai dūmina, todėl ryžtis pakelti variklio dangtį ir kokia nors surasta parankine medžiaga, pavyzdžiui, popieriaus gniužulu ar medžiagos skiaute, užkišti variklio oro filtro oro paėmimo atvamzdį iš tiesų gali būti keblu.
Be to, tai ilgai trunka, o „detonavusio“ mechanizmo detalės bet kurią akimirką gali sužeisti tiek bandantį variklį sutramdyti žmogų, tiek ir aplinkinius“, – sako R. Gabartas.
Jei problemą pastebite ir situaciją suvaldote greitai, galite tikėtis, kad jūsų automobilio variklis dar gyvuos. Tačiau jei „užsigazavusio“ variklio greitai užgesinti nepavyksta, tikėtina, kad tai bus paskutinis kartas, kai girdite jo burzgimą. Dažniausiai nevaldomai veikiantis variklis dirba maksimaliais sūkiais ir tai daro tol, kol pažeidžiami pagrindiniai jo komponentai.
„Lūžta švaistikliai, alkūninis velenas, stūmoklių pirštai ir stūmokliai, o lūžusios detalės pramuša variklio bloką, sugadina variklio galvutę“, – išvardija R. Gabartas.